Chudší nabídce krajinářů loni vládl Slavíček
13. února 2024
Text Machková Magda | Foto Arthouse Hejtmánek, Galerie Kodl, 1. Art Consulting, Galerie Art Praha, Adolf Loos Apartment and Gallery | Datum 17.08.2023
Zvýšené poptávce po současných tvůrcích a tvůrkyních vycházejí vstříc české sálové aukce, on-line nabídky i prodejní výstavy již několik let. Na sálových aukcích se v prvním pololetí prodala díla za více než 14,5 milionů korun. Pololetnímu žebříčku kraloval Josef Bolf s červnovým autorským maximem přes jeden milion korun. Mezi momentálně nejvyhledávanějšími současnými umělci se neztratili ani sochaři.
Současné umění je mezi českými sběrateli nejoblíbenější, ukázal i druhý ročník průzkumu J&T Banka Art Report. Potvrzovali to i na sálových aukcích. Od ledna do června na nich utratili za celkem 141 položek přes 14,5 milionu korun. Oproti situaci například před čtyřmi lety jde o téměř dvojnásobnou sumu při tehdy větším počtu děl. Výrazně stoupla i průměrná cena vydražené položky. Pro rok 2019 činila bezmála 46 tisíc korun, vloni přes 77 tisíc korun a letos průměrná cena skončila těsně pod 103 tisíci korun.
Zajímavý pohled na postavení současného umění v rámci celého trhu ukazují i data ohledně nejdražšího prodeje v jednotlivých prvních pololetích let 2019 až 2023. Ještě před čtyřmi lety na první místo stačila cena 420 tisíc korun, v roce 2021 se nejúspěšnější obchod prvního pololetí povedl za 890 tisíc korun. Minulý rok si nejdražší dílo připsalo částku 960 tisíc a pro letošek se už maximum vyšplhalo na 1,05 milionu korun.
Devět prodejů z aktuální TOP 10 si oproti vyvolávací ceně polepšilo, někdy opravdu výrazně. Konkrétní prodejní ceny se pohybovaly u čtyř děl pod půlmilionovou hranicí, dalších pět položek zaujalo za vyšší stovky tisíc korun. Do výběru aukčních výsledků se dostaly jak prominentní osobnosti české současné malby – mimo jiné Josef Bolf nebo Lubomír Typlt, tak čtyřicátníci Jan Mikulka nebo Pasta Oner. Novinkou oproti předchozím rokům byly prodejní úspěchy plastik a objektů. Vedle dvou ryzích sochařů Jana Dostála a Igora Kitzbergera zabodoval i designér Rony Plesl a multižánrový Jan Pištěk.
Nejdražší prodej prvního pololetí se povedl 8. června, při zahradní aukci u Arthouse Hejtmánek. První příhozy na Osamělý večer II Josefa Bolfa odstartovaly díky limitacím na 330 tisících korunách. Dražební suma se změnila ještě šestadvacetkrát, než byl obraz přiklepnut za kladívkových 850 tisíc korun, tedy přes jeden milion korun včetně provize. Malba z roku 2007 s motivem lidské figury v panelákovém prostředí v charakteristické barevnosti černé, bílé, šedé a růžové přinesla autorovi rekordní zápis. Dosavadní maximum z před dvou let mělo přibližně poloviční hodnotu (přes 520 tisíc korun) a vloni se nejvyšší částka za vydražený Bolfův obraz pohybovala kolem 313 tisíc korun. Trhem procházelo v posledních letech přibližně deset až čtrnáct prací ročně, především z malířova staršího tušového a vyškrabávacího období. Barevnější oleje s vlastní mytologií z aktuální tvůrčí etapy vystavuje Josef Bolf v Česku i zahraničí, naposledy například v pražské DSC Gallery na přehlídce s názvem Nádech surreálna: Vzdálené světy včera a dnes.
Získat na domácím aukčním trhu některou z prací Jana Mikulky, malíře mladší střední generace, je opravdu úctyhodný výkon, neboť autor tvoří své fotorealistické obrazy nejčastěji přímo na zakázku. V prvním pololetí se nabízely dvě ukázky Mikulkových olejů na plátně, vloni žádná a v předchozích letech střídavě po jedné položce. Nejnovější úlovek se povedl kupci letos v březnu, na dražbě současného a moderního umění pořádané Adolf Loos Apartment and Gallery v Praze. Středně velké Zátiší s blumami z loňského roku se vyvolávalo za 484 tisíc korun, katalogový odhad se pohyboval mezi 500 až 600 tisíci korunami (bez provize). Finálních bezmála 835 tisíc korun znamenalo nové autorské maximum, které to téměř pět let staré, Zátiší s limetkami II, překonalo o přibližně 300 tisíc korun. Prostory Expo 58 Art se pro Jana Mikulku staly v posledních měsících skoro domácími, vždyť po rekordním aukčním výsledku následovala prodejní výstava s dalšími čtyřmi zátišími.
