Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně
15. února 2024
Text Machková Magda | Foto European Arts, Galerie Kodl, Muzeum Kroměřížska, Artplus | Datum 21.11.2023
Do nedělní sálové aukce v Obecním domě vstupovalo 190 položek, nového kupce našlo asi třiasedmdesát procent děl v součtu za bezmála 69 milionů korun včetně provize. Úspěšnost tak byla slabší, než na co v posledních letech byli u European Arts zvyklí. Jen za vyvolávací cenu odešlo z aukce 35 položek. Avizovaný favorit pražské dražby, Švabinského obraz Splynutí duší, se na celkovém obratu podílel přibližně čtvrtinou, čtyři malby české moderny zakončily na cenách přes pět milionů korun. Z poválečné etapy domácího umění se přes půl milionu vypracovaly ukázky z tvorby Milana Grygara, Richarda Fremunda nebo Stanislava Kolíbala.
Pořadatelé z aukční síně European Arts rozdělili podzimní přehlídku do třech oddílů. Položky 1 až 76 vyčlenili do výběrové kategorie, hned na úvod licitace, další stovku děl sjednotili jako českou malbu 20. a 21. století, posledních dvanáct nabídek představovaly fotografie. Již z katalogových cen bylo zřejmé, že minimálně devět položek bude mít milionové ambice, což se také potvrdilo. A hlavní hvězda nedělní dražby, symbolistní malba Maxe Švabinského, bude mířit nad deset milionů korun.
Švabinského obraz se ještě nikdy nevyvolával tak vysoko, prodejní cenu Splynutí duší organizátoři vyhlíželi někde mezi 13 až 18 miliony korun (bez provize). Dvoufigurový motiv mužského a ženského, či tělesného a duchovního, snad i vnějšího a vnitřního souznění z období kolem roku 1896 nebyl ani tehdejším, ani současným divákům neznámý. Pětadvacetiletý Švabinský tehdy vytvořil tři olejové obrazy s barevně, kompozičně i významově vyladěnou kompozicí, na nichž si vyzkoušel různé detaily: pozice složených rukou, výraz mužské tváře, scenérii v druhém plánu. Jedna verze o rozměrech 68 x 46 cm se dnes nachází ve sbírkách Národní galerie v Praze (plátno na lepence, inv. č. O 3318) i se svou skicovou přípravou (plátno, 44,5 x 33,5 cm, inv. č. O 1744).
V druhé malbě se autor soustředil výhradně na ústřední pár hlavních protagonistů, podle posledních výzkumů zastoupených dvěma ženskými modelkami, Kateřinou a Růženou. O existenci středně velkého plátna se vědělo z dobové fotografie, ale ještě soupis Švabinského díla z roku 2014 je dokumentoval jako nezvěstné.
O dva roky později, konkrétně v listopadu u Galerie Kodl, se již Splynutí duší objevilo in natura a jako velké překvapení z plzeňské soukromé sbírky se vydražilo s téměř trojnásobným nárůstem za necelých 9,5 milionu korun (vč. provize). V neděli předkládaná varianta tak měla nač navazovat. Do atraktivní ceny aukční síň European Arts jistě promítla jak velké rozměry plátna, tak doloženou výstavní historii, neboť ze všech známých Splynutí bylo to nynější největší (150 x 94 cm). V ostravské rodinné sbírce prvního majitele, starosty Kroměříže a rodinného opatrovníka Josefa Pišteckého, byl obraz až do těchto dnů, veřejnost se s ním mohla seznámit například v rámci dlouhodobé zápůjčky do Památníku Maxe Švabinského v Kroměříži.
V neděli se poslední příhoz zastavil na částce 12,8 milionu korun a kladívko tak odkleplo nový autorský rekord. Po započtení provize stál obraz bezmála 15,9 milionu korun. Do souboru ikonografického okruhu patří ještě nejslavnější ze Švabinského tematických prací, velkoformátová perokresba Splynutí duší z roku 1897 (Moravská galerie Brno, inv. č. B 3082), a její nejrozšířenější a nejpopulárnější realizace v technice heliogravury, samostatný tisk od nakladatele Františka Topiče. Ještě dnes je celkem dostupný za částky mezi třemi až šesti tisíci korun, dle stavu konkrétního listu.
Pořadí | Autor | Název | Cena s aukční provizí v Kč | Růst proti vyvolávací ceně |
---|---|---|---|---|
1. | Švabinský Max | SPLYNUTÍ DUŠÍ | 15 872 000 | +28 % |
2. | Filla Emil | ZÁTIŠÍ S LAHVÍ VÍNA | 6 820 000 | +45 % |
3. | Špála Václav | DVĚ PRADLENY ČERVENO MODRÉ | 5 704 000 | +142 % |
4. | Filla Emil | ZÁTIŠÍ S DÝMKOU A KLARINETEM | 5 456 000 | +2 % |
5. | Špála Václav | ŽELEZNIČNÍ TRAŤ (KRAJINA S KOLEJEMI) | 5 208 000 | +11 % |
6. | Zrzavý Jan | ZÁTIŠÍ SE ŠÁLKEM | 4 588 000 | +32 % |
7. | Procházka Antonín | LEŽÍCÍ AKT | 3 844 000 | +24 % |
8. | Procházka Antonín | ZÁTIŠÍ S KNIHOU | 3 100 000 | +4 % |
9. | Filla Emil | SKLENICE A ANANAS | 2 232 000 | +13 % |
10. | Špála Václav | KYTICE JIŘIN | 992 000 | +0 % |
Všechny další úspěšné prodeje se pohybovaly o řád níže než Švabinský. Tři zátiší Emila Filly obsadila druhé, čtvrté a deváté místo v popředí výsledkové listiny. Zátiší s lahví vína se podařilo dosáhnout spodní hranice předaukčního odhadu (přes 6,8 milionu korun vč. provize) a v rámci autorových kreseb se zařadilo na druhé místo historického žebříčku. Naopak Zátiší s dýmkou a klarinetem překonalo vyvolávací cenu jen o sto tisíc korun (konečných téměř 5,5 milionu vč. provize) a katalogovým odhadům ve výši pěti až sedmi milionů se ani nepřiblížilo.
