Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně
15. února 2024
Text Machková Magda | Foto Succession Picasso, Christie´s, Sotheby´s, Artplus | Datum 04.09.2023
Kulturní instituce po celém světě letos připomínají padesátileté výročí úmrtí jednoho z nejznámějších výtvarných umělců. Společně s tematickými výstavami, novými expozicemi a netradičními instalacemi po Evropě, ve Spojených státech či Asii mají k osobnosti a dílu Pabla Picassa co říci i aukční domy. Z dražebních výsledků lze sestavit ojedinělé TOP 10 nejúspěšnějších prodejů, dosahující v součtu téměř 975 milionům dolarů. V loňském roce byl Picasso třetím sběratelsky nejžádanějším umělcem, s obratem přes 414 milionů dolarů.
Jméno původem španělského multižánrového výtvarníka se stalo v podstatě globální značkou pro modernu 20. století. V pop-kulturních anketách o „nejznámějšího“ umělce všech dob se na prvních pozicích střídá s Leonardem da Vincim nebo Vincentem van Goghem, a to napříč světadíly či socio-ekonomickým prostředím. O Pablu Picassovi má prostě určité povědomí snad každý.
Proto bylo pro světová muzea a galerie výzvou připravit pro rok 2023 co nejinspirativnější příspěvek v rámci picassovského padesátého výročí od jeho úmrtí, 8. dubna 1973 ve věku 91 let. Klíčové podniky hostila, nebo stále hostí, španělská města Málaga, Madrid nebo Barcelona, obdobně významné akce se konají v pařížském Musée Picasso, londýnské Tate Modern nebo v zámoří, v newyorských MoMA nebo Brooklyn Museum.
Každá z expozic se snažila nalákat diváky na některý z aspektů Picassovy téměř osmdesátileté umělecké kariéry. Někdy až kontroverzně, neboť například výstava v Brooklynském muzeu s názvem It’s Pablo-matic: Picasso According to Hannah Gadsby vzbudila nevšední ohlas. Instalace problematizuje picassovskou „ideologii“ jako nejslavnějšího, nejgeniálnějšího a nejprogresivnějšího výtvarníka umění 20. století a nahlíží ji současnou, feministickou a postkoloniální optikou.
Pod kurátorským vedením australské komičky Hannah Gadsby, stand-upové hvězdy netflixovského speciálu Nanette, se autorův neoddiskutovatelný vliv na světové dějiny umění mísí s jeho komplikovanou osobností a chováním, především vůči ženám. Ty sice Picasso adoroval jako inspirativní múzy a nepostradatelné zdroje tvůrčí energie, ale v reálném životě fungoval spíše jako egoistický misogyn, partnerský manipulátor a „vztahový upír“.
Vzhledem k jeho enormní produktivitě v mnoha žánrech a výtvarných disciplínách nezůstává, co do nabídky, pozadu ani světový trh s uměním. Velká část z Picassovy malířské, kreslířské, ilustrační, grafické či designérské práce je sice v institucionálních sbírkách, ale tisícovky děl jsou stále veřejně obchodovatelné.
V roce 2022 se dražilo přes 4 tisíce autorových položek, za letošní první pololetí se zatím nabízela přibližně polovina. Motivace k nákupu mohou být různé: od čistě statusového pocitu vlastnit „nějakého Picassa“ přes oživení sběratelského portfolia po licitační souboj o špičkový obraz s veledůležitou proveniencí, některý z tzv. blue-chip-art kousků. Důležitým faktorem je samozřejmě také investiční potenciál konkrétního díla, neboť většina z top obrazů či soch získala během let na hodnotě, tu více, tu astronomicky.
Mezi umělcovými obdivovateli převažují zájemci o závěsné obrazy větších formátů, všechny pozice v absolutní první desítce obsadily malby. S celkovým součtem k 975 milionům dolarů za desítku pláten (orientačně asi 22 miliard korun vč. poplatků) nemá mezi malíři v podstatě konkurenci. Pětice nejdražších položek přesáhla stomilionovou hranici, žebříček uzavírá obraz Ležící akt za více než 67,5 milionu dolarů. Picassův výtvarný rejstřík zahrnoval i sochařství, v němž si aukčně doposud nejlépe vedla Ženská hlava (Fernande) za bezmála 48,5 milionu dolarů. V rámci kreseb drží historický rekord Kompozice s Minotaurem za téměř 17 milionů dolarů a nejdražším grafickým listem je momentálně lept Skromné pohoštění za více než 8 milionů dolarů.
