Ve světě se letos nejlépe prodával Kupka a Kubín

Top 10 českého umění v zahraničních aukcích

Zatímco výsledky domácích aukcí zaostávají za loňským rokem, situace bohemik na světovém trhu je přesně opačná. Již nyní je jasné, že letošní top 10 výrazně překoná to loňské. Zásluhu na tom má hlavně František Kupka, jehož dvě abstraktní plátna generují více než dvě třetiny celkové ceny.

Oproti předchozímu roku, kdy bylo potřeba ke koupi deseti nejdražších děl českého výtvarného umění na světových aukcích v přepočtu 94 milionů korun, je výsledek za prvních šest měsíců letošního roku o téměř 30 procent vyšší. I když se souhrnná částka blíží 125 milionům korun, je na druhou stranu nutné poznamenat, že se v první desítce nevyskytuje ani jeden autorský rekord. 

V žebříčku nalezneme přirozeně většinou jména malířů, kteří kratší či delší část svého života tvořili v zahraničí - třikrát Františka Kupku a poněkud atypicky Otakara Kubína, po jednom obraze jsou zastoupeni Jakub Schikaneder, Toyen, Jindřich Štyrský a Jiří Kars.

Stejně jako loni i tentokrát se nejvíce prodejů realizovalo v Paříži a v Londýně. Jako další pokračování zavedeného trendu potom můžeme označit skutečnost, že minimálně polovina z této desítky obrazů prokazatelně skončila v českých sbírkách. 

 

František Kupka: Série C III (Élévation), 1935-1938

1) František Kupka: Série C III (Élévation), 1935-38,
olej na plátně, 95 x 102 cm,
cena: 2 334 000 EUR, Christie’s, Londýn, 27. 2. 2018. 

Odhadní cena 500–700 tisíc liber, s níž v únoru přišlo londýnské zastoupení Christie’s u první ze dvou autorových vyvolávaných maleb, musela přilákat i dražitele, kteří abstraktní práce Františka Kupky primárně nevyhledávají. Několik zájemců na sále, a to nejen z České republiky, se přebíjelo s telefonními limity. Ten vítězný byl ochoten nabídnout kladívkovou cenu 1,5 milionu liber, tedy se všemi poplatky v přepočtu přes 56 milionů korun. Nejdražší obraz prvního pololetí s rozsáhlou výstavní a publikační historií (více zde) se tak zařadil na šestou příčku v rámci autorova top 10.

 

František Kupka, Blanc sur bleu et rouge, kolem roku 1934,

2) František Kupka: Blanc sur bleu et rouge, kolem roku 1934,
olej na plátně, 72 x 80 cm,
cena: 896 399 EUR,
Christies, Londýn, 27. 2. 2018. 

Druhá dražená Kupkova kompozice slavila v porovnání s předchozím olejem o poznání menší úspěch, což mohlo být způsobeno i stavem obrazu. Stejně jako u mnohých dalších bohemik, o nichž ze stejného důvodu koneční kupci neusilovali (tak tomu bylo nedávno například u několika obrazů Františka Foltýna v USA), se i zde naskýtá prostor pro tuzemské obchodníky s uměním.

 

Toyen: La nuit roule des cris, 1955,
3) Toyen: La nuit roule des cris, 1955, 
olej na plátně, 77,5 x 98 cm
cena: 443 522 EUR, Sotheby’s, Londýn, 28. 2. 2018
 
Opakovaně vystavovaná a reprodukovaná scéna malířky Toyen se řadí k souboru jejích poválečných děl, jimiž zahraniční trh disponuje nejčastěji. Již několikrát licitovaná scéna se poprvé dostala do oběhu v roce 1982, kdy aukční síň Drouot uspořádala dražbu pozůstalosti Toyen. Nyní byla s odhadem 150-200 tisíc liber značně podhodnocená, a to zejména s ohledem na loňské zahraniční prodeje autorčiných prací vzniklých po roce 1945. Zmínit musíme alespoň plátna Na rozcestí ticha a Čtvero živlů, která se loni v březnu prodala nad 400 tisíc eur (respektive v přepočtu kolem 11,6 a 11 milionů korun). La nuit roule des cris nakonec oba zmiňované obrazy trumfla. Celkově se jedná až o pátý nejlépe v dražbě zobchodovaný autorčin obraz z poválečné doby.
 
