Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně
15. února 2024
Text Banzetová Michaela | Foto Michaela Banzetová | Datum 04.08.2023
Summer Exhibition (Letní výstava) se koná v prostorách londýnské Royal Academy vždy v letních měsících již od roku 1769. Tato přehlídka umění je výjimečná především tím, že se na ni může přihlásit se svým dílem každý. Nabízí tak rozmanitou podívanou, kde díla laiků visí vedle výtvorů celosvětově známých tvůrců. Naprostá většina děl je navíc na prodej.
Jsou díla, která si najdou kupce rychle. Jako třeba tři tisky od české architekty Evy Jiřičné, které jsou k vidění na tradiční letní přehlídce Summer Exhibition v Londýně. Položky 207, 208 a 209 ukazují stylizované zobrazení návrhů věží na Žižkově, jejichž výstavbu UNESCO v původní podobě neschválilo a projekt byl vrácen k přepracování. Název Never Ending Journey, společný všem třem vystaveným dílům, tak lze jistě chápat mnohoznačně. Jejich cena je uvedena jako 200 liber za každý z tisků a umístěny jsou v sále věnovaném architektuře.
Do letošní přehlídky Summer Exhibition bylo přihlášeno na 16 500 děl. Každé z nich anonymně posoudila komise sestavená ze členů Royal Academy. Pokud získalo alespoň jeden hlas, pokračovalo do dalšího kola. V jejím čele komise je vždy předseda a hlavní koordinátor výstavy. Tím je letos David Remfry, britský malíř, který v červenci oslaví jednaosmdesát let. Spolu s ním zasedlo k přípravě celkem šest odborníků, každý pak zastřešoval určitou oblast. Peter Barber architekturu, Bill Jacklin malby, Clare Woods zátiší, Tim Shaw převážně sochy a Katherine Jones tisky spolu s Eileen Cooper, která rovněž stojí i za sálem věnovaným menším malbám.
Hlavní koordinátor rovněž rozhoduje o možném zastřešujícím tématu daného ročníku. Tato relativně mladá tradice, s ohledem na historii výstavy, začala přibližně před dvaceti lety a je zcela dobrovolná. Má být spíše nápomocným vodítkem, než určujícím pravidlem. Nezřídka také reaguje na aktuální dění. Předchozí ročník provázelo slovo „Clima“, o rok dříve to bylo heslo „Reclaiming Magic“ odvíjející se od pandemické zkušenosti.
Pro letošní ročník zvolil Remfry slogan „Only Connect“. Dle jeho vyjádření může být vnímán jednoduše, nebo komplexně, zcela dle preferencí tvůrců. Zároveň Remfry skrze citaci Nina Simone vyjadřuje myšlenku, že si umělec nemůže pomoci a musí reflektovat svou dobu, protože je to jeho povinnost.
Nakonec komise k prezentaci vybrala kolem dvou tisíc děl. Ve výsledném katalogu, tedy spíše seznamu s popisky a cenou, je uvedeno 1613 položek. Každoroční brožurka, je ke stažení i online, sama o sobě fotografie děl ale neobsahuje. Je sice možné je zhlédnout a zakoupit i online, zážitek z návštěvy budovy královské akademie a možnost vidět exponáty naživo ale láká mnohem více. Už exteriér budovy nesoucí název Burlington House, především pak vstupní nádvoří, bývá obohaceno sezonními uměleckými intervencemi. Letos je to třeba i květinová šerpa na soše prvního prezidenta akademie Joshuy Reynoldse.
Zastřešujícím dílem, jehož barevnost a charakter provází vizuálem celé výstavy, byl letos zvolen objekt od irského umělce a designéra Richarda Malona. Drapérie ve výrazném odstínu královské modré na růžovém pozadí zdí výstavního sálu je k vidění krom centrální haly expozice také na bannerech, plakátech a nebo přebalu již zmiňované brožury. A i přes název – Poem in the dark about sadness/filíocht faoi bhrón, as an dorchadas – podporuje atmosféru prázdnin a letně laděného projektu. Mimochodem místo ceny je u tohoto díla uvedena hvězdička se stručným odkazem, že v případě zájmu má být dotaz vznesen u prodejního oddělení.