Nejdražším sochařským dílem prvního pololetí se stala téměř třičtvrtěmetrová realizace skláře, návrháře a profesora pražské VŠUP Ronyho Plesla. Po názvem Stromy rostou z nebe se v rámci 89. aukčního dne Galerie Kodl 28. května prodávala skleněná plastika, známá z Pleslovy prezentace na loňském Bienále v Benátkách, konkrétně v renesančním kostele Santa Maria della Visitazione. Tato provenienčí historie, doplněná ještě o stejnojmennou publikaci nebo nedávno skončený výstavní projekt v Museu Kampa, dodala opodstatnění relativně vysoké vyvolávací ceně 360 tisíc korun. Obzvláště v konfrontaci s dosavadní nejvyšší sumou za designovou vázu Berry (120 tisíc korun v Dorotheu 2017). V případě technologicky ojedinělé instalace - tavení a lití křišťálového skla ve spolupráci s Jiřím Šínem - však šlo o volnou tvorbu pro mezinárodní přehlídku s celosvětovým ohlasem, takže i předaukční odhad přes půl milionu bez poplatků nebyl nepředstavitelný. Konečných 660 tisíc korun přepsalo Pleslovy dražební rekordy a mohlo by být inspirací i pro další prodávající nabídnout na trhu více umělcových děl. Vždyť letos šlo teprve o druhou možnost ke koupi, z celkových pouze třinácti nabídek za poslední dekádu.
Aukční specialistkou na práce letošního šedesátníka, sochaře a uměleckého kováře Igora Kitzbergera, je Galerie Art Praha. Všechny tři nabízené plastikcy z prvních šesti měsíců, z nichž uspěl jen polodrahokamy osázený bronzový Páv, se realizovaly u tohoto dražebníka. Stejně jako od loňského listopadu ustavený autorský rekord za Paganiniho (těsně pod 51 tisíc korun). Že bude stávající maximum bohatě překonáno, naznačovala i nevídaně vysoká vyvolávací cena, přes 545 tisíc korun. Nabídka se potkala s poptávkou ještě před prvním příhozem a tak 266 cm vysoká bronzová socha Páva zaznamenala i autorský rekord. Volnou figurální tvorbu Igora Kitzbergera si lze v těchto dnech prohlédnout například v Galerii Crears v sochařově domovském Rožnově pod Radhoštěm.
Bez prací Jana Pištěka se neobešla ani loňská pololetní a celoroční statistika. Tehdy jej do první desítky prodejů současného umění vynesla jeho malířská tvorba, letos se blýskl objektem. Téměř půldruhého metru vysoký Jehlan s malovaným povrchem byl jediným trojrozměrným předmětem vedle dalších třech obrazů, které byly ke koupi od ledna do června 2023. Popularitě díla jistě pomohla i návštěvnicky úspěšná výstava Dva světy: Theodor a Jan Pištěkovi v bubenečské Galerii Villa Pellé, na níž autor prezentoval celou sérii op-artově pojatých geometrických těles – kromě Jehlanu ještě Kouli, Krychli, Kužel, Kvádr, Ovoid a Válec. Některé z vystavených objektů jsou v prodejní nabídce přímo na Pištěkových webových stránkách, Jehlan si do péče vzala aukční síň 1. Art Consulting. Vyvolávací cenu nasadila na vyšší střed obvyklých částek, konkrétně na 300 tisíc korun. Licitovalo se ještě jedenadvacetkrát, než byl přiklepnut autorský rekord za konečných 540 tisíc korun. Na celkovém obratu Pištěkových prodejů se v červnu vydražená položka podílela více než polovinou a připomněla, že multižánrový umělec je stálicí domácí scény.
Velkému plátnu s malířovým oblíbeným tématem mrtvého zvířete na sudu, zde ptáka, patří v pololetním TOP 10 šesté místo, ale také jedno výrazné prvenství. A to v kategorii nárůstů, neboť z katalogových 84 tisíc korun včetně poplatků se obraz pomocí limitací posunul rovnou na 276 tisíc korun, odkud jej dalších 22 příhozů vyneslo až ke konečným a pro autora rekordním 540 tisícům. Přepočteno na procenta šlo o posun na 643 procent vyvolávací ceny. Osmačtyřicetiletý Typlt se zájmu sběratelů i uměnímilovných diváků těší dlouhodobě, vloni se jeho práce obchodovaly s průměrnou cenovkou přes 177 tisíc korun, letos dokonce přes 254 tisíc korun. Za šest úspěšných prodejů zaplatili kupci v prvních šesti měsících přes 1,5 milionu korun. Typltova barevná nevšednost byla nedávno k vidění například na monografické přehlídce Levitace v Galerii Villa Pellé.
