De Chirico za 15 milionů a rekordní Vladimír Boudník

1. Art Consulting 26. 3. 2017

Denní aukce 1. Art Consulting v neděli 26. března vynesla 55,64 milionu korun, což je pro společnost nejlepší výsledek za poslední čtyři roky. Nového majitele našly čtyři pětiny ze 174 nabízených položek. 

Milionových děl bylo celkem osm, dvě z nich dokonce přesáhla hranici 10 milionů korun. Dalších 38 obrazů a prací na papíře pak bylo draženo za částky vyšší než 100 tisíc korun.

Giorgio de Chirico: Il Trovatore, 1958


Giorgio de Chirico: Il Trovatore, 1958,
olej na plátně, 80 x 60 cm,
cena: 15 590 000 Kč

 

Až na 15,59 milionu korun vystoupal obraz italského malíře řeckého původu Giorgia de Chirica Trubadúr. Olej z konce 50. let je uvedený v soupisu autorova díla mezi mnoha jinými variantami tohoto námětu, k němuž se de Chirico opakovaně vracel. Vyvolávací cena díla byla 14,14 milionu korun včetně provize a šlo teprve o druhou autorovu malbu, která kdy prošla tuzemským trhem. Před dvěma lety nabídla aukční síň European Arts de Chiricův drobný olej Il Cavallo bianco z roku 1949, který byl tehdy prodán za 1,05 milionu korun. V minulém roce byl obraz Trubadúr neúspěšně nabízen mnichovskou aukční síní Hampel Kunstauktionen, která udávala jeho odhadní cenu v rozmezí 500 až 700 tisíc euro (bez provize).

Druhým dílem prodaným v cenové hladině nad 10 milionů korun, byla Kupkova raná černobílá malba zobrazující Feidiovu sochu Dia v Olympii. Plátno Jupiter v Olympii z roku 1909 startovalo na minimálním podání 8,28 milionu včetně provize a dražitelé ji vyhnali až na konečnou cenu 13,85 milionu korun. To je osmá nejvyšší cena za Kupkovo dílo vydaná na domácí aukci, druhá nejvyšší za jeho figurativní malbu.
 

Vladimír Boudník: Zelený obraz, 1957

Vladimír Boudník: Zelený obraz, 1957,
kombinovaná technika na kartonu, 58,5 × 84 cm, cena: 1 318 000 Kč

Výrazný autorský rekord zaznamenal Vladimír Boudník, když jeho Zelený obraz z roku 1957, který jsme představovali v březnovém čísle (zde), vystoupal z minimálního podání 216 tisíc korun až na 1,32 milionu korun. Dosavadní umělcův rekord za jiný obraz z téže série byl jen něco málo přes čtvrt milionu korun. Tři další Boudníkovy strukturální grafiky se prodaly za částky od 84 do 108 tisíc korun, což jsou rovněž jedny z nejvyšších cen za tento typ Boudníkových grafik.

Na milionové částky dále dosáhl olej Emila Filly Zátiší se dvěma raky, pohárem, utěrkou a karafou z roku 1923, který pravděpodobně prošel Borovičkovou sbírkou. Vydražen byl s nárůstem za 3,68 milionu korun. Za půl milionu korun odešlo ještě Fillovo o rok mladší zátiší ze sbírky Františka Venery, kombinovaná technika na kartonu.
 

Peder Mork Monsted: Krajinné zátiší na řece, 1911

Peder Mork Monsted: Krajinné zátiší na řece, 1911,
olej na plátně, 120 x 200 cm, cena: 2 616 000 Kč

Jistou raritou byl velkoformátový obraz Krajinné zátiší na řece dánského malíře Pedera Morka Monsteda z roku 1911. Pocházel z východočeské soukromé sbírky a zájemci na telefonech vyšroubovali jeho cenu z minimálního podání 102 tisíc až na neuvěřitelných 2,62 milionu korun.

Mezi „milionáře“ se zařadil i Václav Špála se zátiším Bílé pivoňky v modrém z konce 30. let, které našlo kupce za 1,38 milionu korun. S připočtením provize se nad hranici milionu korun dostala ještě díla Jana Baucha (Koupání; 1,14 milionu) a Václava Radimského (Zimní krajina; 1,08 milionu korun).

Velmi dobře na aukci uspělo i jediné dílo starého umění, Pastorale Nicolaese Berchema. Ačkoli bylo od tohoto holandského malíře italizujících krajin v minulosti nabízeno již šest maleb, prodaly se pouze dvě z nich za kladívkové ceny do sta tisíc korun. Pastorale bylo přiklepnuto novému majiteli za vyvolávací cenu 780 tisíc korun.
 

