Nový investiční fond umění cílí na výnos 10 procent ročně
12. prosince 2023
Text Lomová Olga | Foto Arcimboldo | Datum 22.05.2014
Jedenáctá aukce asiatik galerie Arcimboldo představuje tentokrát předměty výhradně z Východní a Vnitřní Asie. Co do počtu předmětů kraluje Čína, na druhém místě je Japonsko, následuje menší kolekce předmětů z Mongolska a Tibetu a nejméně – pouhými třemi předměty – je zastoupená Korea. Tři středověké korejské seladony však můžeme považovat za jednu z pozoruhodností aukce (položka 32–34).
Korejské seladony, které patří k největším skvostům východoasijské keramiky, mají trochu jiný odstín zelenkavé barvy než seladony čínské a vedle tlačeného plastického dekoru jsou ještě pod jemně krakelovanu polevou vykládané bílými a temně zelenými ornamenty. Tato zvláštní technika výzdoby, mezi starožitníky na Západě známá pod japonským názvem mišima, je na první pohled odlišuje od čínského zboží, které v aukci také nalezneme (č. 113 a 114). Korejské seladony ve vší kráse jsem poprvé viděla před lety v chicagském Art Institute. Byl to tak silný zážitek, že zastínil vzpomínku na všechny ostatní poklady této věhlasné instituce. Přesto se mi zdá, že vyvolávací ceny jsou nadnesené a jsem zvědavá, jak dražba nakonec dopadne.
Pro korejské seladony jsou charakteristické motivy drobných kvítků chryzantém a letících jeřábů – obojí symbol dlouhého věku a spokojeného stáří, a tudíž dekorace vhodná pro náčiní na pití vína, jako jsou v aukci nabízená číška na podstavci a nebo konvice na víno s bambusovým dekorem. Oba předměty spolu s nádobkou na olej, také zdobenou motivem jeřábů v oblacích, jsou datované do 12.–13. století, tedy do druhé poloviny vlády dynastie u nás donedávna označované jako Korjo.
Letmé prolistování aukčního katalogu upoutá množstvím drobných předmětů a mezi nimi četnými řezbami ve slonovině. Japonský krab (č. 2) a čínský krab (č. 89), oba z 19. století, a především o sto let starší krabička s prořezávaným motivem draků, zřejmě na vizitky, (č. 87) dokládají virtuozitu i fantazii a hravost anonymních řezbářů. Arcimboldo letos také nabízí unikátní tabulku ze slonoviny, jakou v dobách císařství úředníci obřadně drželi v rukou při audienci u dvora. Podlouhlá tabulka dlouhá téměř půl metru datovaná do první poloviny 17. století působí ambivalentně. Uchvacuje elegantním tvarem i matnou patinou, avšak v okamžiku, kdy si uvědomím, o co se jedná, budí ve mně pomyšlení na peklo úřednických zkoušek ve staré Číně a na spleť konexí a intrik, které měly zaručit získání a udržení prestižního místa u dvora. A také se nemohu ubránit pomyšlení na slony v Africe, jak ve stále větším množství padají za oběť čínské vášni pro slonovinu.
Čínskou část katalogu zahajuje několik map Číny a rytin zachycujících výjevy z čínského života zhotovených v 17. a 18. století v Evropě. Jejich tvůrci pracovali na základě informací, které z Číny posílali jezuitští misionáři, v té době působící i u císařského dvora. Dobový zájem o Čínu zde ilustruje také portrét mladého císaře Kchang-siho od Václava Hollara zhotovený podle starší předlohy (č. 43). Čínský císař se nakrucuje po způsobu francouzských hejsků 17. století a českého sinologa pobaví, s jakým půvabným nepochopením pro čínskou realitu a důstojnost císařské moci zachytil náš krajan vladaře Říše středu.
Za vlády císaře Kchang-siho se v Číně vyráběl skvělý porcelán. Několik kousků je také v letošní aukci Arcimbolda. Okouzlující je talíř zdobený scénou z milostného příběhu, snad divadelní hry. Zamilovaný mladík usnul u stolu, na kterém mu leží knihy. Že by se připravoval na státní zkoušky? Místo na konfuciánské klasiky však myslí na neplechu a jak názorně ukazuje ilustrace v horní části talíře, ve snu hovoří s dívkou svého srdce. Malba je provedena ve stylu knižních ilustrací mingské doby a vyniká lehkostí a jemností provedení. Kdybych měla vybírat pro sebe, tentokrát bych sáhla po porcelánu.