Summer Exhibition je jedna z těch výstav, která přitahuje pozornost návštěvníků. V jejím případě však nejde o komplikaci, jako tomu bývá u přeplněných blockbusterů jakéhokoliv slavného mistra. Kontrastní mix tu spíše vytváří atmosféru připomínající letní festivaly, kde si snad každý najde tu svoji „hvězdu“.
Publikum Summer Exhibition je různorodé, od vážných zájemců o umění, přes přátele a rodiny vystavujících, po studenty a turisty. Je zde znát radost z umělecké tvorby bez limitů. Jak zmínil i kritik britského deníku The Guardian Jonathan Jones, výstava je „důkazem, že my lidé netvoříme umění proto, že můžeme. Tvoříme proto, že to potřebujeme.“ Naráží tím i na nyní všudypřítomné téma umělé inteligence, ale zároveň tím poměrně dobře vystihuje podstatu mnohých výtvorů zastoupených na výstavě.
Mimochodem v expozici lze nalézt i NFT. Dílo uvedené pod číslem 282 nese název Spitnuk. Jeho autorem je člen Royal Academy, Bill Woodrow. Krátká opakující se animace ve vesmíru letícího stylizovaného objektu byla ke koupi za 25 000 liber. Na začátku července ještě kupce neměla.
Zamluvené, nebo prodané dílo se pozná podle oranžového puntíku, samolepky, nalepené vedle čísla. Díla nemají popisky, ty si musí návštěvník dohledat v přidělené brožuře právě podle číslice. Velké množství děl našlo kupce rychle. Mezi nimi třeba i zmíněné tisky od Evy Jiřičné vystavené v sále určeném pro architekturu. Kromě řady modelů budov se zde nacházejí i specifické skulptury, výkresy a další architektonická díla, která vystupují na pozadí sytě zeleně natřených stěn. I o barvě jednotlivých výstavních sálů rozhoduje odborná komise daného ročníku.
Na výstavě rozhodně nejsou k vidění pouze víkendoví malíři, kteří si ve chvílích volna malují obrázky krajin na zeď v obýváku. Návštěvníkům se může podařit opravdu výhodná koupě díla známého umělce, nebo budoucí hvězdy. Většina těch dostupnějších je samozřejmě rezervována velmi brzy, některé dražší výtvory i známých autorů ale hledají kupce déle. Třeba dílo umělce a odborníka na porcelán a keramiku Edmunda de Waala.
Jeho vystavený objekt připomínající bílý prosklený kabinet se třemi policemi a několika kousky porcelánového nádobí je v nabídce za 130 tisíc liber. Dílo č. 798 s názvem Five stone wind (for John Cage) na začátku července ještě nebylo oranžovým puntíkem označeno. Většina menších a levnějších děl ve stejném sále, věnovaném zátiším a květinovým aranžmá, však již svého budoucího majitele měla. Zdálo se dokonce, že místnost se žlutými stěnami je snad ta nejpopulárnější co do počtu označených děl. Zjevně je tento tradiční žánr pro mnohé stále atraktivní a nejvíce srozumitelný.
Všechna díla zůstávají na místě až do konce výstavy, ať již kupce mají, nebo ne, či třeba ani na prodej nejsou (těch je ovšem menšina). Šanci se na ně podívat a stát se tak součástí tradice trvající přes 250 let máte do 20. srpna.
Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024
V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...
15. února 2024Polský aukční trh s uměním 2023
Zatímco český aukční trh se ještě předloni vyšplhal na rekordní obrat, polské aukční síně zažívají už druhý rok v řadě poměrně silnou korekci. V roce 2021 se v Polsku vydražila díla celkem za rekordních 634 milionů zlotých (3,5 miliardy korun), loni...
9. února 2024Dekáda světově úspěšných surrealistek
Souhrnná zpráva respektovaného serveru Artnet sestavila žebříček dvaceti prodejně nejúspěšnějších tvůrkyň, které se buď programově nebo výrazově hlásily k surrealistickému výtvarnému názoru. Sezónu po sezóně rostla jak průměrná cena jejich děl, tak c...
18. ledna 202415. února 2024
23. ledna 2024
20. prosince 2023
19. prosince 2023
29. ledna 2024
13. prosince 2023