Aktuální čísla za leden až červen 2023 jsou zatím skromnější. Dražební výsledky první pětky činí v součtu necelých 130 milionů dolarů, v čele se Zátiším u okna za 41,8 milionu dolarů. V domácím prostředí je i věhlasný Pablo Picasso spíše dražební popelkou, vždyť server Artplus zaznamenává za minulé dvě dekády pouze dvaapadesát úspěšných obchodů s průměrnou cenou přes 58 tisíc korun.
Vesměs šlo o tisky nebo knižní ilustrace, výjimečně se nabízela kresba nebo keramická produkce. Aukčního maxima dosáhl již před šestnácti lety drobný akvarel Láhev a sklenice u Meissner-Neumann za více než 1,5 milionu korun, další dva nejdražší „Picassové“ se prodali u Adolf Loos Apartment and Gallery před šesti, respektive sedmi lety: meziválečný lept Tři nahé ženy za 276 tisíc korun a linoryt z konce 50. let Faun a koza za 240 tisíc korun.
O Picassově osobité verzi slavného louvreského plátna Alžírské ženy ve svém pokoji (Femmes d’Alger dans leur appartement, 1834) od Eugèna Delacroixe se psalo hodně již v době vzniku, 14. února 1955. Obraz s pořadovým „písmenem“ O završoval mnohaměsíční práci na stovce přípravných kreseb a čtrnácti dalších variantách, kterými Picasso vzdal hold jak starému mistru, tak právě propuknuvší válce Alžírska za nezávislost na Francii. Celý malířský cyklus o rok později koupili jeho američtí obdivovatelé, Victor a Sally Ganzovi, za tehdejších 212 500 amerických dolarů. Později deset kusů rozprodali (za 138 tisíc dolarů) a verze C, H, K, M a právě O si ponechali přímo ve svém manhattanském apartmá. V pozůstalostní dražbě po smrti vlivných mecenášů v roce 1997 se Alžírské ženy dopracovaly už na 31,9 milionu dolarů a novým majitelem se měl stát nejmenovaný saudsko-arabský sběratel z Londýna. Do astronomických výšin pak obraz vynesla druhá dražba o osm let později, kdy za něj bývalý katarský premiér Hamad Al Thani zaplatil 179,4 milionu dolarů. Ve své době se jednalo o nejdražší umělecké dílo na světě.
Portrétu mladinké květinářky Lindy z ruky tehdy třiadvacetiletého Španěla Pabla Ruize, přejmenovaného po matce na Picasso, napomohlo osudové setkání s americkou literátkou, modernistkou a mecenáškou Gertrudou Steinovou a jejím bratrem Leem. Koupí jedné z typických ukázek růžového období pomohli nastartovat kariéru doposud téměř neznámého umělce. Prostředník a samozvaný galerista, Clovis Sagot, sice získal Květinářku od Picassa za pouhých 75 franků, ale základ pro budoucí globální úspěch byl již položen. Jako exkluzivní privatissimo zůstala v rodinném majetku až do roku 1968, kdy přešla do snad ještě proslulejší sbírky amerických multimilionářů a filantropů Peggy a Davida Rockefellerových. S takovou provenienční historií nebylo divu, že prodejní odhad při vůbec prvním aukčním prodeji obrazu v roce 2018 měl hodnotu kolem 100 milionů dolarů. Předpoklady se vyplnily a kladívko se zastavilo ještě o 2 miliony výše, na 115 milionech vč. poplatků. Úspěšným dražitelem byla newyorská galerijní „smetánka“, rodina Nahmadových.
