Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně
15. února 2024
Text Machková Magda | Foto 1703 Petrohrad, Art Basel | Datum 28.07.2022
V polovině letošního června ve stejném termínu proběhly dvě akce, švýcarský Art Basel a petrohradský "1703", jež by za běžných okolností mohly fungovat jako partnerské podniky. Jenže okolnosti nejsou, bohužel, vůbec běžné.
Na veletrzích současného umění vládne obvykle uvolněná, kreativní až interaktivní atmosféra, v níž se obrazně, někdy i doslova, potkávají různá díla z jednotlivých výstavních kójí konkrétních galeristů a galeristek. Návštěvníci a zájemci si mohou expozice volně prohlížet a sjednávat si případné obchody. Nebo nemohou?
Kvůli stále platným sankcím proti kremelskému režimu a jeho sympatizantům a omezeným možnostem cestování a transportu komodit si na světově proslulý festival současného umění do Basileje (16.-19. 6. 2022) našlo cestu jen několik ruských sběratelů a galerijních konzultantů, především z řad Rusů, žijících momentálně v Evropě a zámoří. Třebaže se Art Basel s 289 vystavujícími subjekty obvykle neprofiluje jako specialista na ruské umění či klientelu, modernistické legendy typu Marca Chagalla jsou „na stáncích“ nabízeny ke koupi relativně běžně (o důležitých prodejích za tento ročník více zde).
Pořadatelský komitét si byl vědom napjaté geo-politické situace a v souladu se švýcarskou tradicí se sice prohlásil za neutrální podnik, nicméně poskytl prostor spontánně aktivistickým i cíleně protiputinovským uměleckým vyjádřením. Veletrh Art Basel pomohl vybrat částku 105 tisíc eur na dobročinnou pomoc válečným obětem, podpořil performanci skupiny Pussy Riot, na výstavní platformě pro začínající galeristy Liste uhradil poplatky v hodnotě 7,3 tisíce švýcarských franků za dvě ukrajinské prezentace, jimž se podařilo převézt svá díla mimo bojiště. Formálně nebyla ruská přítomnost na veletrhu zakázána, nicméně žádná galerie svou účast nakonec nezrealizovala.
![]() |
|
Většina z nabídky ukrajinské tvorby se prodala či byla zamluvena ještě před oficiálním otevřením pro veřejnost – za částky mezi jedním až šesti tisíci eur, ojediněle až 27 tisíc eur – a velké pozornosti se dostávalo i jasně formulovaným stanoviskům o příčinách aktuálního zla. Zda tento druh uměleckého projevu snese nejvyšší kvalitativní měřítka nebo jde spíše o silnou, respektive silovou, odpověď na dobový kontext, ukáže asi až čas. Ale že válečná současnost škodí i trhu s uměním, je zjevné již nyní.
![]() |
|
Proputinovské autoritářské kruhy totiž dostaly za úkoly vybudovat svůj vlastní, tedy antizápadní, umělecký a sběratelský mikrosvět. Mezinárodní izolace Ruské federace v důsledku protiukrajinské agrese citelně zasáhla i privátní galerie a činné výtvarníky, z nichž zatím jen část otevřeně projevila svůj názor na aktuální válečný konflikt. Z oné pasivní většiny tak mohli vzejít účastníci státem organizované výstavy současného umění "1703", pořádané v petrohradském Veletržním paláci, zvaném Manéž, od 16. do 19. června 2022. Jistě není náhodou, že teprve v květnu avizovaná expozice, za níž stojí petrohradské zastupitelstvo a především energetický koncern Gazprom, se přesně strefila do termínu konání 51. ročníku veletrhu Art Basel.
![]() |
|
Titul ruské přehlídky odkazuje k roku 1703, kdy bylo město Petrohrad formálně založeno, a souvisí také s letošními oslavami 350. výročí narození cara Petra I. Velikého. Oficiální PR materiály prezentovaly veletrh jako ideální příležitost pro domácí sběratele setkat se napřímo s mladou a progresivní tvorbou, jako místo pro otevřený dialog mezi návštěvníky, umělci, kritiky a obchodníky.
Nadace Gazpromu sezvala třiadvacet ruských galerií, které zastupovaly celkem 120 umělců a umělkyň. Tiskové zprávy vyčíslily prodej 150 děl, s celkovou hodnotou všech vystavených kusů kolem 200 milionů rublů. Za čtyři dny si expozici prohlédlo asi deset tisíc diváků.
Z ruské kulturní scény však zazněly i nesouhlasné hlasy, poukazující na ideologickou motivaci celého podniku. Veletrh „1703“ je podle nich jen politickým nástrojem k manipulaci s uměleckou, ale i komerční sférou tak, aby se veřejnosti předkládala „svá“, rozumějme státní, představa o realitě. Jen někteří z původně prezentovaných umělců se kvůli svému antiválečnému smýšlení proti účasti na takové akci ohradili. Organizátoři sice plánují každoroční frekvenci domácí výtvarné přehlídky, otázkou nicméně zůstává, v jakém ideologickém milieu se bude ruské umění příští rok zrovna nacházet.
Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024
V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...
15. února 2024Polský aukční trh s uměním 2023
Zatímco český aukční trh se ještě předloni vyšplhal na rekordní obrat, polské aukční síně zažívají už druhý rok v řadě poměrně silnou korekci. V roce 2021 se v Polsku vydražila díla celkem za rekordních 634 milionů zlotých (3,5 miliardy korun), loni...
9. února 2024Dekáda světově úspěšných surrealistek
Souhrnná zpráva respektovaného serveru Artnet sestavila žebříček dvaceti prodejně nejúspěšnějších tvůrkyň, které se buď programově nebo výrazově hlásily k surrealistickému výtvarnému názoru. Sezónu po sezóně rostla jak průměrná cena jejich děl, tak c...
18. ledna 202415. února 2024
23. ledna 2024
20. prosince 2023
19. prosince 2023
15. února 2024