Aukční rekord pro Rubense v Polsku

DESA Unicum Varšava 17. 3. 2022

V prestižním varšavském aukčním domě DESA Unicum se ve čtvrtek 17. března nabízel Rubensův Portrét dámy. Uspěl za necelých 76 milionů korun (14,4 milionu złotých) a zapsal si tak titul absolutně nejdražšího díla, které prošlo polským uměleckým trhem.

 

Peter Paul Rubens: Portrét dámy, 1620-25, olej na plátně, 98 x 73,8 cm,  cena: 75 888 000 korun (14 400 000 PLN) DESA Unicum Varšava 17. 3. 2022
Peter Paul Rubens: Portrét dámy, 1620-25,
olej na plátně, 98 x 73,8 cm, 
cena: 75 888 000 korun (14 400 000 PLN)
DESA Unicum Varšava 17. 3. 2022
 
V rámci velké přehlídky starých mistrů, 19. století a moderny se s Rubensovým obrazem počítalo jako s jasnou komerční jedničkou. Expertní odhad se pohyboval mezi 18 až 24 miliony złotých (přibližně 93 až 123 milionů korun). Vycházel nejen z vynikající malířské kvality plátna, ale také ze zajímavé provenienční historie.
 

Téměř metrový Portrét dámy pochází z autorova vrcholného období mezi léty 1620-1625, kdy v Antwerpách vedl prosperující, výkonný a velmi dobře kooperující malířský podnik. Jak bylo v tehdejší praxi běžné, na definitivních obrazech se podílela jak dílenská, tak mistrovská práce, a to v různých poměrech. Hlavně aby byl objednavatel spokojen a za výsledek zaplatil. O identitě zpodobněné ženy se dodnes spekuluje. Prameny ji zpětně, nepříliš přesvědčivě, ztotožňovaly s Rubensovou první manželkou Isabellou Brantovou, nebo s dámou z tehdy v Antwerpách vládnoucích španělských kruhů či s některou z členek známé portugalské šperkařské rodiny Duarte v Rubensově sousedství.

Existují dvě rozměrově téměř shodné varianty Portrétu. Jedna, na dřevěné desce, neopustila téměř tři sta let nizozemský Haag. Přes šlechtické majitele se dostala do královského, potažmo státního majetku a je vystavena ve stálé expozici muzea Mauritshuis. Ta druhá, na plátně, urazila mezi místem vzniku a březnovým prodejem v Polsku podstatně delší kus cesty. Z Rubensova ateliéru byla kolem roku 1626 prodána jako součást většího akvizičního balíčku obrazů a starožitností vévodovi z Buckinghamu a ocitla se tak na více než dvě stě let na anglické půdě. Dle různých prodejů a dědických převodů například v Londýně či na zámku Stowe House.

 

Peter Paul Rubens: Portrét dámy, 1620-30, olej na dřevě, 97 x 67,8 cm, © Mauritshuis Haag, Nizozemsko
Peter Paul Rubens: Portrét dámy, 1620-30,
olej na dřevě, 97 x 67,8 cm,
© Mauritshuis Haag, Nizozemsko

 

V roce 1910 se obraz objevil v soukromé sbírce v Paříži, těsně před druhou světovou válkou nakrátko v Dánsku (sbírka rodiny von Moltke) a v roce 1950 jej zakoupil egyptský princ Mohammed Ali Ibrahim, toho času v pařížském exilu v důsledku událostí kolem republikánské revoluce v Egyptě. Jak dokládá fotografie z časopisu Elle z 25. října 1957, Rubensovu obrazu bylo v obývacím pokoji královské rodiny vyčleněno prestižní místo nad krbem. Po smrti prince Mohammeda přešel Portrét dámy na jeho manželku osmanskou princeznu Hanzade (sedící), po její smrti v roce 1998 na jejich syna prince Ahmeda Rifaata (stojící u krbu).

Jelikož princ Ahmed Rifaat zemřel v Káhiře 2. listopadu 2011 svobodný a bezdětný, Rubensovo plátno se uvolnilo z rodinného dědictví a deset let setrvávalo v londýnské soukromé sbírce. V pobrexitové éře byl tedy prodávající veden jako vlastník mimo země EU a pořadatelská aukční síň zdůrazňovala, že dílo je opatřeno všemi náležitými dokumenty pro vývoz z Velké Británie. Veřejnosti bylo naposledy představeno na rubensovské výstavě v Bruselu (Le siecle de Rubens, Musées Royaux des Beaux-Arts de Belgique) v roce 1965.

 

Egyptská královská rodina ve svém bytě v Paříži. Zleva: stojící princezna Fazilé, princ Ahmed Rifaat; sedící princ Mohammed Ibrahim, princezna Hanzade, Časopis Elle, 25. října 1957 © DESA Unicum PL

Egyptská královská rodina ve svém bytě v Paříži.
Zleva: stojící princezna Fazilé, princ Ahmed Rifaat; sedící princ Mohammed Ibrahim, princezna Hanzade, Časopis Elle, 25. října 1957
© DESA Unicum PL
 
 

Polský absolutní rekord, v přepočtu asi 3,4 milionu dolarů, je v rámci rubensovských prodejů ve středoevropském prostoru opravdu ojedinělý, nicméně o řád za celosvětovými aukčními maximy. Ať už za Vraždění neviňátek u Sotheby´s v červenci 2002 (76,5 milionu dolarů, psali jsme zde) nebo za obraz Lot a jeho dcery u Christie´s v červenci 2016 (58,1 milionu dolarů). Obě dražby se uskutečnily v londýnských pobočkách.


Související články

Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně

Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně

Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024

V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...

15. února 2024
V Polsku dominují pováleční autoři za desítky milionů korun

V Polsku dominují pováleční autoři za desítky milionů korun

Polský aukční trh s uměním 2023

Zatímco český aukční trh se ještě předloni vyšplhal na rekordní obrat, polské aukční síně zažívají už druhý rok v řadě poměrně silnou korekci. V roce 2021 se v Polsku vydražila díla celkem za rekordních 634 milionů zlotých (3,5 miliardy korun), loni...

9. února 2024
Mezi nejprodávanější světové surrealistky se zařadila i Toyen

Mezi nejprodávanější světové surrealistky se zařadila i Toyen

Dekáda světově úspěšných surrealistek

Souhrnná zpráva respektovaného serveru Artnet sestavila žebříček dvaceti prodejně nejúspěšnějších tvůrkyň, které se buď programově nebo výrazově hlásily k surrealistickému výtvarnému názoru. Sezónu po sezóně rostla jak průměrná cena jejich děl, tak c...

18. ledna 2024
Zobrazit všechny

Další články


<