Letošní dražební bilanci má Filla spíše průměrnou, do předchozího víkendu evidovala databáze Artplus 34 prodaných položek za kladívkový součet přibližně 49,3 milionu korun. Z této vydané sumy více než třetina padla na Zátiší se sokolem (19. března u Adolf Loos Apartment and Gallery). Dražší než pětimilionové obrazy prošly trhem další tři a přes jeden milion se přehoupla i další pětice Fillových děl.
Zajímavý posun od prvních příhozů po poslední zaznamenal středně velký olej na plátně Dvě pradleny červeno-modré od Václava Špály. Před sběratele předstoupil jako „ten druhý vzadu“, s vyvolávací cenou bezmála 2,4 milionu vč. provize a trochu ve stínu raného oleje na lepence Železniční trať. Od krajiny kolem Sobotky si pořadatelé slibovali úspěch mezi pěti až sedmi miliony korun (bez provize). European Arts byli před šesti lety u toho, když se Železniční trať prodávala poprvé, a to za 6,2 milionu korun vč. provize. V neděli se situace nevyvíjela tak optimisticky a obraz z roku 1912 se musel spokojit s konečnou částkou 5,2 milionu korun.
O Dvě pradleny byl naopak zájem podstatně větší a jako třetí nejdražší dílo aukce si připsaly přes 5,7 milionu korun. Oba prodeje značně vylepšily Špálovo sezónní skóre. Od ledna do třetí listopadové neděle činil souhrnný obrat autorovy tvorby přes 20,3 milionu korun (bez provize) za dvaatřicet děl s květnovým maximem 3,6 milionu korun vč. provize za Starý přístav v Marseille u Galerie Kodl.
Poválečné směry českého výtvarného umění se ctí zastoupili například Milan Grygar, Richard Fremund nebo Stanislav Kolíbal. V tomto pořadí uspěli jako dvanáctá až čtrnáctá nejdražší položka odpolední aukce. Bílo-červená Antifona čtvercového formátu měla v katalogu až milionové ambice, vzdáleně odrážející atmosféru Grygarova letošního top prodeje, tedy stejnojmenného Diptychu za téměř 1,6 milionu korun (vč. provize) u 1. Art Consulting. Od European Arts nakonec Antifona odešla s cenovkou 744 tisíc korun, která o 84 tisíc korun převýšila částku za dva roky starý úspěch téhož kusu u 1. Art Consulting.
Autorským rekordem ozdobila účast v aukci Modročervená vesnice Richarda Fremunda. Z vyvolávacích téměř 112 tisíc korun se posunula až na 682 tisíc korun. Sběratelé nejvíce poptávají právě malířovy městské a přímořské krajiny ze 60. let, kterých se však každoročně nabízí jen kolem pěti.
Pěkný výsledek se podařil i nástěnnému reliéfu Stanislava Kolíbala ze série Geometrické cvičení. Dražitelé se přesně strefili do spodní hranice předaukčního odhadu, tedy 500 tisíc korun bez provize, a potvrdili, že rok 2023 je pro osmadevadesátiletého výtvarníka na trhu s uměním absolutně nejsilnějším. V předchozích jedenácti měsících se prodalo třináct Kolíbalových děl za necelých 5 milionů korun (bez provize), což je o přibližně 800 tisíc korun více než za loňských 18 položek. Hned jeden podzimní a dva letní aukční úspěchy se přehouply přes milion, kresebné práce jen málokdy klesly pod sto tisíc korun.
Naopak bez jediného příklepu se musely obejít například Lhotákovy originální kresby k dětské ilustrované knize To je jízda, to je let! z 50. let, v počtu pěti kusů. Vyvolávací cena přes 136 tisíc korun za jeden list se sběratelům zdála možná příliš nadnesená, vždyť v červnu se nabízel jiný autorský arch pro báseň Letadlo za přibližně polovinu. Nedařilo se ani fotografiím, kupující oslyšeli Františka Drtikola, Josefa Sudka nebo Václava Chocholu.
Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024
V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...
15. února 2024Deset nejdražších mincí českých aukcí v roce 2023
Přestože bezmezný hlad posledních několika let po nákupu „čehokoliv“ z numismatického materiálu lehce ochladl a v některých oblastech, zejména u mincí běžných a méně vzácných v nižších cenových kategorií, je patrná stagnace, nebo i mírné poklesy, cen...
7. února 2024TOP 10 současného umění na domácích aukcích za rok 2023
Loňským žebříčkem nejdražších prodejů umělců a umělkyň narozených po roce 1960 nejvíce zahýbal konec roku. Za první desítku vydražených děl by hypotetický sběratel zaplatil 9,8 milionu korun, o 2,4 milionu více než v roce 2022. Na zlatý stupínek vyst...
2. února 202415. února 2024
7. února 2024
17. dubna 2017
20. března 2017
15. prosince 2016
15. února 2024