Basquiat a Cy Twombly

Poválečné a současné umění v New Yorku květen 2016

Druhý květnový týden v New Yorku vedle večerních aukcí impresionismu a klasické moderny v Christie's a Sotheby's tradičně proběhly i aukce poválečné moderny a současného umění (zde). Výsledky večerních aukcí současného umění sice potvrdily dominantní roli této kategorie na trhu s uměním, nicméně výnosy obou aukčních domů razantně klesly.

Jean-Michel Basquiat / Bez názvu / 1982 / akryl na plátně / 238,7 x 500,4 cm / Christie´s New York 10.5.2016 / 57 285 000 USD
Jean-Michel Basquiat: Bez názvu / 1982 / akryl na plátně / 238,7 x 500,4 cm / Christie's New York 10.5.2016 / 57 285 000 USD

 

Více než padesátiprocentní ztrátu oproti výsledkům z loňského jara (srovnej zde) zaznamenali v Christie's, kde dosáhli výsledné částky 318,4 milionu dolarů. Aukční katalog nabízel 60 položek, z nichž se 87 procent prodalo. Více než milion dolarů sběratelé utratili za 48 děl, z nichž devět stálo více než 9 milionů a pro šest autorů se jednalo o částky rekordní. Z nabídky Christie's lze vyčíst větší opatrnost. To se projevilo zejména v počtu poskytnutých garancí. Těch Christie's sice poskytli podstatně víc než v sekci impresionistů (o ní více zde), ale oproti loňskému květnu, kdy garance nesla více než polovina položek, teď tomu bylo jen u šestiny.

Stěžejním dílem večera se stal podle očekávání velkoformátový obraz Jean-Michela Basquiata Bez názvu. Nový majitel jej nakonec získal za 57,3 milionu dolarů. Tato částka za práci z roku 1982, který znalci považují v Basquiatově tvorbě za rok zásadní, je i novým autorským rekordem. Do aukce toto dílo navrhl známý newyorský sběratel Adam Lindemann, který jej koupil v roce 2004 za 4,5 milionu dolarů. Výjimečná velkoformátová kompozice byla poprvé vystavena v roce 1985 v Tokiu a do Japonska se teď zase s novým majitelem vrací. Mezi dalšími výraznými díly můžeme zmínit například modrozelené abstraktní plátno Marka Rothka z roku 1957, jehož cena překročila hranici předaukčního odhadu, a to na 32,6 milionu dolarů.

Obecně však došlo k výraznému poklesu cen. Snadné porovnání nabízí dražené dílo Christophera Woola z roku 1992 And if You, za nějž nový majitel zaplatil 13,6 milionu dolarů. Srovnatelné dílo přitom před dvěma lety vyneslo 23,7 milionu dolarů, a to i přesto, že aukční odhady obou děl byly nastaveny shodně (12–18 milionů dolarů).

Následný večer u Sotheby's tentokrát skončil s o něco málo horším výsledkem (242,2 milionu dolarů). Katalog Sotheby's nabízel pouze 44 položek. Celkový výnos této nabídky dosáhl k vrchní hranici předaukčního odhadu, na čemž měla značný vliv úspěšnost 95 procent. Více než milion dolarů zaplatili dražitelé za 32 položek a hranici 10 milionů dolarů překonalo pět děl. Přesto se jedná o nejnižší výnos Sotheby's v této kategorii od listopadu 2009.

Cy Twombly / Bez názvu (New York) / 1968 / kombinovaná technika na plátně / 152,4 x 173 cm / Sotheby´s New York 11.5.2016 / 36 650 000 USD
Cy Twombly: Bez názvu (New York) / 1968 / kombinovaná technika na plátně / 152,4 x 173 cm / Sotheby's New York 11.5.2016 / 36 650 000 USD

 

Tabule patří mezi nejvyhledávanější Cy Twomblyho díla a není tedy divu, že právě Twomblyho práce se stala nejdražší položkou aukce. Na aukcích se v posledních letech objevují pravidelně a přinášejí částky nad 30 milionů dolarů. Abstraktní tabule Bez názvu (New York) z nabídky Sotheby's měla předaukční odhad 40 milionů dolarů. Jediný zájemce ji nakonec ale vydražil za 36,7 milionu dolarů.

Vysoko nad předaukční odhad se vyšplhal diptych Dvě studie k autoportrétu Francise Bacona. Tento byl součástí soukromé britské sbírky již od roku 1970, v němž ho Bacon namaloval. Malý dvojportrét s předaukčním odhadem 22 milionů dolarů získal nový majitel za 35 milionů dolarů.

Velký zájem mezi sběrateli vzbudil také objekt Alexandra Caldera z roku 1942 se zajímavou proveniencí. Bývalým majitelem byl totiž Alfred J. Barr mladší, první ředitel newyorského MoMA. Výsledná cena se vyšplhala vysoko nad předaukční odhad (3 miliony dolarů). Namotivovaní dražitelé vyhnali výslednou částku na 8,3 milionu dolarů.

Za zmínku stojí, že zásadní roli v obou aukcích sehrál mladý japonský podnikatel Yusaku Maezawa. Ten napříč oběma večery úspěšně vydražil sedm položek za celkovou sumu 98 milionů dolarů. Ve svých čtyřiceti letech je Maezawa podle magazínu Forbes 17. nejbohatším Japoncem a jeho vstup na aukční trh byl více než velkolepý. Do Japonska s ním odjíždí kromě rekordního Basquiata také díla Christophera Woola, Richarda Prince, Jeffa Koonse, Alexandra Caldera nebo Bruce Naumana. Maezawa v Tokiu založil Contemporary Art Foundation a nově získaná díla zde hodlá dvakrát ročně vystavit a zpřístupnit široké veřejnosti.

 


Související články

Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně

Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně

Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024

V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...

15. února 2024
V Polsku dominují pováleční autoři za desítky milionů korun

V Polsku dominují pováleční autoři za desítky milionů korun

Polský aukční trh s uměním 2023

Zatímco český aukční trh se ještě předloni vyšplhal na rekordní obrat, polské aukční síně zažívají už druhý rok v řadě poměrně silnou korekci. V roce 2021 se v Polsku vydražila díla celkem za rekordních 634 milionů zlotých (3,5 miliardy korun), loni...

9. února 2024
Mezi nejprodávanější světové surrealistky se zařadila i Toyen

Mezi nejprodávanější světové surrealistky se zařadila i Toyen

Dekáda světově úspěšných surrealistek

Souhrnná zpráva respektovaného serveru Artnet sestavila žebříček dvaceti prodejně nejúspěšnějších tvůrkyň, které se buď programově nebo výrazově hlásily k surrealistickému výtvarnému názoru. Sezónu po sezóně rostla jak průměrná cena jejich děl, tak c...

18. ledna 2024
Zobrazit všechny

Další články

Další články autora

Střízlivá večerní moderna

Střízlivá večerní moderna

19. května 2016

Zpráva TEFAF o trhu s uměním 2015

Zpráva TEFAF o trhu s uměním 2015

20. března 2016

Zabere promíchání kategorií?

Zabere promíchání kategorií?

6. listopadu 2015


<