Dvacet let s Kupkou: z 5 až přes 200 milionů
23. ledna 2024
Text Machková Magda | Foto Artplus, Archiv sester Válových | Datum 05.05.2023
Před necelým měsícem skončila v Galerii Středočeského kraje poslední přehlídka k poctě stého výročí narození sesterského dua Květy a Jitky Válových. Velká retrospektivní výstava osobitého díla obou malířek byla součástí celého seriálu akcí a programů v rámci tzv. „Roku Válovek“. Server Artplus se k němu připojuje shrnutím jejich sběratelských úspěchů na domácím trhu s uměním posledních desetiletí.
Do všeobecného kulturního povědomí se tvorba dvojčat-výtvarnic, Květy a Jitky Válových narozených v roce 1922, dostávala velmi pomalu. Zapříčinil to především pokřivený pohled komunistického režimu na umělecké vyjádření, jemuž povahou i dílem svérázný malířský tandem nevyhovoval. Přitom z rané etapy jejich životního příběhu by se mohlo zdát, že se ideologickému konceptu kulturní fronty, požadované po roce 1948, hodily.
Rodačky z Kladna měly pro dělnické prostředí pochopení, vždyť byly za války totálně nasazeny v místní Poldovce a i po absolutoriu v ateliéru Emila Filly na VŠUP v padesátých letech chodily skicovat hutníky a valcíře přímo do oceláren nebo fáraly za horníky do dolů. Tvrdou práci s hmotou a materiálem však zachytily po svém, což se komunistické estetické normě nepozdávalo.
Autorky samy na to vzpomínaly: „Květa dělala dělníkům velký ruce, ruce jako vopice. Mně zase vyčítali, že jim dělám malé hlavy, že nemají žádný mozek.“ Umělecky se i nadále rozvíjely, ať už v individuálním malířském výrazu – Květa spíše vitalistně a Jitka introspektivně - nebo ve skupinovém angažmá s výtvarnou skupinou Trasa, založenou v roce 1954 společně se spolužáky z Vysoké školy uměleckoprůmyslové. S ní se koncem 50. let zúčastnily několika komorních výstav, než přišla jejich první bilanční přehlídka v pražské Špálově galerii. Bylo jim čtyřiačtyřicet let. Na dlouhých 27 let to však byla poslední veřejná přehlídka tvorby sester Válových.
Jako osobité představitelky neoficiálního umění je připomněla přelomová výstava v Galerii výtvarných umění v Chebu až v roce 1983. Institucionální respekt si získaly po zhroucení komunismu na retrospektivách například v Západočeské galerii v Plzni (1993), velké přehlídce ve Veletržním paláci (2000) nebo komornějších projektech v regionálních galeriích v posledních dvaceti letech (např. Chrudim, Roudnice, Klatovy, Litoměřice). Před čtyřmi lety získaly kladenské malířky Jitka († 2011) a Květa († 1998) Válovy státní ocenění Dámy české kultury in memoriam.
Poslední příspěvek k poznávání „Válovek“ přinesla právě kutnohorská výstava Cesta předurčena osudem v roce 2022 (s prodloužením do dubna 2023). A to nejen ve formátu dočasné expozice, ale také jako součást jakéhosi badatelského centra, neboť do sbírek GASKu byla předloni darována jejich pozůstalost, čítající přibližně 1730 kreseb, skic a grafik. Společně s nedávno zpřístupněným domem s ateliérem na jejich celoživotní kladenské adrese v Bendlově ulici jde o nejautentičtější možnost seznámit se s tvorbou dvojčat Válových.
Z těchto informačních zdrojů pak mohou vycházet sběratelé, mají-li zájem o některé z jejich děl. Autorky byly nemalou část života nuceny trávit v nuzných podmínkách, kdy neměly na malířský materiál a někdy ani na základní životní potřeby. Jitka Válová v jednom z rozhovorů vzpomínala: „Neměly jsme ani vindru. Živila nás maminka z penze 450 korun. My jsme ani na to plátno neměly. Květa taky přemalovala jeden obraz šestkrát.“
Kvůli svým zásadovým postojům proti režimu stály mimo oficiální výtvarnou produkci, takže nákupy do státních galerií byly schváleny jen výjimečně (například do sbírek v Lounech nebo do bývalé Středočeské galerie). Kuriózním případem, avšak již z roku 1954, byly dvě akvizice do Sbírek Pražského hradu, v nichž prezident Antonín Zápotocký podpořil nákup kresby Na haldách od Květy a obrazu Eva od Jitky Válové.
