České investiční fondy zaměřené na umění pokračují v nákupech
Fondy Pro arte a Artefin v 1. pololetí 2022
Text Stuchlík Jan
| Foto
Adolf Loos Apartment & Gallery
| Datum 13.07.2022
Oba české investiční fondy, které se specializují na umění, Pro arte a Artefin už letos investovaly do nákupu nových přírůstků do sbírek miliony korun. Kromě českých autorů se čím dál více poohlížejí také po zahraničních umělcích, jejichž díla slibují dobré zhodnocení.
Maurice de Vlaminck: La Maison Grise, 1914
olej na plátně, 65 x 81 cm
konečná cena: 6 534 000 Kč
Adolf Loos Apartment and Gallery 8. 5. 2022
Jeden z letošních přírůstků investičního fondu Pro arte, který se specializuje na investice do umění, už visí na zdi. Obraz
La Maison Grise od
Maurice de Vlamincka z roku 1914, který fond koupil na květnové aukci Adolf Loos Apartment and Gallery za 6,53 milionu korun s aukční provizí, je v dobré společnosti
Otakara Kubína či
Václava Špály.
Po loňském roce, kdy fond více prodával než nakupoval, a na účtech mu tak zůstalo téměř 80 milionů korun, se letos soustředí na nové akvizice. „Velkou část z volné hotovosti už máme zainvestovanou. I když celý český trh s uměním rychle roste, pořád dokážeme najít autory, kteří ještě nejsou tak docenění, a jejich díla slibují dobré zhodnocení. Více se chceme zaměřit také na díla zahraničních autorů,“ říká Alexandra Bízková, finanční ředitelka Pro arte. Celkem má fond nyní přes dvě stovky uměleckých děl.
V nákupech letos pokračuje také druhý investiční fond zaměřený na umění Artefin, který vznikl teprve loni. Portfolio fondu, který se zaměřuje na současné umění, obohatila jména, jako je polský malíř a fotograf
Wilhelm Sasnal či česká legenda
Stanislav Kolíbal.
„Nyní nakupujeme dražší díla v řádu milionů korun. Chceme ukázat, že fond má dostatečnou kapacitu pořizovat díla renomovaných autorů, která mají velkou pravděpodobnost zhodnocení,“ vysvětluje René Rohan, manažer fondu Artefin. V portfoliu má fond více než třicet děl.
Dlouhodobý výnos
Fond Pro arte loni prodal 48 uměleckých děl a v celkovém objemu překročil plán. Většinou šel cestou aukcí. K novým majitelům putovaly obrazy
Toyen,
Emila Filly či loňská druhá nejdražší položka tuzemských aukcí konvolut
Františka Kupky Člověk a Země. Do Národní galerie zamířil Portrét Louise-Denise Germainové od
Josefa Šímy.
František Kupka: Člověk a Země, 1904-1907
kombinovaná technika - kresba
konečná cena: 51 120 000 Kč
Galerie Kodl 28. 11. 2021
Loni se investiční akcie fondu zhodnotily o 2,72 procenta, od založení fondu v roce 2013 však fond vykázal průměrný roční výnos 5,2 procenta. „Naše investice jsou dlouhodobé a na výnos je třeba se dívat v delším časovém horizontu. Stejný pohled mají i naši akcionáři, kteří investici vnímají jako jeden z nástrojů, jak ochránit svůj majetek a diverzifikovat své investiční portfolio,“ uvádí Bízková.
Aktuálně má fond Pro arte 21 investorů. Během covidového období jejich řady rozšířilo pět nových tváří. Do fondu loni od akcionářů přiteklo 14 milionů korun. Fond také reinvestoval výnosy z prodeje uměleckých děl, chce dále navyšovat objem spravovaných aktiv a je otevřen novým investorům.
Při výběru děl, které by fond chtěl do portfolia koupit, si experti fondu dělají poměrně podrobnou finanční analýzu a modelují vývoj hodnoty daného díla do budoucna. Pro každé dílo si také stanoví termín tzv. exitu, tedy kdy ho v optimálním případě fond prodá. Pokud modely ukážou, že během tohoto investičního horizontu dílo může dosáhnout na požadované zhodnocení, snaží se ho fond získat.
Budování hodnoty
Artefin slibuje investorům zhodnocení jejich vkladů o 7 až 10 procent ročně. Jak reálný je tento cíl, se ukáže až za několik let. Stejně jako u Pro arte platí, že investice do fondu současného umění je dlouhodobá. „Chceme vybudovat reprezentativní sbírku. Díla budeme vystavovat nebo půjčovat na výstavy jiných institucí. I tím budeme přispívat k jejich zhodnocení,“ vysvětluje strategii René Rohan.
Na první vlnu investic měl fond nižší desítky milionů korun. Expertní tým fondu průběžně vytipovává umělce a díla, která by bylo možné v dalších akvizičních vlnách do portfolia doplnit. Dobré zhodnocení čeká třeba od starší generace uměleckým provozem prověřených autorů, jako jsou
Jiří Sopko či
Karel Malich. Vyhledává ale také umělce, jejichž díla už nyní jsou na trhu nedostatková a sběratelé na jejich koupi musí čekat.
„Takovým autorem je například Josef Bolf,“ dodává Rohan.
Fond nakupuje umělce, kteří se na trhu pohybují a ceny jejich děl je možné ověřit. Ať už z aukčních prodejů, z nákupů soukromých sběratelů nebo z informací od primárních galerií. Ocenění nakonec stejně jako u Pro arte provádí soudní znalec. Zástupci obou fondu uvádějí, že ocenění jejich portfolia je konzervativní. Při prodeji děl kupci zpravidla zaplatí vyšší cenu, než na kolik je ohodnotil znalec.