Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně
15. února 2024
Text Machková Magda | Foto Christie´s, Sotheby´s | Datum 11.01.2024
Deset nejžádanějších výtvarných děl loňského roku stálo v součtu přes 675 milionů dolarů, z toho dva obrazy zdolaly magickou hranici sta milionů. Nejvíce se vloni utrácelo v New Yorku na exkluzivních sálových aukcích. Světový prodejní žebříček pro rok 2023 ovládl Pablo Picasso, jediný Gustav Klimt byl zastoupen dvěma obrazy. Padlo několik autorských rekordů a díky listopadové dražbě z pozůstalosti americké sběratelky Emily Fisher Landau se přepisovaly i aukční dějiny.
Přehlídka deseti nejdražších uměleckých děl by mohla posloužit jako vodítko, jak nahlížet na celou sezónu na globálním trhu. Překvapivě vysoké prodejní částky se střídaly s očekávatelnými. Největší byznys se odehrával v zámoří, sběratelé stále nejvíce vyhledávali velké formáty závěsných obrazů a oceňovali prestižní provenienci. Experti shrnují minulý rok nejčastěji jako „normální“, s mírným poklesem v téměř všech sledovaných parametrech oproti roku 2022.
V kumulativních součtech vyšla předloňská první stovka prodejů na přibližně 4,1 miliardy dolarů, loňská na 2,4 miliardy. Z TOP statistik se šesti aukčním výsledkům podařilo v roce 2022 přesáhnout 100 milionů dolarů, vloni šlo jen o dva takové megaúspěchy. Další analytický ukazatel druhotného trhu s uměním, hranice padesáti milionů dolarů za dílo, také zaznamenal posun směrem dolů. Covidová sezóna 2020 viděla dva prodeje nad tento limit. O rok později se už celá první desítka počítala nad 50 milionů, stejně jako v roce 2022. Za předchozích dvanáct měsíců se událo jen šestkrát, že by kupující museli uhradit vyšší než padesátimilionový účet.
I srovnání vítězných položek je ilustrativní: předloňská královna dražebních žebříčků, Warholova Marylin Monroe z května 2022, si připsala částku 195 milionů dolarů. Oproti tomu Picassova Žena s hodinkami z listopadu 2023 se musela spokojit s konečnou cenou 139 milionů dolarů.
Jedním z mála úhlů pohledu, v nichž si loňská sezóna polepšila, bylo zastoupení ženských autorek v první padesátce světově nejžádanějších děl. Za rok 2022 se v ní neobjevila ani jedna umělkyně, vloni se to podařilo hned třem mistryním, Louise Bourgeois, Georgii O’Keeffe a Joan Mitchell.
Komentátoři předních odborných platforem, např. ARTnews, Artnet nebo ArtTactic, se na základě dostupných výsledků shodli na několika tendencích, které charakterizovaly rok 2023. Dominanci na globální aukční mapě potvrdil New York, neboť osm z deseti top dražeb proběhlo právě v tamních pobočkách dvou nejznámějších prodejních domů, Sotheby’s a Christie’s. V evropských poměrech si i přes složitou „poplatkovou“ pobrexitovou politiku udržel stejnou pozici Londýn. Oproti tomu dřívější nadějná lokalita, Hong Kong, mírně zaostala za očekáváním, byť kupní síla čínských, japonských a východoasijských klientů setrvale vzrůstá.
Zatím jen letmo se spekuluje o generačním posunu mezi sběrateli a sběratelkami, na jehož detailní analýzu však bude potřeba shromáždit ještě více podkladových dat. Téma pod parafrázovaným citátem „Mileniálové prostě nechtějí kupovat, co jejich rodiče prodávají“ pracuje s informacemi o globálních dražitelích, jejich věku a preferencích. Zdá se, že více než čtyřicet procent úspěšných příhozů jde za generací X, tedy čtyřicátníky a mladými padesátníky. Mileniálové, narození v 80. a 90. letech, tvoří asi 13,5 procenta z celkového počtu kupujících. Oproti loňským číslům mírný pokles, ale v dlouhodobém horizontu určitě nárůst, vždyť před pěti lety začínala tato věková skupina na méně než šesti procentech.