Jiné nej tohoto žebříčku se váže k malbě Pasty Onera s názvem Chance. Šlo rozhodně o nejrecentnější dílo z první desítky, s nadsázkou sejmuté ze stojanu v malířově ateliéru a donesené přímo na aukci Galerie Kodl 28. května. Autorův charakteristický pop-artový výtvarný jazyk si pohrává se stále existujícími stereotypy a zavedenou imaginací, tentokrát zaměřenými na krásu, sílu a moc ženských nohou. Expertní odhad prodejní ceny obrazu se blížil až k 500 tisícům korun bez poplatků, což by znamenalo třetí místo mezi Pastovými absolutními maximy. Tak vysoko se však tentokrát nelicitovalo. Dosažená cena činila 444 tisíc korun a polovina z kladívkové sumy byla předem věnována na charitativní účely. Jednalo se o teprve druhou možnost pořídit si letos některou z autorových olejovo-akrylových maleb, trhem procházejí častěji serigrafie. Poptávku po dílech Pasty Onera ale pravděpodobně rozhýbe spíše druhá polovina roku, až se ke koupi uvolní práce z právě probíhající reprezentativní výstavy The Gilded Age v Oblastní galerii Liberec.
Druhá ukázka Typltovy tvorby v rámci pololetní nejdražší desítky patří Kolu II. z roku 2000. Toto období propojuje celá série „bicyklových“ motivů, torzálních vehiklů s konvemi či barely místo kol v jednoduché barevnosti. Stejnými výrazovými prostředky zpracované větší plátno se u 1. Art Consulting v červnu vydražilo za 432 tisíc korun, druhý nejlepší výsledek v autorově aukčním curriculu. Na téže aukci, kde uspělo Kolo II., si dobře vedl i bezmála dvoumetrový objekt Bicykl za 240 tisíc korun a obě položky tak upevnily druhou pozici Lubomíra Typlta v pomyslném pořadí komerčně nejžádanějších umělců první poloviny roku.
Třetím sochařem z první desítky, a relativním nováčkem na poli veřejného obchodu s uměním, byl olomoucký Jan Dostál. Jednatřicetiletý absolvent Fakulty výtvarných umění v Brně neměl vloni v databázi Artplus ještě ani jeden realizovaný prodej, dvě nabídky za celý rok zůstaly tehdy bez odezvy. Letošní prozatím jediná položka však zabodovala a od ocelové Plachetnice na moři za 408 tisíc korun by se mohla odrazit autorova budoucí aukční kariéra. Plastika o rozměrech 110 x 70 x 60 cm pochází z roku 2022, kdy už měl Jan Dostál za sebou velkolepou realizaci Mrak pro Expo v Dubaji (2021), kruhovou sochu Rounded na Horním náměstí v Olomouci nebo exteriérového Vetřelce z roku 2015. Všechny objekty spojuje odvážné tvarosloví a železný materiál, které mu umožnují komponovat své ideje do struktur, těles i ploch. Dostálovy práce se dokáží zdárně vypořádat s podmínkami zakázky, ať už jde o formát – od komorních po nadživotní -, nebo umístění – v přírodním či městském exteriéru, v obytném interiéru nebo v galerijních prostorách.
Stejně jako Lubomír Typlt má v pololetní TOP desítce dvojí zastoupení i jeho generační souputník, Josef Bolf. Starší práce Dítě s bohatou výstavní historií změnila majitele za 360 tisíc korun a postoupila na celkově třetí místo mezi autorovými výsledky vůbec. Přispěla také k Bolfovu prvenství v souhrnu všech úspěšných prodejů letošního prvního pololetí, když se jeho celkový obrat na aukcích přehoupl přes 1,7 milionu korun za šest prodaných položek.
Obrat za díla žáků Mařákovy školy a autorů s ní spřízněných byl v loňském roce spíše podprůměrný. Ve sledovaných sálových aukcích se loni prodalo nejméně těchto děl od roku 2012 (vyjma pandemického roku 2020). Bylo jich pouze 128 a zájemci za ně vyda...
13. února 2024Deset nejdražších mincí českých aukcí v roce 2023
Přestože bezmezný hlad posledních několika let po nákupu „čehokoliv“ z numismatického materiálu lehce ochladl a v některých oblastech, zejména u mincí běžných a méně vzácných v nižších cenových kategorií, je patrná stagnace, nebo i mírné poklesy, cen...
7. února 2024Začátkem února uplynulo dvacet let od tehdy rekordního prodeje obrazu Ml Josefa Šímy, který byl na aukci 1. Art Consulting vydražen za 7 milionů korun. Před šesti lety se totéž dílo prodalo za více než 36 milionů korun, což je dodnes platný Šímův auk...
5. února 202413. února 2024
7. února 2024
5. února 2024
23. srpna 2020
4. listopadu 2019
28. února 2017
15. února 2024