Další z Picassových děl, které našly svůj druhý život – a příslušné nacenění – v americkém superbohatém prostředí. Modelem mu ležela jeho tehdejší múza, třiadvacetiletá kráska Marie-Thérèse Walterová, a plátno vytvořil během jediného dne v hektickém roce 1932. Intenzivně pracoval na materiálu pro svou jubilejní retrospektivu k padesátinám. Obraz tam byl opravdu vystaven, ale pak na dalších téměř třicet let zmizel veřejnosti z očí. Jako přátelský deponát zdobil byt Picassova galeristy Paula Rosenberga, válku přečkal v tajném skladišti v Tours a v roce 1951 jej za dobových 19 800 dolarů koupili manželé Brodyovi, movitý podnikatelský pár z Kalifornie. S Aktem žili ve svém ikonickém domě v Holomby Hills a zapůjčili jej pouze jedinkrát, na výstavu k oslavě Picassových osmdesátin v Los Angeles. Po smrti Frances Laskerové Brodyové byla malba součástí pozůstalostní dražby a zazářila za 106,5 milionu dolarů. Identita vítězného zájemce na telefonu zůstala neprozrazena, nicméně krátce po aukci se spekulovalo o jméně ruského miliardáře Romana Abramoviče.
Podobizny svérázných osobností z pařížského Montmartru se staly charakteristickými pro Picassovo tzv. růžové období. Sám patřil mezi ně, začínající španělský malíř, právě usazený v centru evropského kulturního dění. Z předchozího modrého období zůstaly melancholické sedící postavy, jimž však přidal optimističtější barevnost: červenou, žlutou, bílou a růžovou. Chlapci s přezdívkou Malý Ludvík (P’tit Louis) vložil do ruky opiovou dýmku a na hlavu květinový věnec. V roce 1950 plátno koupil americký mediální magnát, podnikatel a kulturní mecenáš John Hay Whitney jako důležitou akvizici do své sbírky světového impresionismu a moderny. O půl století později na aukci u Sotheby's získal Chlapec s dýmkou titul historicky nejdražšího díla vůbec. Do té doby nepředstavitelných bezmála 105 milionů dolarů měl utratit Guido Barilla, jeden z dědiců těstovinového impéria a zanícený sběratel.
Úspěšný prodej přes snovou hranici sta milionů dolarů v květnu 2021 naznačil, že koronavirová pandemie trh s uměním nezničila, jen mírně přibrzdila. O podobiznu Picassovy tehdejší partnerky Marie-Thérèse Walterové, tentokrát oblečené, s profilem antických soch a v explozivní barevnosti, se sváděl devatenáctiminutový licitační souboj. Pořadatelé z Christie's zůstávali s odhadem při zemi, kolem 50 milionů dolarů, nicméně dražitelé se cítili silní a vynesli Sedící ženu až k 90 milionům na kladívku, v konečném součtu s poplatky tedy přes 103 milionů dolarů. Dobové milieu vzniku obrazu znamenalo pro Pabla Picassa šťastnou periodu v jeho jinak turbulentním životě. Do zámečku v normandském Boisgeloupu se utíkal k sochařské a malířské práci, před dysfunkčním soužitím s manželkou Olgou, v srdci a mysli s interesantní múzou Marie-Thérèse.
Pořadí | Název díla | Rok | Částka v USD vč. aukčních poplatků | Místo a datum prodeje |
---|---|---|---|---|
6 | Dora Maar au chat | 1941 | 95 216 000 | Sotheby´s NY 3. 5. 2006 |
7 | Femme au béret et à la robe quadrillée (Marie-Thérese Walter) | 1937 | 68 702 214 | Sotheby´s London, 28. 2. 2018 |
8 | La Gommeuse | 1901 | 67 450 000 | Sotheby´s NY 5. 11. 2015 |
9 | Buste de femme (Femme à la résille) | 1938 | 67 365 000 | Christie´s NY 11. 5. 2015 |
10 | Femme nue couchée | 1932 | 67 541 000 | Sotheby´s NY 17. 5. 2022 |
Jedna z prvních Picassových sochařských realizací, původně v hlíně, zpodobuje jeho mladickou lásku a tehdejší životní partnerku Fernandu Olivierovou. V osobité kombinaci ostrých výstupků a propadajících se ploch na lidské hlavě definoval nové pojetí práce s hmotou, převratné kubistické tvarování. Plastika patrně prošla vlivnou pařížskou galerií Ambroise Vollarda a vloni ji jako součást zdrojové politiky akvizičního fondu nabídlo k prodeji Metropolitní muzeum v New Yorku. Částka téměř 48,5 milionu dolarů přepsala žebříček Picassových aukčních výsledků v kategorii soch.