Zajímavým faktorem, který i v roce 2023 výrazně promlouval do zahraničních aukčních výsledků, je časté a někdy i plošné využití tzv. garancí (ang. guarantees), tedy záruk prodejní ceny, na konkrétní položky. Není výjimkou, že se touto interní dohodou mezi prodávajícím a aukční síní, potažmo třetím hráčem - ručitelem, pokryje i kompletní dražební nabídka. Na jednu stranu lze pochopit snahu o minimalizaci ekonomických rizik a eliminaci nemilých překvapení pro pořadatele aukce a stávajícího majitele, obzvlášť při částkách v desítkách či stovkách milionů dolarů. Na druhou stranu je tedy samotný prodej sešněrován velmi striktními, avšak neveřejnými pravidly a kontrolními mechanismy, které citelně ovlivňují jak odhadní cenu, tak dřívější živelnou a napínavou atmosféru v sále či u obrazovek.
Spekulovalo se, že vyhlášené podzimní večerní aukce v New Yorku se odehrály až s 80 procenty garantovaných prodejních cen za zády. Například pozůstalostní dražba sbírky Emily Fisher Landau 8. listopadu 2023 u Sotheby's měla záruky na všech jednatřicet položek (celkový obrat 406,4 milionu dolarů).
V loňské desítce nejžádanějších děl se objevila samá slavná jména evropského nebo amerického výtvarného umění od impresionismu po neoexpresionismus, možná s výjimkou méně známého poválečného malíře Richarda Diebenkorna na sedmém místě. Pouze rakouský modernista Gustav Klimt byl zastoupen dvěma ukázkami své portrétní a krajinářské tvorby, konkrétně na druhé a páté pozici. Společně s ním se autorskými rekordy blýskli ještě Diebenkorn, Vasilij Kandinskij i Henri Rousseau. V konečném součtu se za TOP 10 utratilo 675,4 milionu dolarů (vč. provize).
Téměř půlmetrová podobizna malířovy partnerky a múzy Marie-Thérèse Walter byla highlightem večerní aukce z pozůstalosti americké sběratelky a filantropky Emily Fisher Landau, která zemřela v březnu 2023 ve věku 102 let. Na stoprocentní prodejní úspěšnosti za celkem 406,4 milionu dolarů (za 31 položek v globálním rekordu za samostatnou kolekci sběratelky-ženy) se Picassovo plátno podílelo téměř čtvrtinou. Zakončilo na částce přes 139 milionů dolarů. Nový majitel se tak mohl pochlubit, že lvím podílem přispěl k celosvětovým oslavám umělcova padesátiletého výročí úmrtí. Žena s hodinkami se posunula na druhou příčku mezi autorovými historickými maximy.
Od patrně posledního Klimtova portrétu (malíř zemřel v únoru 1918) si aukční síň Sotheby´s slibovala velkou podívanou. Po autorově díle byla v posledních sezónách velká poptávka a již první veřejná prezentace obrazu na trhu s uměním před devětadvaceti lety zaznamenala přelomovou částku kladívkových 10,6 milionu dolarů. V loňském červnu si v Londýně mysleli až na 65 milionů liber (bez poplatků), což by Dámu s vějířem titulovalo nejdražším evropským obrazem vůbec. Zadařilo se však ještě lépe a cena Klimtova plátna vystoupala až přes 85,3 milionu liber vč. poplatků, čímž zbořila jak autorský, tak kontinentální rekord. Nový domov našel obraz v Hong Kongu u galeristky a investorky, paní Rosaline Wong, která podle odborných médií vlastní například i slavnou Podobiznu Adele Blochové-Bauerové II za 150 milionů dolarů (privátní prodej z finančního portfolia Oprah Winfrey z roku 2015).
Francouzský impresionista a leknínové scenérie jsou již po desetiletí mezi sběrateli vyhledávanou konstantou. V listopadu dražená více než dva metry dlouhá kompozice patří k pozdní etapě Monetovy tvorby ze své givernské zahrady. S japonizující architekturou, rybníčky a vodními rostlinami tam strávil třicet let a namaloval více než 250 děl s touto tématikou. Obraz Rybníček s lekníny přešel dědictvím do rukou umělcova syna Michela Moneta a od roku 1972 do loňska zůstával mimo pozornost veřejnosti v soukromé sbírce. Dosažených více než 74 milionu dolarů korespondovalo s horní hranicí předaukčního odhadu a plátno osmdesátníka Moneta se tím vypracovalo až na šesté místo historického dražebního curricula. Absolutní prodejní rekord odolává již čtvrtým rokem, drží jej obraz Kupky sena (Meules) za 110,7 milionu dolarů.