Největší pozornost na aukcích Arcimbolda již tradičně přitahují díla malířů 20. století pořízená českými sběrateli během návštěv Číny na počátku 50. let (a někdy ještě dříve). Spolehlivě doložitelné datum získání obrazů v době, kdy ještě neměly tak velikou cenu, a tudíž se nepadělaly, je zárukou jejich pravosti a základem vysoké ceny. A jak je v Číně tradicí, hodnotu obrazu dále zvyšuje, pokud prošel rukama známých osobností. Letos Arcimboldo nabízí dvě lahůdky tohoto druhu – obrazy ze sbírky i v Číně dobře známého českého sinologa, profesora Jaroslava Průška, a velkou kolekci obrazů, které blíže neurčený český novinář získal v 50. letech od Liou Ťin-tchaoa, proslulého pekingského podlepovače obrazů a také významného sběratele.
Malé doplnění pro ty, kdo se neorientují v technice čínské tušové malby: Čínský obraz se namaluje na savý papír, který po zaschnutí zkrabatí. V další fázi je třeba ho za pomoci speciální techniky napustit „lepidlem“ a vypnout na pevný papír, který se pak dál paspartuje do brokátu. Čínští malíři říkávají, že obraz je ze 30% dílem malíře, ale ze 70% dílem podlepovače; pokud si ovšem malíř obraz nepodlepuje sám.
Mezi nabízenými obrazy dominuje podobně jako na dřívějších aukcích Arcimbolda malíř Čchi Paj-š´, a to i vyvolávacími cenami. K těm nejdražším patří jeden z Průškových obrazů, Vinná réva a vážka, datovaná kolem r. 1949. Vyniká nezvykle jemnou barevností a hloubkou a bezpochyby patří k nejlepším Čchiovým obrazům, které se v nabídce Arcimbolda kdy objevily.
Letos jsou však v poměrně velkém počtu nabízena i díla dalších malířů, klasiků i méně známých autorů, včetně těch ještě žijících. Ojediněle se objevují i díla starých mistrů, jako je malíř krásek Jü Ťi (1738–1823 (č. 151), excentrický krajinář Š´ Tchao (1642-1707) (č. 155) nebo autor figurálních výjevů vsazených do dekorativních krajin s architekturou Čchiou Jing (1493–1560) (č.156). Jak je ve sbírkách čínského malířství časté, v případě starých mistrů se může jednat o pozdější, i když velmi kvalitní kopie. Obraz od Jü Ťiho je však nepochybně pravý a pochází, podobně jako některé další předměty nabízené v aukci, z „významné nizozemské sbírky“. Arcimboldo tak rozšiřuje svůj záběr za hranice České republiky a budeme sledovat, zda se z něj v budoucnu stane celoevropský fenomén.
Originálním pojetím poutá pozornost Horská krajina od Pchu Žua (1896–1963), která musela vzniknout před r. 1949, neboť po vítězství Rudé armády Pchu Žu uprchl na Taiwan. Pchu Žu, známý také jako Pchu Sin-i, byl bratr posledního čínského císaře. Byl nadaným malířem a vyrůstal obklopen sbírkou obrazů, které nashromáždili jeho předkové. Jejich pečlivým studiem tříbil svůj vkus a na tomto základě vytvořil vlastní styl ve 30. a 40. letech vysoko ceněný mezi znalci tradiční malby. Bez ohledu na kvalitu obrazu i renomé jeho tvůrce, je nabízen za nesrovnatelně menší cenu než Čchi Paj-š´. Uvidíme, zda s tímto rozdílem zamíchá aukce, a jestli „reakcionář“ Pchu Žu nakonec dožene národního umělce Čchi Paj-š´a.
Výběr sinoložky Olgy Lomové z loňské podzimní aukce asiatik zde.
V Česku vznikl další investiční fond, který bude zhodnocovat prostředky investorů nákupem a prodejem uměleckých děl. Fond Collectiv Art OPF se zaměří převážně na české autory klasické moderny a poválečného umění. Nakupovat bude i díla mladých umělců....
12. prosince 2023Milionových obrazů má Jindřich Štyrský na svém kontě již přes čtyři desítky, počítáno v českých korunách. V eurech však ještě žádný. Tuto situaci může zásadním způsobem změnit první prosincová středa, kdy se bude dražit autorovo vrcholně surrealistic...
5. prosince 2023O Karlovi Černém bylo v prvním pololetí letošního roku na aukcích hodně slyšet. Nyní se na trh dostává plátno patřící k nejmonumentálnějším autorovým dílům, které kdy byly draženy v aukci. O Karlův most se začne bojovat na 4,5 milionu korun bez provi...
23. listopadu 202312. prosince 2023
5. prosince 2023
23. listopadu 2023
23. ledna 2024
20. prosince 2023
19. prosince 2023
5. prosince 2014
21. listopadu 2013