Některé práce z portfolila sester Válových odkoupili přátelé, další část tvorby prý přešla do soukromých rukou jako „protihodnota“ za různé typy spolupráce na úpravách domu nebo jiných výpomocech. A právě z těchto proveniencí se rekrutuje asi nejvíce nabídek na veřejném aukčním trhu poslední dekády.
Server Artplus zaznamenává u Květy Válové celkem 122 zrealizovaných prodejů – nejstarší z roku 2001 a nejnovější z letošního března. Počet položek se nejčastěji pohyboval kolem pěti až šesti za rok, výjimečně si její práce vedly v roce 2017, kdy se prodalo jedenáct jejích děl. Celkové roční obraty oscilovaly od nižších stovek tisíců korun po rekordní úspěch před čtyřmi lety, kdy se Květin obraz dostal poprvé přes milion korun.
Velkoformátový olej na plátně s čitelnou ikonografií a zásadním dobovým kontextem (datace 1968) Čtyři proti všem začínal na částce 471 tisíc korun a třebaže byl již od počátku pasován na špičkové dílo muzejní hodnoty, výsledek způsobil senzaci. Necelých 2,5 milionu korun znamenalo více něž pětinásobný nárůst oproti vyvolávací ceně a o 1,5 milionu cennější úspěch než tehdy platné maximum z roku 2008 (Pokání).
Z Květina autorského TOP 10 se ještě další dvě položky vydražily za více než půl milionu korun, ostatní v řádech nižších statisíců. V aukčních nabídkách dominují její grafické práce, ale sběratelsky nejvyhledávanější kategorií jsou závěsné obrazy. Loňský jubilejní rok oslavili zájemci o tvorbu Květy Válové sedmi nákupy za souhrnnou částku necelých 822 tisíc korun.
Jitka Válová přežila svou sestru, svou „jednu duši ve dvou tělech“, o třináct let. Po odchodu Květy přestala na několik let malovat a k umění se vrátila až dalece po miléniu, především pracemi na papíře. Z této tvůrčí etapy pocházejí pro ni charakteristické abstrakce na hudební motivy či subtilní figury, zhotovované technikou lité kresby.
Za poslední dvě dekády se obchodovalo asi 222 ukázek Jitčiny malířské, kreslířské nebo ilustrátorské tvorby. V předchozích deseti letech se evidují až vyšší jednotky položek ročně, v sezóně 2012 a 2016 se prodalo dokonce 20 jejích děl. Rekordní úspěch – zatím jediný milionový – zaznamenala dvoumetrová Kalvárie u Aukčního domu Sýpka před třemi lety, když se vydražila za 1,2 milionu korun.
Celkové obraty se nezřídka pohybovaly kolem osmi set tisíc korun (například roky 2021, 2019 a 2015). V rámci TOP 10 Jitky Válové se na druhé příčce umístila malba Úděl, nabízená za 960 tisíc korun v Dorotheu před patnácti let, a na třetí opět velkoformátová litá kresba na plátně Mimojdoucí u téhož dražebníka za 480 tisíc korun (2018).
Titul nejúspěšnější kresby momentálně drží téměř metrové Postavy, prodané u Galerie Pictura před deseti lety za částku přes 380 tisíc korun. Sté výročí narození Jitky Válové si aukční byznys připomněl jedenácti úspěšnými položkami s celkovým součtem bezmála 132 tisíc korun.
V loňském roce uplynulo dvacet let od chvíle, kdy byly na českých aukcích poprvé draženy obrazy Františka Kupky. Nebyl to ale tehdy zrovna zářný úspěch. Obraz Ocel pije se s cenou 5,2 milionu korun sice stal nejdražším dílem roku 2003, původní očekáv...
23. ledna 2024O čtvrt miliardy korun se proti roku 2022 propadl celkový obrat sálových aukcí. Podle předběžných odhadů stála v roce 2023 vydražená díla a artefakty dohromady 1,4 miliardy korun. Nejvíce byl cenový pokles znát u deseti nejdražších obrazů. Aukční sín...
20. prosince 2023Investoři do uměleckých děl či obchodníci s uměním mohou od podzimu využít při dovozu děl ze zemí mimo EU nový celní sklad, který zřídila společnost Artex. Díla umístěná v celním skladu nepodléhají platbě DPH za dovoz do Česka, jejíž sazba se od roku...
19. prosince 202323. ledna 2024
20. prosince 2023
19. prosince 2023
13. února 2024
7. února 2024
5. února 2024
16. března 2020
19. října 2018
10. července 2016