Pořadí | Název díla | Rok | Částka v USD vč. auk. poplatků | Místo a datum prodeje |
---|---|---|---|---|
2 | Tête de Femme, Dora Maar | 1941/1955 | 29 161 000 | Sotheby's NY 7. 11. 2007 |
3 | Figure (Projet pour un monument à Guillaume Apollinaire) | 1928/1962 | 26 278 000 | Sotheby's NY 15. 11. 2021 |
Půlmetrová kresba s citacemi ze starořecké báje o hrdinovi Théseovi a bájné nestvůře Minotaurovi byla součástí většího cyklu z května 1936. Z Picassových memoárů a dobových materiálů lze poskládat i jinotajný výklad v duchu tehdejší osobní mytologie. Do podoby pokořeného člověka s býčí hlavou, ne nepodobného picassovským raněným toreadorům, se projektoval sám umělec, z plachtoví shlížela jeho bývalá milenka, Marie-Thérèse Walterová, na koni triumfovala nová láska, fotografka Dora Maarová, a všudypřítomný černý mrak v pozadí měl abstrahovat Picassovu jedinou legitimní manželku Olgu Chochlovovou. Kresba zůstala v autorově vlastnictví až do konce života, do aukce ji věnovala jeho vnučka Marina Ruizová Picassová. Ve finále padl téměř pětinásobek původního odhadu a prodej za bezmála 10,5 milionu liber, převedeno na dolary těsně pod 17 milionů dolarů, znamenal první místo v umělcově kresebném curriculu.
S tiskařskými technikami jsou spojeny v podstatě všechny fáze Picassovy umělecké kariéry. Grafické práci se rád věnoval od útlého mládí, nejstarší dílo se datuje k roku 1899, až po poslední roky života. Soupisy zmiňují až 2 400 listů či alb, mezi nimi i momentální dražební jedničku, raný půlmetrový arch se scenérií z některé z mnoha omšelých montmartrských kaváren. Vloni dražené Skromné pohoštění je vřazováno k asi pětattřicetikusové edici z druhého stavu tisku a jistě i díky skvěle zachovanému podkladu dosáhlo na rekordních 6 milionů liber (přes 8 milionů dolarů).
Pořadí | Název | Rok | Částka v USD vč. poplatků | Místo a datum prodejex |
---|---|---|---|---|
1 | Nature morte à la fenêtre | 1932 | 41 810 000 | Christie's NY 11. 5. 2023 |
2 | L'Arlésienne (Lee Miller) | 1937 | 24 560 000 | Christie's NY 11. 5. 2023 |
3 | Fillette au bateau, Maya | 1938 | 21 748 476 | Sotheby's London 1. 3. 2023 |
4 | Femme nue couchée jouant avec un chat | 1964 | 21 240 000 | Sotheby's NY 16. 5. 2023 |
5 | Femme dans un rocking-chair (Jacqueline) | 1956 | 20 441 212 | Christie's London 28. 2. 2023 |
Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024
V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...
15. února 2024Polský aukční trh s uměním 2023
Zatímco český aukční trh se ještě předloni vyšplhal na rekordní obrat, polské aukční síně zažívají už druhý rok v řadě poměrně silnou korekci. V roce 2021 se v Polsku vydražila díla celkem za rekordních 634 milionů zlotých (3,5 miliardy korun), loni...
9. února 2024Dekáda světově úspěšných surrealistek
Souhrnná zpráva respektovaného serveru Artnet sestavila žebříček dvaceti prodejně nejúspěšnějších tvůrkyň, které se buď programově nebo výrazově hlásily k surrealistickému výtvarnému názoru. Sezónu po sezóně rostla jak průměrná cena jejich děl, tak c...
18. ledna 202415. února 2024
23. ledna 2024
20. prosince 2023
19. prosince 2023
13. února 2024
7. února 2024
5. února 2024