Začínáme na Žižkově...

Pod pokličku galerií současného umění I

Letní měsíce se pro soukromé galerie, zaměřující se na prodej současného umění, nesou ve volnějším tempu. Především srpen platí jako jediný měsíc v roce, kdy mají ve většině případů i zavřeno. To však neznamená, že nepracují a nepřipravují podzimní program výstav a veletrhů.

Pohled na VIENNAFAIR 2012 / Photo © VIENNAFAIR / Alexander Muraschkin

 

Dá se říci, že zářím začíná nová sezóna. Nejen kvůli novým výstavám, ale především postupně zahajují veletrhy, které znamenají rychlou fluktuaci zainteresovaných galeristů, umělců, sběratelů, kurátorů, novinářů nejen po Evropě. Mezi ty nejzajímavější a také nejdůležitější momenty patří Frieze v Londýně a Fiac v Paříži, kolem kterých se koná celá řada menších a spíše regionálních veletrhů v Berlíně, Vídni, nebo Turíně. Na oba prvně jmenované veletrhy byla přijata galerie hunt kastner artworks (rozhovor s majitelkami zde), což ji nejen díky tomuto úspěchu řadí mezi nejúspěšnější české galerie, jenž si získala uznání na mezinárodním poli.

Proto mě víc než těší, že podzimní program našich galerií začne společně. Hunt kastner totiž udělala zásadní rozhodnutí a po několika letech na Letné se stěhuje do Bořivojovy ulice na Žižkově. Vzhledem k dalším kulturním subjektům a nově vznikajícím projektům, a i třeba právě probíhajícímu Prague Biennale na nákladovém nádraží, bychom rádi z pražského Žižkova vyprofilovali novou uměleckou čvrť. První zářijový pátek tedy pořádáme společnou vernisáž, kdy hunt kastner vystaví práce egypského umělce Basima Magdy a Drdova Gallery prezentuje hudební skladbu Václava Stratila.

Veletrh Frieze London 2012 / Photo by Graham Carlow / Frieze

 

V druhé polovině měsíce se koná první ročník tzv. Trati galerií v Karlíně pod Negrelliho viaduktem resp. železničními oblouky v ulici Prvního pluku. Jedná se o třídenní festival současného umění, který svými instalacemi zaštiťuje desítka výstavních institucí různého zaměření nejen tedy komerčních, jak by se podle názvu mohlo zdát, ale půjde například o Meetfactory, galerii Fotograf, Futuru, nebo Tranzitdisplay. Každý ze subjektů oslovil mladé umělce, aby pod jednotlivými oblouky vytvořili site-specific či jiné instalace, které budou doplněny o paralelní program. Jedná se o první pokus, jak využít mostní oblouky pro kulturní a umělecké akce, které lze najít v Berlíně nebo Vídni.

Když se obloukem dostáváme opět k Vídni, ráda bych zmínila ještě dvě události, kterých se galerie účastní. Vystavuje na místním veletrhu současného umění Vienna Fair, který se po loňské změně majitele i uměleckého vedení výrazněji profiluje směrem ze střední a jihovýchodní Evropy k umění zemí Blízkého východu a Ruska. České umění zde budou zastupovat ještě další pražské galerie Polansky gallery a Svit, která svou prezentaci spojí s polskou galerií Raster.

Expozice Houser & Wirth / Frieze Masters 2012 / Photo by Lyndon Douglas / Frieze

 

Druhou událostí, která začíná paralelně s veletrhem, je tzv. curated by_vienna, na které se podílí 20 komerčních galerií, jenž si zvou mezinárodní kurátory, kteří pro ně na zadané téma připraví výstavu. Já jsem byla oslovena galerií Hilger Next, abych pro ni letošní téma Why painting now? zpracovala. Vedle rakouských umělců se zde tak představí čeští malíři Vladimír Skrepl a Daniel Vlček. To by pravděpodobně neznělo až tak zajímavě, pokud si neuvědomíme, že pořadatelem je departure, kreativní agentura města Vídeň, která z velké části přispívá galeriím na produkci, je hlavním koordinátorem celého projektu a vydává také katalog. Cílem je totiž nejen výraznější propojení mezi domácími galeriemi a mezinárodními umělci, kurátory a jejich publikem, ale především podpoření ekonomického profitu galerií a současně posílení statutu rakouské metropole ve rámci infrastruktury kreativních průmyslů.

...a to je moment, kdy mě vždy napadá, proč naše kulturní politika nejen že nenaplňuje, ale vlastně ani nevytváří, mechanismy podpory. České galerie si zaslouží uznání za svoji činnost, neboť za nimi nestojí galerijní odbory, nebo podobné státní agentury, či systémy dotací při účasti na veletrhu. Je nás neporovnatelně méně, ale pro propagaci současného českého umění momentálně dělame víc než Národní galerie a od září opět otvíráme...

Místo konání letošního Prague Biennale / Nákladové nádraží Žizkov / 6. června - 15. srpna 2013

Související články

Nový investiční fond umění cílí na výnos 10 procent ročně

Nový investiční fond umění cílí na výnos 10 procent ročně

Vznik fondu Collectiv Art OPF

V Česku vznikl další investiční fond, který bude zhodnocovat prostředky investorů nákupem a prodejem uměleckých děl. Fond Collectiv Art OPF se zaměří převážně na české autory klasické moderny a poválečného umění. Nakupovat bude i díla mladých umělců....

12. prosince 2023
Dosud nevídaný Štyrský sahá poprvé na miliony eur

Dosud nevídaný Štyrský sahá poprvé na miliony eur

Sotheby's Paříž 6. 12. 2023

Milionových obrazů má Jindřich Štyrský na svém kontě již přes čtyři desítky, počítáno v českých korunách. V eurech však ještě žádný. Tuto situaci může zásadním způsobem změnit první prosincová středa, kdy se bude dražit autorovo vrcholně surrealistic...

5. prosince 2023
Monumentální Karlův most podle Černého

Monumentální Karlův most podle Černého

Galerie Kodl 26. 11. 2023

O Karlovi Černém bylo v prvním pololetí letošního roku na aukcích hodně slyšet. Nyní se na trh dostává plátno patřící k nejmonumentálnějším autorovým dílům, které kdy byly draženy v aukci. O Karlův most se začne bojovat na 4,5 milionu korun bez provi...

23. listopadu 2023
Zobrazit všechny

Další články

Další články autora

Češi na zahraničních veletrzích

Češi na zahraničních veletrzích

18. prosince 2013

Na co myslí... Lucie Drdová

Na co myslí... Lucie Drdová

21. března 2013

Rok od roku je to lepší

Rok od roku je to lepší

15. února 2011


<