Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně
15. února 2024
Text Kosař Pavla | Foto Christieʼs, Sothebyʼs | Datum 21.02.2015
Londýn minulý týden hostil první letošní aukce poválečné moderny a současného umění. V úterý zahajoval svou nabídkou aukční dům Sotheby's. Prodáno bylo 86 % z nabízených sedmdesáti šesti položek, hned dvacet tři děl překročilo hranici milionu liber. O den později se dražilo u Christie's. Opět padlo několik autorských rekordů – mezi nejvýznamnější patří nová maxima u Gerharda Richtera, Cy Twomblyho nebo Lucia Fontany.
Celkový výnos Sotheby's ve výši 123,5 milionu liber se přiblížil horní hranici předaukčních odhadů, které se pohybovaly v rozmezí 88,6–125,5 milionu liber (předaukční odhady jsou ovšem uváděny bez aukční provize). Velké pozornosti se těšil velkoformátový Abstraktní obraz Gerharda Richtera, za který úspěšný dražitel nakonec utratil rekordní částku 30,4 milionu liber (odhad 14–20 mil. liber). Tím byl překonán dva roky starý Richterův rekord za realistický Domplatz, Mailand z roku 1968 (37,1 milionu dolarů, zde). Zajímavostí je, že navrhovateli před šestnácti lety na aukci v newyorské Sotheby's stačilo ke koupi Abstraktního obrazu jen něco málo přes půl milionu dolarů (607 500 USD). V Sotheby’s se dařilo i dalšímu Richterovu obrazu. Fotorealistický Wolken (Mraky) z roku 1970 se prodal za 4,1 milionu liber, což odpovídalo předaukčním odhadům.
Za zmínku stojí rovněž modrý monochrom Bez názvu (IKB 92) z roku 1959 od Yvese Kleina, který se vyšplhal na 6 milionů liber. V držení navrhovatele byl obraz několik let a za tu dobu se velmi dobře zhodnotil. Když se v Londýně dražil naposled v roce 2006, majitel jej získal za necelý milion (960 tisíc liber).
I nabízené práce amerických autorů zaznamenaly pěkné výsledky. Kombinovaná technika Kampaň Jean-Michel Basquiata z roku 1984 byla vydražena za 4,4 milionu liber, Warholovy Čtyři barevné Marilyn z let 1978-86 za 3,3 milionu liber a práce Hektor a Andromacha (Podle Chirica) z roku 1982 vynesla 1,8 milionu liber. Padl i nový rekord za práci na papíře pro Cy Twomblyho, jehož olejová kresba Řím z roku 1969 se vyšplhala na 3,8 milionu liber.
Za očekáváním naopak zaostaly Dvě studie pro autoportrét (1997) od Francise Bacona, které vzbudily malý zájem. Důvodem byl pravděpodobně i fakt, že práce byla již nějakou dobu nabízena privátně. Dosažená cena 14,7 milionu liber je tek „jen“ Baconovým sedmým nejlepším výsledkem u jeho autoportrétů. Nevydražena zůstala i Twomblyho malba Bez názvu (Řím) z roku 1964 (předaukční odhad činil 1,7–2,2 mil. liber). Další Twombly, tentokrát ze sbírky Erica Claptona, byl rovněž spíše zklamáním. Plátno z roku 1960, které Clapton koupil před dvěmi a půl roky za 5,8 milionu dolarů, se minulý týden prodalo jen za 4,1 milionu liber (6,2 mil. dolarů).
Aukce Christie's uspořádaná následující večer nabízela o čtrnáct položek méně. Výnos necelých 117 milionů liber a úspěšnost 92% vypadají s ohledem na předaukční odhady (93–132 milionů liber) na první pohled dobře. Na pětadvacet položek se však prodalo jen za vyvolávací cenu nebo pod hranicí předaukčního odhadu, mezi nimi i polovina z deseti „top“ položek, což poněkud kazí jinak pozitivní dojem z této aukce.
Jednou ze stěžejních prací večera a současně i nejdražší položkou byla malba křídou na tabuli Bez názvu (New York City) datovaná 1970 od Cy Twomblyho. Nový majitel byl za dílo s neveřejným aukčním odhadem ochoten zaplatit 19,7 milionu liber, což je po příbuzné práci z téhož roku, prodané v listopadu v New Yorku, druhá nejvyšší autorova cena. Dalším tahákem byl opět Gerhard Richter. Za figurativní práci Vierwaldstätter See (Lake Lucerne) z roku 1969 nový majitel nabídl 15,8 milionu liber.
Dřívější hvězda YBA (Young British Artist) Tracey Emin měla v aukci instalaci s názvem Exorcism of the Last Painting I Ever Made, skládající se ze sto pěti maleb, prací na papíře a dalších objektů. Dražena byla už podruhé. Poprvé tomu bylo před čtrnácti lety, kdy ji dražitel získal za 108 tisíc liber. Minulý týden už zájemce musel nabídnout skoro sedmkrát víc, konkrétně 722 500 liber (odhad činil 600–800 tisíc liber).
Přímo z výstavy věnované skupině Zero pak na aukci putoval obraz Gunthera Ueckera Inseln (Island). Načasování prodeje bylo dokonalé, neboť obraz z roku 1964 visel v newyorském Guggenheimu od října loňského roku. Lepší reklamu a motivaci si lze jen těžko představit. Sběratel byl ochoten utratit za plátno 722 500 liber. Dalším kolegou ze skupiny Zero, jehož jméno se objevilo i v aukční nabídce Sotheby's předešlý večer, byl Lucio Fontana. Jeho Concetto Spaziale, Attese se třemi vertikálními prořezy na bílém pozadí z roku 1965 se vydražilo za téměř 2 miliony liber. Druhé z jeho děl v nabídce Christie's, červený prořezávaný monochrom Concetto Spaziale, Attese z roku 1964, vyneslo 1,8 milionu liber (odhad 400–600 tisíc liber).
Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024
V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...
15. února 2024Polský aukční trh s uměním 2023
Zatímco český aukční trh se ještě předloni vyšplhal na rekordní obrat, polské aukční síně zažívají už druhý rok v řadě poměrně silnou korekci. V roce 2021 se v Polsku vydražila díla celkem za rekordních 634 milionů zlotých (3,5 miliardy korun), loni...
9. února 2024Dekáda světově úspěšných surrealistek
Souhrnná zpráva respektovaného serveru Artnet sestavila žebříček dvaceti prodejně nejúspěšnějších tvůrkyň, které se buď programově nebo výrazově hlásily k surrealistickému výtvarnému názoru. Sezónu po sezóně rostla jak průměrná cena jejich děl, tak c...
18. ledna 202415. února 2024
1. března 2023
15. března 2017
5. ledna 2014
26. května 2016
19. května 2016
20. března 2016