Výtvarné dílo a umělecký odkaz amerického malíře a kreslíře Jeana-Michela Basquiata je skvělým příkladem toho, jak proměnlivý, v dobrém slova smyslu, a překvapivý umí být druhotný trh s uměním. Výpravný triptych Velké divadlo (Řeka Nil) s podtitulem Dějiny černého lidu (History of the Black People) vytvořil ve dvaadvaceti letech, pět let před smrtí. Od devadesátých do nultých let jeho sláva raketově vystřelila a získat některou expresivně-streetartovou práci tohoto Američana, původem ze skromných poměrů, se stalo symbolem luxusu a prestiže. V roce 2005 Basquiatův triptych zakoupil italský módní návrhář Valentino Garavani za tehdy šokující částku 5,2 milionu dolarů (Sotheby’s). O osmnáct let později, v květnu 2023, se objevil u konkurenčních Christie’s za již řádově vyšší odhadní cenu kolem 45 milionů (bez poplatků). A ukázalo se, že poptávka po autorově explozivní tvorbě stále trvá, neboť finální suma dosáhla až přes 67 milionů dolarů, tedy čtvrtou nejvyšší mezi Basquiatovými draženými obrazy vůbec.
První pololetí roku 2023 patřilo Gustavu Klimtovi. Ještě před červnovým hvězdným entrée Dámy s vějířem měli obdivovatelé jeho krajinářské tvorby možnost zakoupit si pohled na Ostrov na Atterském jezeře. Jedna z variant Klimtovy oblíbené prázdninové lokace u Salcburku se nabízela v květnu a těžila z úžasného stamilionového úspěchu Březového háje ze sbírky počítačového vizionáře Paula Allena, z podzimní sezóny 2022. Čtvercový formát s až abstraktním pojetím vodní hladiny se vydražil za více než 53 milionů dolarů a připomněl tak, jakými fascinujícími peripetiemi si prošla rakouská moderna v zámoří. Ještě koncem třicátých let byla v Americe téměř neznámá a její propagátor, vídeňský galerista židovského původu Otto Kallir, ji v New Yorku představoval po kouskách ve své „utečenecké“ výstavní síni Galerie St. Etienne. Obrazy a kresby Schieleho, Klimta nebo Kokoschky těžce hledaly nové kupce i za částky kolem padesáti šedesáti dolarů (tehdejších). Vůbec první sólo výstavu mohl Gustavu Klimtovi uspořádat až v roce 1959. Dnes se malířovy obrazy prodávají za desítky až stovky milionů dolarů.
Baconův téměř dvoumetrový obraz nese velmi intimní poselství o autorově zdrcujícím žalu nad ztrátou milovaného partnera, George Dyera, v roce 1971. Dvě postavy se v malířově typické deformaci zoufale potýkají v jakési transparentní aréně, rámované temnou plochou pozadí, která dala celé sérii název Černé triptychy. Obraz Postava v pohybu s předaukčním odhadem kolem 50 milionům dolarů (bez poplatků) predikcím dostál a zakončil na částce přes 52 milionů dolarů. V rámci Baconových absolutních výsledků šlo o sedmé nejdražší dílo vůbec, relativně daleko za malířovým asi nedostižným úspěchem před deseti lety u téhož aukčního domu. Tehdy se Tři studie Luciana Freuda blýskly částkou přes 142 milionů dolarů.
Příběh tohoto obrazu je, s nadsázkou, možná zajímavější, než plátno samo. Monumentální barevně výrazná krajina odkazuje k Diebenkornově výpravě do tehdejšího Sovětského svazu, v roce 1964. Na vládní úrovni organizovaná cesta byla součástí oficiální americko-sovětské kulturní výměny. Tehdy dvaačtyřicetiletý etablovaný kalifornský malíř byl jedním z mála výtvarníků, který nemaloval expresivní abstrakci, takže jej tzv. Informační agentura shledala přijatelným pro sovětský režim. Součástí exkurze byly i návštěvy slavných muzeí, včetně leningradské (dnes petrohradské) Ermitáže, kde Diebenkorna uchvátily především obrazy Henriho Matisse. Konkrétní citaci z Matissova Červeného pokoje (Harmonie v červené, 1908) pak americký výtvarník použil ve formě florálního vzoru v levém horním kvadrantu obrazu. V listopadu dosažená cena přes 46 milionů téměř zdvojnásobila dosavadní autorovo maximum z roku 2021.
