Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně
15. února 2024
Text Dvořáková Valérie | Foto Christie's, Open Sea, Artefin | Datum 04.04.2023
Loňské kauzy spojené s pádem kryptoměnových burz a propadem hodnoty kryptoměn se nevyhnuly ani odvětví NFT, neboli uměleckých děl existujících výhradně v digitální formě zapsané v blockchainu. Trh s NFT se loni propadl o více než 90 procent.
Během loňského roku se na veřejnost dostaly informace o několika hromadných krádežích NFT uměleckých děl, z toho dvou opravdu objemných. V únoru 2022 hackeři na platformě OpenSea ukradli 254 jednotlivých NFT v hodnotě 1,7 milionu dolaru. V dubnu pak útok zaznamenal přímo instagramový účet společnosti Bored Apes Yacht Club, která stojí za produkcí zřejmě nejslavnějších NFT s opičími postavičkami. Skrze účet se hackerům podařilo rozeslat phishingový odkaz majitelům těchto NFT a ukrást sice jen pár kusů, zato rovnou v hodnotě 3 milionů dolarů.
Nedůvěra k investování do NFT loni rostla a potvrzují to i čísla. Podle dat Dune Analytics zveřejněných v září se od ledna trh s NFT propadl o 97 procent -– objem investovaných peněz v září klesl z lednových 17 miliard dolarů na pouhých 466 milionů dolarů. Tomu odpovídá i pokles aukčních obratů za NFT. Zatímco v roce 2021 sběratelé vydražili NFT v úhrnné hodnotě 232 milionů dolarů, za loňský rok utratili na aukcích jen 13 milionů dolarů. Významně naopak stoupl počet i hodnota položek, které se nepodařilo vydražit. A že jsou sběratelé opatrnější, lze vypozorovat i z hodnot jednotlivých NFT, které nakupují. Zatímco v předchozím roce se investoři nebáli ani položek řádově v hodnotě statisíců, nebo dokonce milionů dolarů, loni už nejčastěji nakupovali díla v hodnotě do 50 tisíc dolarů.
Vůbec nejdražším NFT roku se stalo dílo Living Architecture: Casa Batllo turecko-amerického umělce Refika Anadola. Na jednu z turisticky nejnavštěvovanějších staveb Evropy, barcelonskou Casu Batllo Antoniho Gaudího, Anadol promítnul animaci vytvořenou pomocí umělé inteligence, a to skrz naskrz, od fasády až po interiéry jednotlivých místností. Výsledek pak převedl do podoby NFT, které v květnu vydražila newyorská pobočka Christie’s za 1,38 milionu dolarů. V této souvislosti je ovšem nutno poznamenat, že zisk z prodeje putoval na charitativní účely, což má obvykle vliv i na motivaci přihazujících dražitelů.
Nic ale není černobílé a oblast NFT se loni i nadále rozvíjela prostřednictvím velkých hráčů na trhu. Do svých stájí konečně přibrali umělce zabývající se tvorbou NFT velcí světoví galeristé jako Pace Gallery nebo König Gallery, mimo jiné zmíněného Refika Anadola. A navzdory upadajícímu entuziasmu ohledně NFT spustil aukční dům Christie’s na konci září projekt Christie’s 3.0, digitální platformu pro dražení NFT uměleckých děl přímo na ethereu. Klientům nabízí možnost přihazovat prostřednictvím svých kryptopeněženek tak, že veškeré transakce zůstávají zapsány v blockchainu.
Pilotní aukce se uskutečnila na přelomu září a října, kdy Christie’s nabídla devět NFT teprve osmnáctileté umělkyně Diany Sinclair, které dohromady utržily 66,77 ETH (v přepočtu v době dražby přibližně 2,2 milionu korun). Na přelomu listopadu a prosince u příležitosti veletrhu Art Basel Miami následovala dražba s názvem Next Wave, kde se patnáct NFT vybraných umělců vydražilo celkem za 237,08 ETH (v přepočtu na tehdejší hodnotu etherea bezmála 6,8 milionu dolarů). Částky to jsou možná na první pohled vysoké, oproti přelomové aukci jediného NFT umělce známého pod přezdívkou Beeple, kterou Christie’s v roce 2021 vstoupila do světla NFT s bombastickým výsledkem 69,9 milionu dolaru, jsou to ale v podstatě drobné.
