Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně
15. února 2024
Text Machková Magda | Foto Sotheby´s, Christie´s | Datum 15.12.2023
Londýnské centrály dvou nejprestižnějších aukčních domů, Sotheby’s a Christie’s, si na začátek prosince připravily exkluzivní výběr starých mistrů. Stovky položek rozličných výtvarných kategorií měly tisícilibrové až milionové ambice a většině děl se je podařilo naplnit. Masters Week i Classic Week opanoval jednoznačně Rembrandt ve svých nejsilnějších disciplínách, malbě a grafice.
Termíny sálových aukcí se u obou dražebníků prolínaly, takže obdivovatelé starých mistrů a mistryň museli být od středy 6. prosince do pátku 8. prosince opravdu ve střehu, aby jim něco zajímavého neuniklo. Na tyto dny byly naplánovány stěžejní, dlouho dopředu promované prodeje evropské malby, kresby a grafiky jak u Sotheby’s, tak u Christie’s. Již předchozí ročníky tradiční prosincové akce pořadatelům ukázaly, že kvalitní nabídka „střední“ třídy s několika opravdu špičkovými kusy od slavných jmen může vynést částky až ke 30 milionům liber, i v těchto ekonomicky těžších časech. Realita minulého týdne nebyla nakonec až tak přesvědčivá, ale i přesto řada děl odešla se zajímavými výsledky.
U Sotheby’s se svým nejsilnějším trumfem nečekali a vyložili jej hned na své zahajovací aukci, ve středu 6. prosince. V rámci necelé třicítky děl, vesměs za odhadované statisíce liber, se pozornost všech sběratelů a expertů soustředila na jedinou prémiovou položku, komorní obraz Klanění tří králů. Precizní drobnopisný olej v tlumené barevnosti hnědé a šedé (tzv. en brunaille a en grisaille) s kompozičně skvěle vystavěnou vánoční scénou zhmotňovala aktuální trendy na trhu se staromistrovským uměním. Tedy že naprostá většina malířských chef-d'œuvrů se již nachází v muzejních nebo institucionálních sbírkách a nějaký hvězdný „objev“ musí přijít cestou nového připsání či reatribuce.
Prosincové Klanění tří králů totiž nebylo veřejně příliš známé a ještě před šedesáti lety se u londýnských Sotheby’s nenašel jediný kupec, který by za ně zaplatil požadovaných 3 800 liber (tehdejších). O dalších více než dvacet let později se na aukci Christie’s v Amsterdamu obraz již vydražil. S uvedeným autorstvím „Rembrandtův okruh“ za nezveřejněnou, ale patrně nízkou sumu. Před dvěma lety by se u téhož dražebníka mohla situace opakovat, tentokrát on-line prodej Klanění za katalogových 10 tisíc eur, nebýt riskantního rozhodnutí nejvytrvalejšího z tehdejších přihazujících, který nakonec obraz získal s astronomickým nárůstem za 860 tisíc eur (vč. poplatků). Odborná média spekulovala o identitě tohoto velmi dobře informovaného obchodníka, jenž vycítil skrytý potenciál slibného díla a investici bezmála milionu eur do „skoro Rembrandta“ si dobře naplánoval. Nicméně diskutovaná renomovaná galerie Hazlitt své angažmá v této transakci nepotvrdila.
Do aukce minulý týden šel obraz sice bez přesnějších podrobností o posledním vlastníkovi, zato s přesvědčivou, rok a půl trvající expertízou o autentickém autorství samotného Rembrandta van Rijna a datování do roku 1628 nebo 1629. Nejaktuálnější výsledky technologického, restaurátorského a umělecko-historického průzkumu byly součástí propagační kampaně a pro pořadatele ze Sotheby’s tak opodstatnily dokonce o tři řády vyšší odhad než v roce 2021. Pohyboval se mezi 10 a 15 miliony liber (bez poplatků). Finální částka, krytá prodejní zárukou, činila téměř 11 milionů liber vč. poplatků a jen dokreslila neuvěřitelné zhodnocení raného Rembrandtova Klanění třech králů za pouhých 26 měsíců. Celý aukční večer vynesl organizátorům přes 19,4 milionu liber (vč. poplatků) a jen sedm položek neuspělo. Oproti loňsku šlo při zohlednění počtu děl o mírný pokles finančních objemů.
