Nový investiční fond umění cílí na výnos 10 procent ročně
12. prosince 2023
Text Machková Magda | Foto Aukční dům Zezula | Datum 23.03.2023
Pořadatelé 72. aukce bibliofilií a vzácných tisků se rozhodli oslavit březen – měsíc knihy opravdu důstojně. Pro milovníky literatury, umělecké ilustrace a knihařského řemesla připravili dvoutýdenní on-line nabídku a především sálovou dražbu. V ní se v sobotu představí 196 položek české i překladové literatury, v exkluzivním provedení nebo v limitovaných edicích.
Co do počtu nabízených děl, těžištěm nadcházející aukce je meziválečná produkce se svým proslulým zájmem o literární i výtvarný experiment, zhmotněný do progresivních textů s avantgardním obrazovým doprovodem v atraktivní typografické úpravě. Například Josefem Čapkem ilustrované Pásmo Guillauma Apollinaira z roku 1919 (vyvolávací cena 36 tisíc korun + provize) nebo soubor knih z francouzské edice Au sans pareil s obrazovým doprovodem Josefa Šímy z druhé poloviny 20. let (vyvolávací cena 22 tisíc korun + provize).
Nejvyšší prodejní částky však lze očekávat od dvou favorizovaných položek sobotní aukce, Kupkova alba dřevorytů a unikátního exempláře souboru suchých jehel od Toyen. Známý komplet Kupkova autorského „slovníku abstrakce“, Quatre histoires de blanc et noir (Čtyři příběhy bílé a černé), byl vytištěn v roce 1926 v Paříži, ale předcházela mu dlouholetá výtvarná, teoretická i technická příprava. K celkem 25 celostránkovým dřevorytům existuje řada kresebných nebo kvašových skic, které se jako solitéry občas objeví i na uměleckém trhu – například v listopadu 2021 u Adolf Loos Apartment and Gallery za 968 tisíc korun vč. provize nebo před půl rokem u 1. Art Consulting za vyvolávací cenu 600 tisíc korun, tehdy však neuspěl.
Finální soubor v papírové obálce a s úvodním textem si František Kupka vydal vlastním nákladem v počtu 300 kusů. Prvních 100 exemplářů nese podtitul „přednostní vydání“ a ke standardnímu obsahu obrazové publikace byla připojena ještě jedna kompletní série černo-bílých dřevorytů, navíc z původních stavů štočků. U Aukčního domu Zezula dražený výtisk má číslo 78. Unikátnost díla ještě zvyšuje originální kožená etue v „kupkovském“ stylu od výtvarnice Elišky Čabalové a doložená provenience alba, když jej Evženie Kupková věnovala jako osobní dar francouzskému literátovi, kritikovi a sběrateli Maxi-Polovi Fouchetovi.
První podání na Čtyři příběhy bílé a černé budou začínat na 700 tisících korunách, na sedminásobku dosavadní nejvyšší částky vydané za Kupkovu knihu. Aukční databáze zaznamenávají prodeje kompletního alba v řádech 120 až 150 tisíc korun vč. provize na domácím trhu i v zahraničí, v těchto případech se ale jednalo o výtisky z „druhé stovky“, konkrétně č. 186/300 u Sotheby´s v Londýně (rok 2011), č. 142/300 u aukčního domu Sýpka (2012) nebo č. 188/300 v pražském Dorotheu (2019). Vydání s číslem 199/300 nabídla investorům loni také investiční galerie Portu, za 3,19 milionu korun. Nejaktuálnější nákup souboru Čtyř příběhů proběhl v Miláně v galerii Il Ponte vloni v září, kdy exemplář č. 113/300 uspěl za 15 tisíc eur (přibližně 353 tisíc korun bez provize). Oproti ojedinělé možnosti pořídit si exkluzivní výtisk přednostního vydání jsou solitérní listy z Kupkova alba mnohem dostupnější, naposledy například grafika 14. archu doplněná bělobou, vydražená u Galerie Dílo letos v únoru za 240 tisíc korun (bez provize).
Další dvě ukázky z Kupkova abstraktního období představují soubor dřevorytů do katalogu Frank Kupka – Quelques peintres z roku 1922 (číslo 435/500) s vyvolávací cenou 100 tisíc korun (+ provize) a původní barevná litografie z roku 1950 Le disque blanc za 90 tisíc korun (+ provize).
