Od římských helmic po abstrakcionistky, příběh soukromého muzea v Mougins

Christie’s Londýn 7. 12. 2023

V rámci staromistrovského Classic Week se v Londýně dražila část sbírek francouzského muzea, zaměřeného na starověké umění a jeho ozvuky v novověku. Za tzv. MACM (Musée d’Art Classique de Mougins) stojí britský finančník, sběratel a mecenáš Christian Levett, který se po necelých třiceti letech rozhodl zcela změnit akviziční politiku a klasickou antiku vyměnit za moderní a současné výtvarnice. Původní expozici má v plánu vyprodat do roka. První část aukčního seriálu vynesla přes 4,3 milionu liber.

Většinu ze sedmapadesáti položek z kategorie starožitností a výtvarného umění publikum znalo, neboť byly po dekádu součástí Muzea klasického umění ve starobylém městečku Mougins na francouzské Riviéře, nedaleko Cannes.

Alternativní popis Budova v jihofrancouzském Mougins sloužila kdysi jako obecní vězení, mlýnice nebo byty. Po dvouleté adaptaci zde bylo v červnu 2011 otevřeno soukromé Muzeum klasického umění (MACM). Od června 2024 se stálá expozice změní v Muzeum umělkyň (FAMM). 

Impozantní čtyřpatrová expozice v bývalé středověké obecní šatlavě však nebyla „jen“ standardní historicko-archeologickou sbírkou této od starověku osídlené lokality, ale díky osobnímu, a osobitému, vkusu zakladatele a majitele muzea také přehlídkou zajímavých interakcí v dějinách hmotné kultury. Ve výstavních sálech se prolínaly antické mramory s barokními malbami, hellénistická torza s moderními objekty a tisky. Společným jmenovatelem všech exponátů byla klasická řecko-římská forma či obsah, ať už ve své autentické podobě z období několika staletí kolem přelomu letopočtu nebo v adaptovaných verzích od novověku přes modernu po absolutní současnost.

Alternativní popis Původní expozice klasické antiky a jejích ohlasů v novověkém, moderním a současném umění. Přibližně 400 položek bude draženo u Christie´s na šesti aukcích v průběhu jednoho roku. První prosincový prodej vynesl přes 4,3 milionu liber (vč. poplatků).

Za tímto eklektickým pohledem na evropské dějiny umění se skrývala sběratelská vášeň a štědré finanční prostředky anglického investora Christiana Levetta, jenž své muzeum s téměř 800 artefakty slavnostně otevřel v červnu 2011. Při této příležitosti poskytl uměnímilovný nadšenec řadu rozhovorů a komentářů, v nichž obsáhle vysvětloval svá mnohdy impulsivní rozhodnutí a vnitřní i vnější motivace k veřejné prezentaci své sbírky.

Alternativní popis Za muzeem v Mougins stojí britský finančník Christian Levett. Za svou téměř třicetiletou sběratelskou kariéru vystřídal několik uměleckých kategorií, aktuálně se soustřeďuje na ženské výtvarnice od moderny po současnost.


Tehdy bylo Christianu Levettovi jednačtyřicet let a měl za sebou vzkvétající kariéru v globálním finančním a obchodním sektoru. Pochází z Essexu, ze středostavovské rodiny s bohatou sběratelskou military tradicí. V mládí se zajímal o historické mince a vojenské odznaky, v polovině 90. let při několikaletém pobytu v Paříži si začal rozšiřovat obzory i o znalosti z „krásných“ umění. Při prvních akvizicích se Levett dle svých vlastních slov řídil optikou „líbí – nelíbí“ a za staromistrovské obrazy vydával částky kolem 100 000 francouzských franků (do 10 tisíc liber, tehdejších). Po návratu do Londýna kolem milénia se nadchl pro starožitnosti z klasické řecko-římské éry, od soch přes umělecké řemeslo až po exkluzivní zbraně a výstroj.

Alternativní popis Pro výstavní sály MACM byly charakteristické eklektické kombinace starověkého, novověkého a současného umění. V popředí Hlava Medúzy od Damiena Hirsta (2013).

Zpětně viděno, měl Levett šťastnou ruku, neboť v této relativně klidné kategorii byly kvalitní kusy dostupné ještě za rozumné částky a například jeho sbírka válečných helmic z pozdního císařství je považována za nejvybranější soukromou kolekci na světě. Levettova nutkavá akviziční politika přerostla v srdeční záležitost obřích rozměrů, takže již ani jeho depozitáře nestačily pojímat nové přírůstky.

