Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně
15. února 2024
Text Machková Magda | Foto Christie's, Sotheby's, Mougins Museum | Datum 27.12.2023
V rámci staromistrovského Classic Week se v Londýně dražila část sbírek francouzského muzea, zaměřeného na starověké umění a jeho ozvuky v novověku. Za tzv. MACM (Musée d’Art Classique de Mougins) stojí britský finančník, sběratel a mecenáš Christian Levett, který se po necelých třiceti letech rozhodl zcela změnit akviziční politiku a klasickou antiku vyměnit za moderní a současné výtvarnice. Původní expozici má v plánu vyprodat do roka. První část aukčního seriálu vynesla přes 4,3 milionu liber.
Většinu ze sedmapadesáti položek z kategorie starožitností a výtvarného umění publikum znalo, neboť byly po dekádu součástí Muzea klasického umění ve starobylém městečku Mougins na francouzské Riviéře, nedaleko Cannes.
Impozantní čtyřpatrová expozice v bývalé středověké obecní šatlavě však nebyla „jen“ standardní historicko-archeologickou sbírkou této od starověku osídlené lokality, ale díky osobnímu, a osobitému, vkusu zakladatele a majitele muzea také přehlídkou zajímavých interakcí v dějinách hmotné kultury. Ve výstavních sálech se prolínaly antické mramory s barokními malbami, hellénistická torza s moderními objekty a tisky. Společným jmenovatelem všech exponátů byla klasická řecko-římská forma či obsah, ať už ve své autentické podobě z období několika staletí kolem přelomu letopočtu nebo v adaptovaných verzích od novověku přes modernu po absolutní současnost.
Za tímto eklektickým pohledem na evropské dějiny umění se skrývala sběratelská vášeň a štědré finanční prostředky anglického investora Christiana Levetta, jenž své muzeum s téměř 800 artefakty slavnostně otevřel v červnu 2011. Při této příležitosti poskytl uměnímilovný nadšenec řadu rozhovorů a komentářů, v nichž obsáhle vysvětloval svá mnohdy impulsivní rozhodnutí a vnitřní i vnější motivace k veřejné prezentaci své sbírky.
Tehdy bylo Christianu Levettovi jednačtyřicet let a měl za sebou vzkvétající kariéru v globálním finančním a obchodním sektoru. Pochází z Essexu, ze středostavovské rodiny s bohatou sběratelskou military tradicí. V mládí se zajímal o historické mince a vojenské odznaky, v polovině 90. let při několikaletém pobytu v Paříži si začal rozšiřovat obzory i o znalosti z „krásných“ umění. Při prvních akvizicích se Levett dle svých vlastních slov řídil optikou „líbí – nelíbí“ a za staromistrovské obrazy vydával částky kolem 100 000 francouzských franků (do 10 tisíc liber, tehdejších). Po návratu do Londýna kolem milénia se nadchl pro starožitnosti z klasické řecko-římské éry, od soch přes umělecké řemeslo až po exkluzivní zbraně a výstroj.
Zpětně viděno, měl Levett šťastnou ruku, neboť v této relativně klidné kategorii byly kvalitní kusy dostupné ještě za rozumné částky a například jeho sbírka válečných helmic z pozdního císařství je považována za nejvybranější soukromou kolekci na světě. Levettova nutkavá akviziční politika přerostla v srdeční záležitost obřích rozměrů, takže již ani jeho depozitáře nestačily pojímat nové přírůstky.
V roce 2009 pojal nápad zřídit výstavní expozici. Zakoupil historický objekt středověkého vězení a bývalé mlýnice ve známém uměleckém centru v Mougins v jižní Francii a nechal jej za přibližně 7 milionů eur zadaptovat na budoucí MACM (Musée d’Art Classique de Mougins). Finanční zázemí nebylo pro Levetta až takovým problémem, neboť jeho investiční fond Clive Capital mu v nejúspěšnějších sezónách vynášel odměny ve výši téměř 84 milionů liber a spravoval majetky v hodnotě přes 5 miliard dolarů. Součástí firemního hedgeového portfolia byl především celosvětový obchod s komoditami typu energie, železo, ropa či biosložky. Muzeum zahájilo provoz v létě roku 2011.
Od té doby se v Levettově sběratelském životě udály věci. Velká část staromistrovské sbírky přešla po rozvodu na jeho bývalou manželku, v roce 2016 definitivně opustil investiční byznys a zakoupil podíl v prestižní londýnské Vigo Gallery, zaměřené na nejsoučasnější autory a autorky. Když se před třemi lety celý svět uzamkl do protipandemických restrikcí, využil Christian Levett tento "volný" čas na maximum.
Pro tentokrát spojil svou příslovečnou sběratelskou kompulzivitu s pečlivou kupní rozvahou „kdo – co – za kolik“ a přehodil akviziční výhybku směrem k poválečné abstrakci. A to výhradně k ženským malířkám a výtvarnicím. Na aukcích, v galeriích i skrze přímé prodeje začal před čtyřmi lety pořizovat obrazy a objekty od doposud opomíjených autorek. Původní soubor amerických abstrakcionistek se rozrostl o britské malířky ze silné generace YBA, ale i evropské surrealistky nebo modernistky.
Pro budoucí FAMM (Femmes Artistes du Musée de Mougins), mimochodem vůbec první velké muzeum věnované výhradně ženským autorkám v Evropě – obdobu washingtonského National Museum of Women in the Arts – tak bylo potřeba uvolnit místo ve stávajících prostorách. Ještě před otevřením, plánovaným na červen 2024, si Levett spolu se svým týmem předvybrali na čtyři stovky „antických“ artefaktů z původní expozice, tedy asi polovinu všech sběratelových starožitností a téměř kompletní soubor děl s klasickými reminiscencemi, které nabídnou v seriálu sálových či on-line aukcí.
Za přibližně dvanáct měsíců by se mělo u Christie’s stihnout šest dražeb s příznačným podtitulem Sběratelská Odyssea (A Collecting Odyssey: Property From the Mougins Museum of Classical Art). První prosincový čtvrtek proběhla v Londýně z asi dvou třetin úspěšná aukce s celkovým obratem přes 4,3 milionu liber, z toho se dvěma prodeji nad 500 tisíc liber a dalšími dvanácti nad 100 tisíc liber (vše vč. poplatků). Lednový termín už má rezervovaný newyorská pobočka Christie’s na expertní dražbu starověkých zbraní a vojenské výstroje.
Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024
V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...
15. února 2024Polský aukční trh s uměním 2023
Zatímco český aukční trh se ještě předloni vyšplhal na rekordní obrat, polské aukční síně zažívají už druhý rok v řadě poměrně silnou korekci. V roce 2021 se v Polsku vydražila díla celkem za rekordních 634 milionů zlotých (3,5 miliardy korun), loni...
9. února 2024Dekáda světově úspěšných surrealistek
Souhrnná zpráva respektovaného serveru Artnet sestavila žebříček dvaceti prodejně nejúspěšnějších tvůrkyň, které se buď programově nebo výrazově hlásily k surrealistickému výtvarnému názoru. Sezónu po sezóně rostla jak průměrná cena jejich děl, tak c...
18. ledna 202415. února 2024
15. února 2024
7. února 2024
15. února 2024