 

Štyrský, Portrét ženy, 1922

4) Jindřich Štyrský: Portrét ženy (Prostitutka), 1922,
olej na plátně, 52 x 32 cm,
cena: 269 400 EUR, Artcurial, Paříž, 27. 3. 2018 

Soudě dle aukčního katalogu předchozí plátno Toyen a Portrét ženy od třiadvacetiletého Jindřicha Štyrského spojovala důležitá část provenience. I v tomto případě obraz vlastnila do své smrti v roce 1980 Toyen. Jakkoliv jde o Štyrského juvenilní práci, vzhledem k raritnosti malířových obrazů je konečná cena v přepočtu 6,24 milionu korun střízlivá, byť předaukční odhad počítal se sotva pětinovou čístkou (více zde). Opět se dá spekulovat o obchodním potenciálu obrazu, který Štyrského mongrafie zmiňuje jako nedostupný, na českém trh. 
 
 
Otakar Kubín: Sklizeň brambor, asi 1909-10

5) Otakar Kubín: Sklizeň brambor, asi 1909-10, 
olej na plátně, 110 x 144,5 cm,
cena: 244 600 EUR, Artcurial, Paříž, 27. 3. 2018 

Rozměrný olej byl jedním ze šesti Kubínových obrazů, které do své aukce na konci března spolu s výše zmiňovaným Štyrského dílem zařadila pařížská aukční síň Artcurial. Všechny tyto obrazy podle aukční síně pocházely původně z majetku česko-německého malíře židovského původu Arnolda Koblitze (1883-1933) (více zde). Přestože se jedná o velmi ranou práci, překonala tato i favorizovanou kubizující scénu Krajina s domečkem (viz níže) a s cenou 6,24 milionem korun se zařadila na stříbrnou pozici v autorově top 10, o sto tisíc korun za Zátiší s podnosem, které bylo vydraženo v roce 2014 u 1. Art Consulting. Nutno také poznamenat, že aukční dům odhadl většinu Kubínových děl nízko, a tak například u tohoto obrazu dosáhla konečná cena čtyřnásobku horní hranice odhadu.
 
 

Otakar Kubín: Krajina s domečkem, asi 1913-14 olej na plátně, 37 x 45 cm  odhadní cena: 40 - 60 000 € (+ provize a další poplatky)

6) Otakar Kubín: Krajina s domečkem, asi 1913-14,
olej na plátně, 37 x 45 cm,
cena: 232 200 EUR, Artcurial, Paříž, 27. 3. 2018 

O něco nižší cena než Sklizeň brambor, přibližně 5,92 milionu za snad nejzajímavější Kubínův obraz z nabízené kolekce, zřejmě reflektovala fakt, že malba nebyla v ideálním stavu. V autorském top 10 znamená šestou nejvyšší příčku hned za Autoportrétem prodaným před dvěma lety u aukční síně Arthouse Hejtmánek za 5,95 milionu korun. 
 
 
 Jakub Schikaneder: Krajina s dívkou, 1910–15

7) Jakub Schikaneder: Krajina s dívkou, 1910–15,

olej na plátně, 114 x 99 cm,
cena: 190 039 EUR, Dorotheum, Vídeň, 25. 4. 2018

Obraz se na jarní aukci malířství 19. století společnosti Dorotheum prodal za trojnásobek odhadu a stal se třetím nejdražším dílem aukce. Z hlediska cen na českém trhu nicméně až o takové překvapení nešlo, v přepočtu na koruny cena odpovídá částce 4,84 milionu. Obraz podobného námětu, Podzimní červánky, byl před pěti lety Galerií Kodl vydražen za více než 6 milionů korun. Cenu ve Vídni draženého plátna patrně ovlivnilo, že Schikanederovu signaturu v pravém dolním rohu se v minulosti pokusil někdo vyškrábat.