V roce 2009 pojal nápad zřídit výstavní expozici. Zakoupil historický objekt středověkého vězení a bývalé mlýnice ve známém uměleckém centru v Mougins v jižní Francii a nechal jej za přibližně 7 milionů eur zadaptovat na budoucí MACM (Musée d’Art Classique de Mougins). Finanční zázemí nebylo pro Levetta až takovým problémem, neboť jeho investiční fond Clive Capital mu v nejúspěšnějších sezónách vynášel odměny ve výši téměř 84 milionů liber a spravoval majetky v hodnotě přes 5 miliard dolarů. Součástí firemního hedgeového portfolia byl především celosvětový obchod s komoditami typu energie, železo, ropa či biosložky. Muzeum zahájilo provoz v létě roku 2011.

Alternativní popis Jedna z Levettových rezidencí, ve Florencii. Interiéry zdobí téměř výhradně díla umělkyň, především amerických a britských abstrakcionistek.


Od té doby se v Levettově sběratelském životě udály věci. Velká část staromistrovské sbírky přešla po rozvodu na jeho bývalou manželku, v roce 2016 definitivně opustil investiční byznys a zakoupil podíl v prestižní londýnské Vigo Gallery, zaměřené na nejsoučasnější autory a autorky. Když se před třemi lety celý svět uzamkl do protipandemických restrikcí, využil Christian Levett tento "volný" čas na maximum.

Pro tentokrát spojil svou příslovečnou sběratelskou kompulzivitu s pečlivou kupní rozvahou „kdo – co – za kolik“ a přehodil akviziční výhybku směrem k poválečné abstrakci. A to výhradně k ženským malířkám a výtvarnicím. Na aukcích, v galeriích i skrze přímé prodeje začal před čtyřmi lety pořizovat obrazy a objekty od doposud opomíjených autorek. Původní soubor amerických abstrakcionistek se rozrostl o britské malířky ze silné generace YBA, ale i evropské surrealistky nebo modernistky.

Alternativní popis Tracey Emin: Hurikán, 2007,
akryl na plátně, 182,8 x 182,8 cm,
konečná cena: 431 250 GBP
Christie's London 14. 3. 2019
ze Sbírky George Michaela, dnes Sbírka Muzea Mougins

Pro budoucí FAMM (Femmes Artistes du Musée de Mougins), mimochodem vůbec první velké muzeum věnované výhradně ženským autorkám v Evropě – obdobu washingtonského National Museum of Women in the Arts – tak bylo potřeba uvolnit místo ve stávajících prostorách. Ještě před otevřením, plánovaným na červen 2024, si Levett spolu se svým týmem předvybrali na čtyři stovky „antických“ artefaktů z původní expozice, tedy asi polovinu všech sběratelových starožitností a téměř kompletní soubor děl s klasickými reminiscencemi, které nabídnou v seriálu sálových či on-line aukcí.

Alternativní popis Damien Hirst: Hlava Medúzy, 2013,
zlato a stříbro, č. 2/3, 32 x 39,7 x 39,7 cm
konečná cena: 567 000 GBP
Christie's London 7. 12. 2023

Za přibližně dvanáct měsíců by se mělo u Christies stihnout šest dražeb s příznačným podtitulem Sběratelská Odyssea (A Collecting Odyssey: Property From the Mougins Museum of Classical Art). První prosincový čtvrtek proběhla v Londýně z asi dvou třetin úspěšná aukce s celkovým obratem přes 4,3 milionu liber, z toho se dvěma prodeji nad 500 tisíc liber a dalšími dvanácti nad 100 tisíc liber (vše vč. poplatků). Lednový termín už má rezervovaný newyorská pobočka Christies na expertní dražbu starověkých zbraní a vojenské výstroje.


Související články

Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně

Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně

Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024

V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...

15. února 2024
V Polsku dominují pováleční autoři za desítky milionů korun

V Polsku dominují pováleční autoři za desítky milionů korun

Polský aukční trh s uměním 2023

Zatímco český aukční trh se ještě předloni vyšplhal na rekordní obrat, polské aukční síně zažívají už druhý rok v řadě poměrně silnou korekci. V roce 2021 se v Polsku vydražila díla celkem za rekordních 634 milionů zlotých (3,5 miliardy korun), loni...

9. února 2024
Mezi nejprodávanější světové surrealistky se zařadila i Toyen

Mezi nejprodávanější světové surrealistky se zařadila i Toyen

Dekáda světově úspěšných surrealistek

Souhrnná zpráva respektovaného serveru Artnet sestavila žebříček dvaceti prodejně nejúspěšnějších tvůrkyň, které se buď programově nebo výrazově hlásily k surrealistickému výtvarnému názoru. Sezónu po sezóně rostla jak průměrná cena jejich děl, tak c...

18. ledna 2024
Zobrazit všechny

Další články


<