Karel Těšínský: Kompozice, 1967

Karel Těšínský: Kompozice, 1967,
olej na plátně, 60 x 75 cm, cena: 300 000 Kč

V kategorii klasické moderny se ve střední cenové hladině nejdráže prodal drobný olej Otakara Mrkvičky Slepý z počátku 40. let, který vystoupal z 90 na 420 tisíc korun, což je třetí nejvyšší aukční cena za umělcovo dílo. Velmi solidního výsledku se dočkal i olej Josefa Lieslera Lázně ze stejného období, vydražený s výrazným nárůstem za 396 tisíc korun (čtvrtá nejvyšší cena). Velký zájem byl o ranou práci Jana Kotíka Cyklista, u níž zájemci osmkrát znásobili minimální podání na konečných 264 tisíc korun. Za solidní ceny se prodala i díla jeho otce Pravoslava (např. Hra dětí, taktéž 264 tisíc korun).

Zájem byl i o zátiší Linky Procházkové Ovoce na podnose, které se dostalo ze shodného minimálního podání na 156 tisíc korun (šestá nejvyšší cena). Na stejnou cenu dosáhl i raný olej Věry Jičínské V Ateliéru (Tři akty) z roku 1922. Tento prodej, byť za vyvolávací cenu, stačil dokonce na druhé pomyslné místo mezi autorčinými pracemi.

Na lehce zvýšené aukční maximum dosáhl Alois Kohout (Lecoque) s temperou na kartonu Le Jardin de Montmartre prodanou za 120 tisíc korun (vyvolávací cena 42 tisíc). Nový aukční rekord zaznamenal i slovenský malíř Eugen Nevan. Jeho plátno V kostýmu z roku 1940 získal nový majitel s bezmála dvojnásobným nárůstem za 168 tisíc korun (zvýšení o 10 tisíc).
 

Vojtěch Preissig: Večer, 1900–06

Vojtěch Preissig: Večer, 1900–06,
barevný lept s akvatintou, 36 x 27 cm,
cena: 132 000 Kč

O vysoké ceny nebyla nouze ani v poválečném umění. Nejdráže se prodal olej Václava Boštíka Členění z poloviny 80. let, a to za vyvolávací cenu 900 tisíc korun. Za 492 tisíc si nový majitel odnesl drobnou kovovou plastiku Radoslava Kratiny Hra z roku 1983 (druhá nejvyšší cena). Dobrého výsledku dosáhl i Opticko-kinetický reliéf Milana Dobeše z roku 1969, vydražený za 312 tisíc korun (pátá nejvyšší cena).

Podle databáze ART+ bylo vůbec poprvé v aukci nabídnuto dílo pozapomenutého malíře Karla Těšínského (1926–2005), jehož výstavu v březnu pro pražský Mánes připravila Galerie Kroupa. Plátno Kompozice z roku 1967 získal nový majitel za 300 tisíc korun, přičemž jeho dražba startovala na 78 tisících. Zájem byl i o díla Káji Saudka. Černobílá malba Madona a jedna stránka komiksu Lips Tullian se shodně prodaly za 240 tisíc korun.

V rámci prací na papíře se za poměrně vysoké vyvolávací ceny prodaly akvarely Josefa Šímy Bez názvu (420 tisíc) a Kompozice (348 tisíc korun) z konce 50. a počátku 60. let. Lept Vojtěcha Preissiga Večer vystoupal z 19 na 132 tisíc korun, což je nový aukční rekord za jeho grafickou práci. Za 600 tisíc korun byla vydražena rozměrná kombinovaná technika Adrieny Šimotové Břímě (kresba na vrstveném a perforovaném papíře). Stala se tak vůbec nejdražším mezi díly vzniklými obdobnou technikou.

 

 


Související články

Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně

Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně

Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024

V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...

15. února 2024
56 milionů za deset mincí

56 milionů za deset mincí

Deset nejdražších mincí českých aukcí v roce 2023

Přestože bezmezný hlad posledních několika let po nákupu „čehokoliv“ z numismatického materiálu lehce ochladl a v některých oblastech, zejména u mincí běžných a méně vzácných v nižších cenových kategorií, je patrná stagnace, nebo i mírné poklesy, cen...

7. února 2024
Nejdražší současný umělec aneb třímilionový klik pro Kovaříka

Nejdražší současný umělec aneb třímilionový klik pro Kovaříka

TOP 10 současného umění na domácích aukcích za rok 2023

Loňským žebříčkem nejdražších prodejů umělců a umělkyň narozených po roce 1960 nejvíce zahýbal konec roku. Za první desítku vydražených děl by hypotetický sběratel zaplatil 9,8 milionu korun, o 2,4 milionu více než v roce 2022. Na zlatý stupínek vyst...

2. února 2024
Zobrazit všechny

Další články


<