Zpráva TEFAF o trhu s uměním 2015

Poklesy v řadě kategorií, trh táhnou nejdražší položky

Minulý týden představila Claire McAndrewová nejočekávanější zprávu TEFAF Art Market Report za rok 2015, analyzující trh s uměním uplynulého roku. Přes celkový pokles v řadě kategorií, ohlašující se ovšem především u položek v nižších cenových kategoriích, se nadále daří především online prodejům a americkému trhu.

O klesajícím trendu trhu s uměním jsme vás již informovali v ročence ART+ (zde) a tyto závěry potvrzuje i zpráva TEFAF. Ačkoliv by se mohlo zdát, že zpráva není dostatečně podložená – McAndrewová dostala zpětnou vazbu zhruba jen od 14 % respondentů (z řad galeristů, aukčních domů, databází a sběratelů), i tak jde o nejkomplexnější a nejočekávanější studii o trhu s uměním.

Zveřejnění zprávy TEFAF, která se tradičně kryje s konáním stejnojmenného veletrhu v holandském Maastrichtu, uvádí, že celkový objem obchodů, který se v loňském roce uskutečnil, vynesl 63,8 miliardy dolarů, což znamená pokles o 7 % proti roku 2014. Tento pokles jde ruku v ruce i s poklesem počtu všech transakcí (včetně transakcí na primárním trhu) o 2 %. Jde o důležité zjištění, neboť negativní výsledky trh s uměním zaznamenal poprvé od roku 2011.

Celkový pokles je však nezbytné rozebrat podrobněji. Klesající tendence se totiž projevila převážně u děl v nižších cenových relacích, zatímco milionové položky stále trhají rekordy. Katarští šejkové loni údajně zaplatili kolem 300 milionů dolarů za Gauginovo Nafea faa ipoipo? z roku 1892 a nejdražší díla prodaná na loňských aukcích – Picassovy Alžírské ženy (179,4 milionu dolarů, zde) a Modiglianiho Akt (170 milionu dolarů) – rovněž dosáhly závratných cen.

Když se podíváme detailněji na jednotlivé segmenty trhu s uměním, zjistíme, že největší kategorie – poválečná moderna a současné umění (46 % hodnoty obchodů) – po dvou letech mimořádných nárůstů zaznamenala pokles celkového objemu obchodů o 14%, a to na 6,8 miliardy dolarů. Počet prodaných položek v této kategorii rovněž klesl, a to o celých 20%. Podobný trend postihl i klasickou modernu a impresionisty, kteří jsou druhou nejobchodovanější kategorií (30 % celkového objemu hodnoty umění). V této kategorii došlo rovněž k poklesu objemu obchodů na 4,5 miliardy USD, byť jen o 1% oproti roku 2014.

Nárůst loni zaznamenaly pouze internetové obchody. V rámci rychle rostoucích online prodejů bylo v loňském roce prodáno zboží za 4,7 miliardy USD, což představuje meziroční nárůst o 7% a dosažení sedmiprocentního podílu na globálním trhu s uměním. Dařilo se i americkému trhu s uměním, který tak potvrzuje svoji vedoucí pozici. Prodeje ve Spojených státech amerických během loňského roku stouply o 4% na 27,3 miliardy USD, což znamená historické maximum. Všechna další teritoria a segmenty byly ve znamení poklesů. Ve Velké Británii došlo k poklesu o 9 % (na 13,5 miliardy USD) a Čína zaznamenala dokonce propad o 23 % (na 11,8 miliardy USD).

Značnou vypovídací schopnost má i zjištění, že práce prodané za více než 10 milionů dolarů si z celkového objemu hodnoty prodaných děl ukrojily plných 28 %, i když představují jen 0,1 % všech položek. Milionové položky pak činí 1 % ze všech prodaných děl, a přitom představují 57 % z celkové hodnoty prodaných děl. Pokud se podíváme na opačný konec, tak zjistíme, že pod hranicí 50 000 USD bylo prodáno 90% děl, nicméně při sečtení jejich hodnoty výsledná suma dosahuje jen 12% z celkové hodnoty prodaných věcí.

Poměr prodaného umění na privátním a aukčním trhu se mění jen nepatrně. Objem hodnoty předmětů prodaných privátně stoupl o 1% na 53% celkové hodnoty prodaného umění, což znamená, že na aukcích se prodala zbývající necelá polovina (47%).

Když se ale na výsledky trhu s uměním podíváme v delším horizontu, zjistíme, že za poslední dekádu došlo k obrovskému boomu. Objem obchodů se od roku 2005 zvýšil o plných 78 % a i od finanční krize, tj. po pádu Lehman Brothers, došlo k výraznému nárůstu o 61%. Ceny nejdražších děl se za posledních deset let navíc vyšplhaly tak vysoko, že je velmi těžké je hnát ještě výš.

 


Související články

Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně

Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně

Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024

V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...

15. února 2024
V Polsku dominují pováleční autoři za desítky milionů korun

V Polsku dominují pováleční autoři za desítky milionů korun

Polský aukční trh s uměním 2023

Zatímco český aukční trh se ještě předloni vyšplhal na rekordní obrat, polské aukční síně zažívají už druhý rok v řadě poměrně silnou korekci. V roce 2021 se v Polsku vydražila díla celkem za rekordních 634 milionů zlotých (3,5 miliardy korun), loni...

9. února 2024
Mezi nejprodávanější světové surrealistky se zařadila i Toyen

Mezi nejprodávanější světové surrealistky se zařadila i Toyen

Dekáda světově úspěšných surrealistek

Souhrnná zpráva respektovaného serveru Artnet sestavila žebříček dvaceti prodejně nejúspěšnějších tvůrkyň, které se buď programově nebo výrazově hlásily k surrealistickému výtvarnému názoru. Sezónu po sezóně rostla jak průměrná cena jejich děl, tak c...

18. ledna 2024
Zobrazit všechny

Další články

Další články autora

Basquiat a Cy Twombly

Basquiat a Cy Twombly

26. května 2016

Střízlivá večerní moderna

Střízlivá večerní moderna

19. května 2016

Zabere promíchání kategorií?

Zabere promíchání kategorií?

6. listopadu 2015


<