 

Otakar Kubín: Portrét Arneho Laurina (?), asi 1910 olej na plátně, 85 x 64 cm  odhadní cena: 8 - 12 000 € (+ provize a další poplatky)

8) Otakar Kubín: Portrét Arneho Laurina (?), asi 1910,
olej na plátně, 85 x 64 cm, 
cena: 143 000 EUR, Artcurial, Paříž, 27. 3. 2018 
 
Třetí Kubínův obraz, který se dostal do top 10 bohemik prvního pololetí je zároveň v našem výčtu již druhým portrétem. K jeho úspěchu, kterým nárůst na téměř dvanáctinásobek odhadu bez pochyby je, mohlo vedle zjevné inspirace van Goghem přispět i to, že jde o pravděpodobnou podobiznu žurnalisty Arne Laurina (1889-1945), vydavatele Prager Presse a osobnosti z okruhu Čapkových Pátečníků, který zemřel na konci války v New Yorku.
 
 
Georges Kars: Zátiší, 1912  olej na plátně, 80,59 x 99,1 cm dosažená cena: 118 436 EUR Waddington’s, Toronto, 14. 6. 2018

9) Georges Kars: Zátiší, 1912, 
olej na plátně, 80 x 99 cm,
cena: 118 436 EUR, Waddington’s, Toronto, 14. 6. 2018
 
Práce je rozměrnější variantou obrazu, který se před třema lety vydražil v Galerii Kodl s mírným nárůstem za 1,32 milionu korun. Letos v Torontu překonalo velkoformátové dílo Jiřího Karpelese horní hranici odhadu 3,5 násobně (téměř 102 tisíc euro na kladívku) a plátno se tak stalo s připočtením provize teprve druhým autorovým dílem, které přesáhlo hranici tří milionů korun. Kupcem obrazu byl Vladimír Železný - v listopadu 2018 byl obraz použit na pozvánce výstavy Naši Němci v galerii Zlatá husa.
 
 
František Kupka:Plan bleu dans le rouge,kol. 1932 kvaš na papíře, 28,6 x 29,1 cm dosažená cena: 59 920 EUR Christie’s Londýn 21. 6. 2018
10) František Kupka: Plan bleu dans le rouge, kol. 1932,
kvaš na papíře, 28,6 x 29,1 cm
cena: 59 920 EUR, Christie’s, Londýn, 21. 6. 2018
 
Skutečnost, že vyšší odhadní cena (25 tisíc liber) byla překonaná dvojnásobně, opět svědčí o tom, že zahraniční aukční domy stále nasazují obrazy českých autorů (bez ohledu na médium) s jistou opatrností. O měsíc dříve stejná aukční síň vydražila v New Yorku jiný Kupkův abstraktní kvaš za 58 tisíc eur, přičemž v tomto případě šlo o bezmála čtyřnásobný nárůst oproti odhadu.
 
 

Související články

Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně

Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně

Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024

V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...

15. února 2024
V Polsku dominují pováleční autoři za desítky milionů korun

V Polsku dominují pováleční autoři za desítky milionů korun

Polský aukční trh s uměním 2023

Zatímco český aukční trh se ještě předloni vyšplhal na rekordní obrat, polské aukční síně zažívají už druhý rok v řadě poměrně silnou korekci. V roce 2021 se v Polsku vydražila díla celkem za rekordních 634 milionů zlotých (3,5 miliardy korun), loni...

9. února 2024
Mezi nejprodávanější světové surrealistky se zařadila i Toyen

Mezi nejprodávanější světové surrealistky se zařadila i Toyen

Dekáda světově úspěšných surrealistek

Souhrnná zpráva respektovaného serveru Artnet sestavila žebříček dvaceti prodejně nejúspěšnějších tvůrkyň, které se buď programově nebo výrazově hlásily k surrealistickému výtvarnému názoru. Sezónu po sezóně rostla jak průměrná cena jejich děl, tak c...

18. ledna 2024
Zobrazit všechny

Další články


<