Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně
15. února 2024
Text Rajlich Tomáš | Foto Jan Rasch | Datum 14.06.2012
Veletrh Art Basel nebyl z pohledu českého sběratele snad nikdy tak nudný jako ten letošní. Žádný Kupka, žádná Toyen, jen pár fotografií od Františka Drtikola a Jaromíra Funkeho. Současně však platí, že ještě nikdy se českému umění nedostalo větší propagace než letos. Vídeňská galerie Krobath věnovala celou svou expozici tvorbě manželů Kolářových a o jednu z asambláží Běly Kolářové hned první den projevilo zájem newyorské Muzeum moderního umění.
Veletrh, který je největší a nejprestižnější událostí svého druhu na světě, je pro veřejnost oficiálně otevřen od čtvrtka 14. června do neděle 17. června, přednostní prohlídky a předvernisáže ale probíhaly již od pondělí odpoledne. Hned v úterý, kdy byl veletrh otevřen pouze pro zvané hosty, projevilo Muzeum moderního umění zájem o Kolářové asambláž Pětkrát čtyři. Rozměrné dílo z roku 1967 galerie Krobath nabízí za 65 tisíc eur. „Nechci říkat, že už je ruka v rukávě, protože jednání s muzei vždy trvají o něco déle. Jsem si ale celkem jistý, že když nekoupí konkrétně tohle dílo, tak nějaké jiné určitě. Mají o Bělu Kolářovou opravdu velký zájem,“ řekl ART+ galerista Peter Krobath, který spolupracuje s umělčinou rodinou.
Díla Běly a Jiřího Kolářových v expozici vídeňské galerie Krobath
Druhým velkým úspěchem českého umění je účast hned dvou mladých umělců v doprovodné sekci Art Statements, na které se menší galerie představují monografickými výstavami svých kmenových autorů. Pražská galerie Hunt Kastner Artworks vystavuje Dominika Langa a bratislavská Gandy Gallery Adama Vačkáře. „Reakce na Dominikovu práci jsou velice pozitivní. Máme řadu nabídek k dalším spolupracím, mimo jiné od londýnské galerie White Cube,“ hodnotila první dny veletrhu ve středu galeristka Camille Hunt. „Zájem je o jednotlivé sochy a k nim patřící kresby, ale radši bychom prodali celou instalaci jako celek, protože tak dává víc smysl. Ale uvidíme, ještě není konec,“ dodala. Lang instalací nazvanou Model díla navazuje na své loňské prezentace na bienále v Benátkách a ve finále Ceny Jindřicha Chalupeckého. Dialog s dílem svého otce tentokrát rozvíjí formou sádrových modelů soch vytvořených podle otcových kreseb.
Stánek galerie Hunt Kastner Artworks s expozicí Dominika Langa
Veletrh se zaměřuje zejména na současné umění, takže zastoupení českých autorů klasické moderny nikdy nebylo velké. Obraz od Františka Kupky se na veletrhu naposledy objevil před čtyřmi lety (koupil jej tehdy český sběratel), Kupka, Toyen či Jindřich Štyrský však zpravidla bývají poměrně dobře zastoupeni alespoň pracemi na papíře. Tuto středu se však v expozici bylo možné setkat všehovšudy s jednou Štyrského koláží, a to v expozici pařížské galerie 1900–2000, která se zaměřuje na surrelismus a surrealistické tendence v poválečném umění. Koláž nazvaná Rose publique z roku 1935 byla vystavena v sousedství kresby od Marcela Duchampa a hned po prvním dni byla opatřena červeným puntíkem značícím, že dílo je prodáno.
O českou fotografii je ve světě tradičně větší zájem než o malbu a platí to i letos. Nejkvalitnější a nejpočetnější kolekci nabízí berlínská galerie Kicken. Nejdražším kusem je abstraktní kompozice od Jaromíra Funkeho za 200 tisíc eur. Drtikolův akt z roku 1929 galerie nabízí za 120 tisíc eur. Úspěchem je také prodej rozměrného aktu od Josefa Ehma galerií Stephen Daiter z Chicaga. Ačkoliv Ehm nemá zdaleka takové mezinárodní renomé jako Drtikol, Funke nebo Sudek, jeho Akt se zlatou krajkou z roku 1946 se prodal za 25 tisíc dolarů. Rozhodujícím důvodem patrně bylo, že šlo o autorskou zvětšeninu z přelomu 40. a 50. let, na danou dobu navíc neobvykle velkého formátu (96,5 x 66 cm).
Akt se zlatou krajkou od Josefa Ehma v nabídce galerie Stephen Daiter z Chicaga
Fotografie Josefa Sudka v nabídce galerie Stephen Daiter z Chicaga
Fotografie Jaromíra Funkeho a Františka Drtikola nabízela berlínská galerie Kicken
Abstraktní kompozice Jaromíra Funkeho v nabídce newyorské galerie Bruce Silverstein
Ze současných autorů se je na veletrhu možné setkat ještě s pracemi Jana Merty (mnichovská galerie Rüdiger Schöttle) a Evy Koťátkové (galerie Meyer Riegger z Karslruhe). Ján Mančuška a Jiří Kovanda, které rovněž zastupují zahraniční galerie, tentokrát neměli díla přímo v expozici. Hned dvě galerie (gb agency z Paříže a Martin Janda z Vídně) nabízely konceptuální díla Slováka Romana Ondáka.
Pařížská galerie 1900-2000 vystacila Jindřicha Štyrského vedle Marcela Duchampa
Eva Koťátková v nabídce galerie Meyer Riegger z Karlsruhe
Jan Merta v nabídce mnichovské galerie Rüdiger Schöttle
Adam Vačkář v expozici bratislavské galerie Gandy
Sochy Márie Bartuszové v nabídce mnichovské galerie Rüdiger Schöttle
Roman Ondák v nabídce vídeňské galerie Martin Janda
Roman Ondák v nabídce pařížské galerie gb agency
Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024
V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...
15. února 2024Polský aukční trh s uměním 2023
Zatímco český aukční trh se ještě předloni vyšplhal na rekordní obrat, polské aukční síně zažívají už druhý rok v řadě poměrně silnou korekci. V roce 2021 se v Polsku vydražila díla celkem za rekordních 634 milionů zlotých (3,5 miliardy korun), loni...
9. února 2024Dekáda světově úspěšných surrealistek
Souhrnná zpráva respektovaného serveru Artnet sestavila žebříček dvaceti prodejně nejúspěšnějších tvůrkyň, které se buď programově nebo výrazově hlásily k surrealistickému výtvarnému názoru. Sezónu po sezóně rostla jak průměrná cena jejich děl, tak c...
18. ledna 202415. února 2024
31. května 2021
12. prosince 2019
24. ledna 2019
27. května 2020
10. července 2016
13. března 2016