Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně
15. února 2024
Text Machková Magda | Foto Christie's, Sotheby's, Artcurial, Ader, Association Atelier André Breton | Datum 30.10.2023
Podzimní dražební sezóna se rozběhla již naplno. Ve druhé půlce října se o pozornost sběratelů utkaly hned tři prestižní pařížské podniky, jejichž nabídka přinesla i českou stopu. Poválečná Toyen zazářila za více než 2,8 milionu eur a František Kupka zaujal za bezmála 3,7 milionu eur v malbě a necelých 420 tisíc eur v kresbě. Těmito skvělými aukčními úspěchy si oba umělci přepsali svá autorská TOP 3.
Termín 20. října má aukční síň Christie´s rezervován pro svou tématickou dražbu již od loňska. Právě před rokem představili v Paříži výběr slavných jmen 20. století pod názvem Avant-Garde(s), s přesahem k italskému modernímu umění, jak upřesnil podtitul Including Thinking Italian. Premiéra z roku 2022 vynesla nečekaných 66,7 milionu eur za dvaačtyřicet položek, což pořadatele z pařížské pobočky Christie´s inspirovalo k založení nové tradice. Letošní stejnojmenné dražbě předcházelo zářijové promoturné po Evropě, Asii a USA, než 61 položek zakotvilo v sálech na Avenue Matignon.
V konečném sčítání se v pátek 20. října neprodalo jen 9 děl, ostatních dvaapadesát vyneslo celkem přes 62,3 milionu eur (vč. poplatků). Na souhrnném obratu se bezmála třetinou podílel favorizovaný Obraz (Peinture - Femmes, lune, étoiles) od Joana Miró za 20,75 milionu eur, dalších sedm položek překonalo hranici jednoho milionu.
Mezi nimi se neztratilo ani středně velké plátno od Toyen, poválečná malba s jinotajným názvem Tu t'évapores dans un buisson de cris (v českém překladu Vypařuješ se v houští křiku podle katalogu Snící rebelka nebo Mizíš v křoví plném křiku podle výstavy Vidím, neboť je noc). Katalogový odhad obrazu osciloval mezi sedmi sty tisíci až milionem eur (bez poplatků), což znamenalo přibližně desátou příčku mezi nejatraktivnějšími nabídkami dne.
Finálních více než 2,8 milionu eur (přibližně přes 66 milionů korun vč. poplatků) posunulo Toyen na páté místo páteční výsledkové listiny. Pod pařížským kladívkem autorka přeskočila jiná slavná jména mezinárodních avantgard, například hvězdného surrealistu Reného Magritta, a v rámci absolutního žebříčku aukčních prodejů Toyen se Vypařuješ se… propracovalo až na třetí pozici, v těsné závěsu za prvním Cirkusem (79,6 milionu korun) a Pikovou dámou (78,7 milionu korun).
Signovaný a datovaný obraz se do soukromé sbírky prodejce dostal až v roce 2006 přes respektovanou pařížskou galerii Davida Lévyho, mimo jiné specialistu na Františka Kupku. Výstavní historie sahá ještě hlouběji, než je prezentace na putovní retrospektivě v roce 2021-22 (Valdštejnská jízdárna, NG v Praze) nebo expozice Vidím, neboť je noc v Museu Kampa před osmi lety. Aukční katalog uváděl jako první výstavu pařížskou na jaře 1960.
V databázi bretonovského kulturního a uměleckého odkazu (Association Atelier André Breton) lze však navíc dohledat fotodokumentaci newyorské výstavy Mezinárodního surrealismu v D'Arcy Galleries z léta 1960, kterou poslal guruovi francouzského surrealismu André Bretonovi osobně Marcel Duchamp. Toyenina malba Tu t’évapores dans buisson de cris je na fotografiích jasně identifikovatelná a na zadní straně snímku č. 5 i přímo popsaná.
Ve stejné době jako u Christie’s se konaly další dvě aukce, které jistě nevynechali obdivovatelé díla Františka Kupky. V pařížském sídle Sotheby’s připravili na čtvrtek 19. října nabídku osmatřiceti uměleckých prací, které sjednotili pod název Modernités. Do ikonických jmen avantgardních a poválečných výtvarných směrů zahrnuli i Františka Kupku s jeho “klíčovou abstrakcí”, jak uváděl prodejní katalog.
