Nový investiční fond umění cílí na výnos 10 procent ročně
12. prosince 2023
Text Machková Magda | Datum 16.11.2021
S Vojtěchem Preissigem si spojujeme velmi kvalitní, inovativní a především multižánrové grafické dílo první třech dekád 20. století. V rámci nadcházejících listopadových aukcí se připomene díky nabízeným akvarelům, kvašům a knihám i jako famózní kreslíř, ilustrátor a typograf.
Preissigova celoživotní vášeň pro citlivou práci s linií, barvou a plochou na papírovém podkladu vycházela z velmi dobře zvládnutých kresebných technik, které si procvičoval a zdokonaloval při svých studiích na Uměleckoprůmyslové škole v Praze. Po maturitě na reálném gymnáziu v Ječné ulici se dal v roce 1892 zapsat do kurzu učitelského kreslení, jenž pořádala Ženíškova škola pro kresbu a malbu, tehdy vedená akademikem Emanuelem Krescencem Liškou. Do tohoto období se datuje akvarelová kresba detailního vzoru rododendronové tapety, nabízená v bratislavské aukční síně Art Invest za vyvolávací cenu 1800 eur (+ 19% provize), tj. přibližně 54 tisíc korun.
Perfektně lavírovaná práce dvacetiletého frekventanta mohla sloužit jako školní zakázka podobně jako již na trhu před několika lety viděné florální motivy – rozměrnější fragment se zlatavým pozadím z roku 1896 se objevil v Dorotheu, trompe l´oeilová hříčka s třešňovou větvičkou (1893) prošla aukcí u 1. Art Consulting. Pokud v květinových studiích mohl Preissig těžit z prolínání barevných akvarelových vrstev, v kvašových miniaturách si vystačil s valéry šedé, modré a krycí bělobou.
V rozmezí jednoho týdne se budou samostatně a nezávisle dražit tři kouzelné výjevy s pohádkovými skřítky, jakési prolamované čtvercové medailony přibližně stejného formátu. Na centimetrových ploškách zvládl Preissig vytvořit prostorové scény s usměvavými vousáči tu v zimní, tu v rozkvetlé krajině: Dva skřítky ocenili u European Arts na 43 tisíc korun, v Galerii Kodl bude Skřítek startovat na 36 tisících korunách, v pražském Antikvariátu Markéta Lazarová je v současné době na prodej i další verze tohoto motivu.
Že se jedná o hravé juvenilie ze školních let dokládá i drobná studie ústřední skřítkovské dvojice, provedená mistrovskou akvarelovou zkratkou, která se prodala v květnové online aukci a obsahovala i dobovou paspartu s přípisem „skizza V. Preissiga, žáka malířs. akad. Praha, 1899.“ Uváděná konkrétní datace se zdá být mírně sporná, neboť po absolutoriu kresebné školy dále navštěvoval odborný ateliér pro dekorativní architekturu u Bedřicha Ohmanna s posledním záznamem ve školním roce 1897/98 a následně odjel přes Vídeň a Mnichov na několik let do Paříže.
Vojtěcha Preissiga cit pro dětskou imaginaci neopustil ani v relativní dospělosti, když například dokázal obdobný pohádkový námět přenést z lehkých vodových technik do hrubší mezzotinty, aniž by ztratil cokoli ze své poetiky: příkladem může být noční krajina s Večerníčkem z doby kolem roku 1905 prodaná před třemi lety u Kodla.
Grafická práce, ať už v teoretické, praktické či pedagogické rovině, se stala Preissigovým profesním těžištěm při pařížském pobytu, po návratu do Prahy mezi léty 1903-10 i v Americe, kam se uchýlil po podnikatelském fiasku se svým vinohradským tiskařským ateliérem. S pomocí krajanů se celkem rychle zorientoval ve velkoměstech východního pobřeží a v New Yorku a Bostonu zúročil své bohaté znalosti a dovednosti ohledně grafických technik, jejich uměleckého i řemeslného potenciálu, jež plánoval předat i svým studentům na School of Printing and Grafic Arts při Wentworthově institutu, kde působil v letech 1916–26.
Vojtěch Preissig se v americkém prostředí etabloval úspěšně a sebevědomě, ale globální socio-ekonomické zvraty samozřejmě zasáhly i jeho. Těsně před a po kritickém propadu akcií na Wall Streetu v říjnu 1929 ještě stihl dopracovat své tři velké bibliofilské zakázky: Salut au Monde! Walta Whitmanna, Franklinovo The Way to Wealth a anglický překlad Aucassin and Nicolete – a v červenci 1930 se vrátil, původně jen kvůli osobnímu dohledu nad tiskem knih, do Prahy natrvalo. A právě dvě ukázky tohoto Preissigova knižního „gesamtkunstwerku“ představí v neděli 21. listopadu European Arts.
V případě obou bibliofilií lze hovořit spíše o volném umění, než o užité grafice, neboť jak u Whitmannova básnického souboru, tak u starofrancouzské milostné balady Vojtěch Preissig navrhl úpravu, vazbu, ilustrace i samotný tisk. Jednoduše, dostal od zadavatelů, literárně-mecenášských klubů v čele s Jindřichem Waldesem, volnou ruku. Salut au Monde! vyšlo v limitované edici 390 kusů, na aukci v Obecním domě se objeví signovaný výtisk č. 364, anglického překladu folkloristy a básníka Andrew Langa (originál z roku 1887) Aucassin and Nicolete bylo vydáno 1500 kusů, tento konkrétní má číslo VI.
Kompletní, a komplexní, dojem z knihy umocňuje i autorovo inovátorské písmo, tzv. Preissigova antikva, jedna z prvních moderních českých typografických forem. Aukční síň bude knihy vyvolávat za 19 a 22 tisíc korun včetně provize.
V Česku vznikl další investiční fond, který bude zhodnocovat prostředky investorů nákupem a prodejem uměleckých děl. Fond Collectiv Art OPF se zaměří převážně na české autory klasické moderny a poválečného umění. Nakupovat bude i díla mladých umělců....
12. prosince 2023Milionových obrazů má Jindřich Štyrský na svém kontě již přes čtyři desítky, počítáno v českých korunách. V eurech však ještě žádný. Tuto situaci může zásadním způsobem změnit první prosincová středa, kdy se bude dražit autorovo vrcholně surrealistic...
5. prosince 2023O Karlovi Černém bylo v prvním pololetí letošního roku na aukcích hodně slyšet. Nyní se na trh dostává plátno patřící k nejmonumentálnějším autorovým dílům, které kdy byly draženy v aukci. O Karlův most se začne bojovat na 4,5 milionu korun bez provi...
23. listopadu 202312. prosince 2023
5. prosince 2023
23. listopadu 2023
13. května 2017
23. listopadu 2022
24. listopadu 2021
29. ledna 2020