Všestranná malířka, kreslířka, kolážistka Toyen se v sobotní přehlídce objeví hned desetkrát, ve většině případů jako ilustrátorka prozaických či básnických textů. Při tvorbě knihy Studna ve věži - Střepy snů (Le puits dans la tour - Débris de reves) z roku 1967 však hrála iniciační roli jak v jejím uměleckém, tak designovém provedení. Ve francouzských surrealistických kruzích již dvě dekády usazená Toyen nejdříve vytvořila dvanáct ikonograficky složitých kreseb s oblíbenou tematikou ženského těla, rostlinných a zvířecích motivů, a jejich vzájemné souvztažnosti – někdy erotické, někdy napjaté, někdy symbiotické.
Výtvarnou sérií s názvem Střepy snů se následně inspiroval její blízký přítel, v Paříži usazený básník a dramatik chorvatského původu, Radovan Ivšić a dopsal k nim své texty, pojmenované Studna ve věži. Kolegiální dílo pak připravili k tisku v knižnici Éditions surrealistes a vybraných 89 kusů Toyen ještě opatřila autorskou etuí s originální koláží na vrchních deskách. Do důlků na papírovém reliéfu ve tvaru ženského těla se při pohybu s pouzdrem strefují malé kuličky stejně jako v dětské hře. Vedle limitované edice vyšla pod stejným titulem ještě méně výpravná verze s reprodukcemi týchž dvanácti suchých jehel v šité vazbě, a to v počtu 900 kusů.
Obě varianty se v sobotu potkají na brněnské aukci. Raritní exemplář číslo 12 s ručně kolorovanými celostránkovými volnými archy bude v pozici dražební jedničky startovat na 900 tisících korunách a již prodej za vyvolávací částku by přepsal dva roky starý rekord u Adolf Loos Apartment and Gallery, kdy se stejný titul s číslem 22/69, ovšem s nekolorovanými kresbami, představil za 605 tisíc korun (vč. provize). Ambice pořadatelů asi sahají ještě výše, neboť tento výtisk Studny ve věži - Střepů snů se společně s jedním kusem z vícenákladové verze 578/900 a další ukázkou Toyeniny ilustrátorské práce nedávno vydražil u francouzského specialisty na bibliofilie za více než 45 tisíc eur (přibližně 1,1 milionu korun vč. provize).
Orientaci v autorčině původně kresebné práci Střepy snů ještě ztěžuje celkem častý oběh stejnojmenných solitérních tisků ve velmi odlišných cenových hladinách. Nekolorované grafiky někdy pocházejí z rozebraného malonákladového alba, černo-bílé ilustrace z rozešité vazby 900kusové edice, v některých případech jde dokonce o volný „éprouve d'artiste“ (autorský tisk) se značením e.a. nebo A-T x/20. Dle všech těchto faktorů, společně s technickým stavem díla, se pak může odvíjet prodejní částka konkrétního kusu. V tuzemsku lze relativně běžně pořídit samostatné listy za sumy kolem 20 až 40 tisíc korun (bez provize).
Výhradně českou spolupráci mezi literátkou, výtvarnicí a knihařkou pak zastupuje například Babí hodina s barevnými lepty Adrieny Šimotové z roku 1993. Texty Violy Fischerové svázala do originálního designu Eliška Čabalová a ke koupi budou za jednu z vyšších částek, konkrétně 40 tisíc korun (bez provize). Další desítky bibliofilií a vzácných tisků jsou naceněny na sumy do pěti či deseti tisíc korun.
V Česku vznikl další investiční fond, který bude zhodnocovat prostředky investorů nákupem a prodejem uměleckých děl. Fond Collectiv Art OPF se zaměří převážně na české autory klasické moderny a poválečného umění. Nakupovat bude i díla mladých umělců....
12. prosince 2023Milionových obrazů má Jindřich Štyrský na svém kontě již přes čtyři desítky, počítáno v českých korunách. V eurech však ještě žádný. Tuto situaci může zásadním způsobem změnit první prosincová středa, kdy se bude dražit autorovo vrcholně surrealistic...
5. prosince 2023O Karlovi Černém bylo v prvním pololetí letošního roku na aukcích hodně slyšet. Nyní se na trh dostává plátno patřící k nejmonumentálnějším autorovým dílům, které kdy byly draženy v aukci. O Karlův most se začne bojovat na 4,5 milionu korun bez provi...
23. listopadu 202312. prosince 2023
5. prosince 2023
23. listopadu 2023
20. prosince 2023
28. listopadu 2023
28. listopadu 2022
6. října 2022
28. září 2022