Velké formáty

Prague Auctions 8. 3. 2015

Společnost v neděli 8. března uspořádala dvě aukce, jednu zaměřenou obecně na poválečné a současné umění, druhou pak na díla velkých formátů. Dohromady vynesly 3 miliony korun, přičemž nového majitele našly dvě pětiny nabízených děl (všechny ceny jsou uváděny včetně aukční provize). 

 

Adam Štech: Picasso a Kateřina / 2014
Adam Štech:
Picasso a Kateřina / 2014

olej na plátně / 200 x 150 cm
cena: 137 500 Kč

 

Z poválečného umění se nejdráže prodal jeden z obrazů Vladislava Mirvalda z cyklu Undulační válce. Černobílý akryl středního formátu vystoupal z 44 na 138 tisíc korun. Zbývající tři statisícové položky byly součástí druhé části aukčního odpoledne. Za rovných 200 tisíc se prodal pohled na katedrálu Sv. Víta od Jakuba Špaňhela, 156 tisíc stál bezejmenný obraz Petra Pastrňáka z poloviny 90. let a za 138 tisíc korun našel nového majitele obraz Picasso a Kateřina od letos pětatřicetiletého Adama Štecha. Ve všech třech případech šlo o prodeje za vyvolávací cenu.

 

Nejsledovanější položkou aukce byla socha Karla Nepraše Přepadení králíkárny z konce 60. let nabízená za rekordních 1,06 milionu korun. Jedná se o čtyři hliníkové hlavy propojené převodovým řemenem a umístěné v dřevěné skříni připomínající králíkárnu. Nešlo však o původní sochu, která byla v roce 1970 vystavena ve Špálově galerii a poté prodána do zahraničí, ale její rekonstrukci vytvořenou po autorově smrti za použití dochovaných odlitků. Aukční katalog ji označoval jako „2. odlitek“.

 

Karel Nepraš: Přepadení králíkárny / 1968–70

Karel Nepraš: Přepadení králíkárny / 1968–70 / hliník, dřevo, pletivo / 180 × 248 × 110 cm
dobová fotografie první verze díla

 

Vznikla se souhlasem umělcovy dcery a z hlediska autorského práva jde o legitimní postup. Novodobé edice soch Karla Malicha ze 70. let se například v aukcích objevují poměrně běžně. Předmětem kontroverze bylo, že jiná pražská galerie před časem v Itálii zakoupila původní verzi sochy a cítila se postupem umělcovy rodiny i aukční síně poškozena. Zejména proto, že v aukčním katalogu byla jako ilustrace použita dobová fotografie původní sochy, nikoliv nabízené varianty. Přepadení králíkárny nakonec zůstalo nevydraženo.

 

 


Související články

Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně

Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně

Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024

V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...

15. února 2024
56 milionů za deset mincí

56 milionů za deset mincí

Deset nejdražších mincí českých aukcí v roce 2023

Přestože bezmezný hlad posledních několika let po nákupu „čehokoliv“ z numismatického materiálu lehce ochladl a v některých oblastech, zejména u mincí běžných a méně vzácných v nižších cenových kategorií, je patrná stagnace, nebo i mírné poklesy, cen...

7. února 2024
Nejdražší současný umělec aneb třímilionový klik pro Kovaříka

Nejdražší současný umělec aneb třímilionový klik pro Kovaříka

TOP 10 současného umění na domácích aukcích za rok 2023

Loňským žebříčkem nejdražších prodejů umělců a umělkyň narozených po roce 1960 nejvíce zahýbal konec roku. Za první desítku vydražených děl by hypotetický sběratel zaplatil 9,8 milionu korun, o 2,4 milionu více než v roce 2022. Na zlatý stupínek vyst...

2. února 2024
Zobrazit všechny

Další články

Prague Auctions

Drtikol, Rössler i Tichý a Kolářová

Drtikol, Rössler i Tichý a Kolářová

24. ledna 2019

Grygar skoro za milion

Grygar skoro za milion

17. dubna 2017

Maxima pro Mertu a Chatrného

Maxima pro Mertu a Chatrného

15. prosince 2016


<