Pro klasika americké poválečné abstrakce jsou částky v desítkách milionů dolarů relativně běžným úkazem a pro dražebníky je někdy obtížné přesně odhadnout náladu a koupěchtivost publika u konkrétních položek. Rothkova velká kompozice ve žluté a oranžové vstupovala do listopadové aukce u Christie’s s ambicemi na přibližně 45 milionů dolarů (bez poplatků), které jistě zohlednily i předchozí devět let starý prodej u Sotheby’s za 36,5 milionů dolarů. Tentokrát se žádný raketový nárůst nekonal a na obraz původně ze sbírky Paula a Bunny Mellonových stačilo zaplatit „jen“ něco přes 46 milionů dolarů. Pro rok 2023 šlo o Rothkův nejlepší výsledek, v rámci jeho globálního autorského žebříčku se jednalo o 11. nejdražší položku vůbec.
Pro Vasilije Kandinského, bytostného experimentátora s barvou a výtvarnou formou, bylo období kolem roku 1910 stěžejní. Stejně jako v Pohledu na Murnau s kostelem II hledal nový výrazový jazyk, který krátce poté zformuloval do přelomové teze moderní malby O duchovnosti v umění. Metrovou krajinu ještě před první světovou válkou zakoupili do své sbírky manželé Sternovi z Berlína. Jako movité židovské průmyslníky je nacisté pronásledovali již od druhé poloviny 30. let a paní Johanna Margarete Stern byla nucena svou obrazovou kolekci pod tlakem rozprodávat. Kandinského Pohled na Murnau visel od roku 1951 neidentifikován v eindhovenském muzeu, až do roku 2013, kdy si potomci rodiny Sternových vyžádali prověrku provenienční historie. Následovalo 9 let soudních sporů, než byl obraz v roce 2022 zrestituován. Březnový prodej za více než 37 milionů liber přinesl Kandinskému nové autorské maximum.
Henri Rousseau: Plameňáci, 1910,
olej na plátně, 113,8 x 162 cm,
konečná cena: 43 535 000 USD
Christie's New York 11. 5. 2023
Na desátou příčku loňského TOP 10 stačilo utratit „jen“ 43,5 milionu dolarů, pro srovnání v roce 2022 to byl téměř dvojnásobek, bezmála 80 milionů dolarů. Nicméně pro známého francouzského post-impresionistu „Celníka“ to byla i tak částka rekordní, dokonce řádově. Málo dostupné tvorbě Henriho Rousseaua třicet let kraloval komorní Portrét Josefa Brummera za 4 miliony dolarů (rok 1993), než přišel květen 2023 a Plameňáci u Christie's. Předaukční odhady oscilovaly kolem 25 milionů dolarů (bez provize) a již první příhoz by přepsal dosavadní tabulky. Sběratelé šli ale ještě výš, až přes 43,5 milionu dolarů (vč. provize), a líbeznou krajinu s vodním ptactvem vynesli na malířovo jistě zasloužené maximum. Plameňáci patří k vrcholu Rousseauova œuvru a jsou teprve šestou autorovou položkou, draženou nad milion dolarů.
Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024
V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...
15. února 2024Polský aukční trh s uměním 2023
Zatímco český aukční trh se ještě předloni vyšplhal na rekordní obrat, polské aukční síně zažívají už druhý rok v řadě poměrně silnou korekci. V roce 2021 se v Polsku vydražila díla celkem za rekordních 634 milionů zlotých (3,5 miliardy korun), loni...
9. února 2024Dekáda světově úspěšných surrealistek
Souhrnná zpráva respektovaného serveru Artnet sestavila žebříček dvaceti prodejně nejúspěšnějších tvůrkyň, které se buď programově nebo výrazově hlásily k surrealistickému výtvarnému názoru. Sezónu po sezóně rostla jak průměrná cena jejich děl, tak c...
18. ledna 202415. února 2024
13. února 2024
7. února 2024
5. února 2024
15. února 2024