Bez Rembrandtovy tvorby se neobešla ani konkurenční dražba u Christie’s, o den později, ve čtvrtek 7. prosince odpoledne. Od Rembrandta se tentokrát dražily dvě exkluzivní grafické práce, Ukřižování a krajina se Třemi stromy. Vysoké katalogové odhady, přes milion liber v prvním případě, a přes 300 tisíc liber ve druhém, byly dány kvalitou tisku z počátečních stavů a také provenienční historií ze sbírky švýcarsko-amerického mecenáše a milovníka umění Samuela Josefowitze (upoutávku jsme uveřejnili již dříve). Tomu se v druhé polovině 20. století podařilo shromáždit patrně nejvybranější a nejucelenější kolekci Rembrandtových tisků na světě. Ukřižování uspělo za více než 1,2 milionu liber, což grafiku posunulo na čtvrté místo absolutního autorského žebříčku v této kategorii. Tři stromy zůstaly pozadu jen o málo, kupec za ně vydal bezmála 870 tisíc liber, čímž obsadily šestou příčku historicky nejdražšího tisku vůbec.
Nabídce starých mistrů u Christie's dominovaly Canalettovy benátské pandány z roku 1733, malované přímo pro vévodkyni z Essexu, které svou kvalitu potvrdily i velmi slušnou přiklepnutou cenovkou přes 9,4 milionu liber (vč. poplatků), a dále jeden z momentálně nejvyhledávanějších Nizozemců zlatého věku Michael Sweerts s iluzivním trompe l'oeil Autoportrétem, za konečných 1,7 milionu liber (vč. poplatků). Christie’s si po skončení celé aukce sečetli obrat těsně pod 22 milionů liber za 31 prodejů z jednačtyřiceti vyvolávaných děl (vše vč. poplatků).
A to ještě nebylo na King’s Street vše. Tentýž den v podvečer přišla na řadu sólo aukce dalších 69 položek z Josefowitzovy původně 270 kusové rembrandtovské kolekce. Stoprocentní prodejní úspěšnost ozdobila částka přes 1,5 milionu liber (vč. poplatků) za grafický list Svatý Jeroným, z prvního stavu na japonském papíře, která opět přepsala Rembrandtovy globální dražební žebříčky. Tentokrát prodej u Christie’s zaznamenal dokonce druhou nejvyšší sumu mezi autorovými tisky. I o všechna další díla v rozmezí od tisíců do stovek tisíc liber se strhla příhozová bitva s pěknými nárůsty, takže souhrnných téměř 8 milionů liber vč. poplatků sklidilo zasloužený potlesk.
U obou aukčních síní ještě i v tomto týdnu dobíhaly specializované prodejní přehlídky staromistrovského umění, které mají sběratele mimo jiné také navnadit na lednový vrchol sezóny v jejich newyorských pobočkách, ale měl-li by se hledat hlavní hrdina předvánočního Londýna, byl by to bezpochyby Rembrandt a jeho tvorba.
V rámci autorova grafického nejdražšího TOP 10 se celosvětové databáze musely v posledních dnech aktualizovat hned čtyřikrát (prosinec 2023 přinesl druhé, čtvrté, šesté a deváté místo) a opět čtyřikrát v druhé desítce (třináctá, čtrnáctá, patnáctá a osmnáctá pozice).
Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024
V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...
15. února 2024Polský aukční trh s uměním 2023
Zatímco český aukční trh se ještě předloni vyšplhal na rekordní obrat, polské aukční síně zažívají už druhý rok v řadě poměrně silnou korekci. V roce 2021 se v Polsku vydražila díla celkem za rekordních 634 milionů zlotých (3,5 miliardy korun), loni...
9. února 2024Dekáda světově úspěšných surrealistek
Souhrnná zpráva respektovaného serveru Artnet sestavila žebříček dvaceti prodejně nejúspěšnějších tvůrkyň, které se buď programově nebo výrazově hlásily k surrealistickému výtvarnému názoru. Sezónu po sezóně rostla jak průměrná cena jejich děl, tak c...
18. ledna 202415. února 2024
15. února 2024
7. února 2024
15. února 2024