Tradičně po svém se do NFT pustil enfant terrible uměleckého světa, Damien Hirst, který deseti tisícům svých ikonických dot paintings vytvořil NFT podobu. Umělecká díla potom vyprodal za lidovou cenu 2 tisíce dolarů za kus. Jejich majitelům dal následně na výběr – buď si malbu ponechají, nebo získají její digitální podobu a fyzickou verzi spálí. Během dlouho očekávaného uměleckého happeningu skutečně spálil víc než polovinu maleb, jejichž vlastníci se rozhodli pro progresivnější variantu díla.
Do světa NFT se loni vydal i žijící klasik Frank Stella, jeden z pionýrů minimalismu, jehož jméno dobře zná každý student kunsthistorie. Ve svých 86 letech vytvořil sérii NFT představujících geometrické objekty, které prodával doplněné o instrukce pro 3D tisk daného objektu. Ke vstupu do kryptosvěta ho motivuje mimo jiné jeho letitá snaha o zajištění podílů z dalších prodejů uměleckých děl svým autorům. Jak sám říká, „bude skvělé, když nám technologie dají to, co nám vláda nikdy dát nemůže“.
První vhled do uvažování Čechů o investicích nejen do digitálního umění přinesl loni první ročník velkého průzkumu sběratelství J&T Banka Art Report. Podle odpovědí respondentů z řad sběratelů, vlastníků umění, ale i prodejců a dalších hráčů na trhu s uměním, se k NFT Češi staví vlažně. Povědomí o NFT je sice poměrně vysoké, slyšela o něm minimálně polovina všech dotazovaných skupin, o jejich koupi ale valný zájem není. Jen 14 procent sběratelů a vlastníků umění, kteří se průzkumu zúčastnili, o koupi NFT uvažuje, nebo ho už dokonce nakoupilo. Všeobecné nedůvěře odpovídá i názor odborníků – 42 procent z nich se už loni na jaře domnívalo, že NFT představuje pouze trend a nejedná se o investičně zajímavé médium. Ještě skeptičtěji se k problematice staví prodejci umění, ke koupi ho klientům doporučuje jen 7 procent dotazovaných obchodníků.
Během loňského roku svou roli ambasadorů NFT umění v Česku potvrdila rodina Lobkowiczů, která uspořádala druhý ročník projektu Non-Fungible Castle zaměřeného na NFT a svět blockchainu. Kromě mezinárodní konference a kulturního zážitku v Nelahozevsi letošní ročník zahrnul i výstavu šedesáti NFT uměleckých děl přímo v pražském Lobkowiczkém paláci. Představila světová jména od Banksyho přes Daniela Arshama až po Zhang Huana, kteří se ve vystavených dílech inspirovali tvorbou Antonína Dvořáka nebo českým a slovanským folklórem.
Další z výrazných NFT počinů loňského roku měla na svědomí Galerie Artefin, která ve spolupráci s Callisto Network uspořádala soutěž o nejlepší NFT. Vítězné dílo Magna Mutatio Natron Kryštofa Brůhy bylo vybráno a vydraženo v rámci podzimního Prague Art Weeku. Výsledná částka 98 711 Kč (v přepočtu z kryptoměny callisto, ve které dražba probíhala), putovala na charitativní účely Nadačnímu fondu Kapka naděje.
Do třetice jmenujme výstavní projekt Bušidó v pražské Bold Gallery. Ta loni v květnu vystavila sbírku historické samurajské zbroje, kterou ve spolupráci se společností Ark Atlantis opatřila vysoce detailními skeny pomocí technologie fotogrammetrie. Digitální 3D skeny, které v budoucnu budou moct sloužit třeba jako pomůcka při restaurování nebo dalšímu výzkumu, pak byly zapsány na blockchain a celá kolekce NFT byla následně vydražena. Kromě galerijní provize i v tomto případě výtěžek putoval na prospěšné účely, konkrétně na podporu digitalizace veřejného kulturního dědictví.
Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024
V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...
15. února 2024Polský aukční trh s uměním 2023
Zatímco český aukční trh se ještě předloni vyšplhal na rekordní obrat, polské aukční síně zažívají už druhý rok v řadě poměrně silnou korekci. V roce 2021 se v Polsku vydražila díla celkem za rekordních 634 milionů zlotých (3,5 miliardy korun), loni...
9. února 2024Dekáda světově úspěšných surrealistek
Souhrnná zpráva respektovaného serveru Artnet sestavila žebříček dvaceti prodejně nejúspěšnějších tvůrkyň, které se buď programově nebo výrazově hlásily k surrealistickému výtvarnému názoru. Sezónu po sezóně rostla jak průměrná cena jejich děl, tak c...
18. ledna 202415. února 2024
23. ledna 2024
20. prosince 2023
19. prosince 2023
18. listopadu 2015
14. listopadu 2015
13. října 2015