Papírová Amorfa v Paříži táhla

Studie ke klíčové abstrakci Františka Kupky za 3,3 miliony

Kvašová studie Františka Kupky ke známému námětu Amorfy z roku 1912 se na středeční aukci pařížské Christie's dostala na dvojnásobek horní hranice cenového odhadu. Finální kupec za ni včetně provize zaplatil 121,5 tisíce eur, což je v přepočtu 3,34 milionu korun , tedy více, než kolik kdy dali za jakoukoliv jinou Kupkovu práci na papíře dražitelé v Česku.

František Kupka: Studie k nebo podle
František Kupka: Studie k nebo podle "Amorfy" / 1912 / kvaš a tužka na papíře / 27,9 x 32,3 cm / Christie's 25. 3. 2015 / 121 500 eur

 

Papírová varianta jednoho z klíčových námětů průkopníka abstrakce Františka Kupky šla na středeční pařížské aukci vybraných prací na papíře, původem z kolekce holandské nadace Triton (více k provenienci položky zde), do dražby s pořadovým číslem 6, vzápětí po titulní položce katalogu, kvašové Tanečnici s tamburínou od Fernanda Légera. Dražitelé na studii vytvořenou k nebo podle již hotové malby Amorfa, Dvoubarevná fuga (dnes ve sbírce Národní galerie) dle očekávání zareagovali: kladívkovou cenu vyhnali přesně na dvojnásobek horní hranice cenového odhadu, tedy 100 tisíc eur. Včetně provize pak nový majitel za tuto práci zaplatí 121,5 tisíce eur, což je v přepočtu 3,34 milionu korun.

Na českém trhu je prozatím nejdražší Kupkovou prací na papíře stále ještě raný Ženský akt původem ze sbírky Jindřicha Waldese, za nějž dal majitel v aukci Galerie Kodl před deseti lety částku 3 miliony korun. Na zahraničním trhu již padaly za Kupkovy kvaše na papíře i vyšší sumy. Jedna z ilustrací cyklu Píseň písní z přelomu 20. a 30. let dosáhla před sedmi lety v Paříži téměř 248 tisíc eur, což bylo při tehdejším kursu v přepočtu 6,2 milionu korun. Přesto tato částka tehdy plně nesplnila očekávání navrhovatelů. Horní hranice cenového odhadu byla totiž v tomto případě stanovena až na 300 tisíc eur.

Nepatrně výše než Studie k Amorfě se v Londýně před čtyřmi lety vydražila také Kupkova kresba Rtěnka nabízená v rámci dražby kolekce Hascoe. Dosáhla tehdy ceny 115 tisíc liber (130,4 tisíce eur), odhad byl přitom stanoven ve výši 40 až 60 tisíc liber.

Camille Pissaro: Rolníci pracující na poli / Pontoise, 1881 / kvaš a křída na papíře / 32,2 x 49,7 cm / Christie's 25. 3. 2015 / 1 381 500 eur
Camille Pissarro: Rolníci pracující na poli v Pontoise / 1881 / kvaš a křída na papíře / 32,2 x 49,7 cm / Christie's 25. 3. 2015 / 1 381 500 eur

 

Samotná aukce padesáti položek ze sbírky nadace Triton vynesla na 10 milionů eur. Nejlépe se prodala jedna z krajinářských prací Camilla Pissarra. Cena kvaše na papíře zobrazujícího rolníky v Pontoise vylétla doslova raketově. Více než čtyřnásobně překonala horní hranici odhadu a skončila na částce 1,4 milionu eur. Atraktivní Légerova Tanečnice s tamburínou dosáhla dvojnásobku odhadu a částky 673,5 tisíce eur.

 


Související články

Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně

Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně

Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024

V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...

15. února 2024
V Polsku dominují pováleční autoři za desítky milionů korun

V Polsku dominují pováleční autoři za desítky milionů korun

Polský aukční trh s uměním 2023

Zatímco český aukční trh se ještě předloni vyšplhal na rekordní obrat, polské aukční síně zažívají už druhý rok v řadě poměrně silnou korekci. V roce 2021 se v Polsku vydražila díla celkem za rekordních 634 milionů zlotých (3,5 miliardy korun), loni...

9. února 2024
Mezi nejprodávanější světové surrealistky se zařadila i Toyen

Mezi nejprodávanější světové surrealistky se zařadila i Toyen

Dekáda světově úspěšných surrealistek

Souhrnná zpráva respektovaného serveru Artnet sestavila žebříček dvaceti prodejně nejúspěšnějších tvůrkyň, které se buď programově nebo výrazově hlásily k surrealistickému výtvarnému názoru. Sezónu po sezóně rostla jak průměrná cena jejich děl, tak c...

18. ledna 2024
Zobrazit všechny

Další články

Další články autora

Tizianovi bych už nové interpretace nepřál

Tizianovi bych už nové interpretace nepřál

14. června 2016

Retromuseum je kvalitativní skok

Retromuseum je kvalitativní skok

25. května 2016

Loučení s Prahou i láskami

Loučení s Prahou i láskami

1. května 2016


<