Na impozantním plátně La Forme du jaune (Tvar žluté) z let 1919-23 si dali pořadatelé záležet, neboť jej zařadili mezi prémiové položky ve speciálním režimu a nacenili jako třetí nejdražší kus čtvrteční dražby. Předaukční odhad byl stanoven na dva až tři miliony eur (bez poplatků). Expertům ze Sotheby’s kalkulace vyšla a Kupkův formativní obraz si ve finále připsal částku přes 3,6 milionu eur (přibližně 86,4 milionu korun vč. poplatků). V globálním srovnání to znamená aktuálně třetí až čtvrtou nejúspěšnější dražbu autorova díla vůbec (dosažené ceny Tvaru žluté a Divertimenta II u Galerie Kodl z roku 2020 jsou téměř shodné, liší se kurzovním převodem mezi eurem a českou korunou). Provenienční historie zmiňovala pouze čtyři předchozí majitele Tvaru žluté, z nichž galerie z Kolína nad Rýnem figurovala v roce 1983 jako prodávající. Do říjnové dražby šla malba z italské soukromé sbírky.
Že je o Kupkovy experimenty s barevnou analytikou mezi sběrateli zájem, dokládá nejen pozdnější variantní akvarel Forme du jaune (Tvar žluté), který se prodával před třemi lety u aukční síně Ader za více než 33 tisíc eur, ale především nedávný úspěch téměř půlmetrového kvaše Bleus Mouvants (Vanoucí modře) u pařížského domu Artcurial. V pátek 20. října zabodoval v rámci aukce Eclectic Eye, když se z odhadovaných vyšších desítek tisíc eur (konkrétně 60 až 80 tisíc eur bez poplatků) vyšvihl až na kladívkových 320 tisíc eur, tedy konečných bezmála 420 tisíc eur včetně poplatků (orientačně 9,9 milionu korun).
Stejně jako u o den “staršího” výsledku u Sotheby’s se přepisoval Kupkův žebříček, tentokrát kresebný, a opět na třetí pozici. Signovaná práce ze dvacátých let byla dedikována paní Hedvice Waldesové, rozené Zemánkové ("à Madame / Ica Waldes respectueusement Kupka"), z jejíhož držení přešla na jejího a průmyslníkova syna Jiřího (George) Waldese a později přes pařížskou galerii do další soukromé sbírky. Katalog ji specifikoval jen jako “evropskou”, nicméně z provozních poznámek o poplatcích za dočasný dovoz (en importation temporaire) lze usuzovat, že šlo o britského prodávajícího.
Reprezentativní kvaš s typickými vlnivými liniemi vodních proudů obohacuje Kupkovu sérii obrazů Vanoucí modře I., II. a III. a kresbu z Oblastní galerie v Liberci o další inspirativní prvek. Čtyři stejnojmenné experimenty na téma pohybujícího se vodního živlu byly před sedmi lety společně představeny na výstavě v Museu Kampa a tehdejší diváci měli ojedinělou možnost prohlédnout si zápůjčky ze Centre Pompidou (I.), Národní galerie v Praze (II.) a soukromé londýnské sbírky (III.), doplněné o nově identifikovanou libereckou skicu, pohromadě. V případě maleb II. a III. se tak stalo na domácí půdě naposledy při Kupkově retrospektivě v Mánesu v roce 1946. O neúspěšném prodeji Vanoucí modře III. u Christie´s před osmi lety jsme již referovali.
Na téže aukci u společnosti Artcurial se dražila ještě akvarelová krajina z Trégastel (téměř 46 tisíc eur vč. poplatků), patrně ze stejné kolekce jako Vanoucí modře. A o den dříve v Londýně další akvarel ze 30. let Bez názvu za více než 20 tisíc liber (Bonhams, vč. poplatků).
Také v nadcházejících týdnech by potenciální kupující měli zůstat ostražití, neboť hned 9. listopadu se bude u newyorských Christie´s předkládat Composition triangulaire (Trojhranná kompozice). Dosud nikdy veřejně nenabízená abstrakce z počátku 20. let patřila po válce do sbírky Ludmilly a Hanse Arnholdových a momentální předaukční odhady se pohybují mezi 2 až 3 miliony dolarů. Již dosažení horní hranice by opět zamíchalo kartami v rámci autorova TOP 5, s mírným nárůstem nad tuto částku by se mohla otřást i světově nejdražší trojice.
Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024
V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...
15. února 2024Polský aukční trh s uměním 2023
Zatímco český aukční trh se ještě předloni vyšplhal na rekordní obrat, polské aukční síně zažívají už druhý rok v řadě poměrně silnou korekci. V roce 2021 se v Polsku vydražila díla celkem za rekordních 634 milionů zlotých (3,5 miliardy korun), loni...
9. února 2024Dekáda světově úspěšných surrealistek
Souhrnná zpráva respektovaného serveru Artnet sestavila žebříček dvaceti prodejně nejúspěšnějších tvůrkyň, které se buď programově nebo výrazově hlásily k surrealistickému výtvarnému názoru. Sezónu po sezóně rostla jak průměrná cena jejich děl, tak c...
18. ledna 202415. února 2024
15. února 2024
7. února 2024
20. prosince 2023
28. listopadu 2023