Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně
15. února 2024
Text Strnad František | Foto Christie's | Datum 09.02.2015
Jak už bývá zvykem, dobré věci chodívají v páru a ty zlé natřikrát. Den po famózní londýnské licitaci u Sotheby’s se 4. února nenechali zahanbit ani na Královské ulici u konkurenčních Christie’s. Slavný aukční dům opět dokázal, že moderna mu zkrátka jde. Za večer se vydražila díla za 147 milionů liber.
Čísla, čísla, vysoká i malá
Středeční večer u Christies byl plný čísel. 44 položek v kategorii impresionismus a moderna doplnilo 36 surrealistických děl. Odhad u prvních zmíněných činil 55,9 až 80,3 milionu liber. Surrealisté si troufali na zakončení mezi 36,9 a 53,5 milionu. Výsledek: 80,3 milionu za impresionismus a 66,7 za surrealisty (do odhadů narozdíl od výsledků nejsou započteny provize). Prodalo se 88 % z celkového počtu 80 položek a licitace se účastnili kupci ze 35 zemí světa. Celkově sběratelé a obchodníci s uměním za večer za umění utratili 147 milionů liber. Pro londýnskou pobočku Christie’s to znamená třetí nejlepší výsledek v historii.
Hvězda večera byla dopředu jasná. Bezvadná krajina Paula Cézanna L’Estaque a zámek If (Vue sur L'Estaque et le Château d'If) zdobila snad všechny poutače na středeční večer. Ostatně to bylo právě okolí L’Estaque, kde Cézanne tak brilantně naznačil, že příštím uměleckým trhákem budou geometrické tvary a perspektiva. Dílo vydražila americká poradkyně na trhu s uměním Nany Whyteová. Plátno, které v roce 1935 koupil zakladatel Courtauld Gallery a institutu umění v Londýně Samuel Courtauld, se na trhu objevilo po dlouhých osmdesáti letech.
Milovníci kubismu mohli zkusit štěstí při dražbě kvašové koláže zátiší Lampy (La Lampe) od Juana Grise. Ta skončila na relativně slabých 4,5 milionu liber. Přitom se jedná o jeden z jeho klíčových příspěvků do historie kubismu. Nepříjemným překvapením byl i výsledek netradičního dvojportrétu Dvou dam (Les Deux filles) od Amedea Modiglianiho. Konečných 7,6 milionu liber bylo pod hranicí vyššího odhadu.
Slušně se ve středu večer dařilo Němcům. Plátno Erica Heckela z roku 1910 Koupající se ve Waldteichu (Badende am Waldteich) se prodalo za 2,9 milionu liber a představuje tak umělcův nový rekord. Jeho krajan Francz Marc byl ve dražbě zastoupen kvašem z roku 1913. Dílo pojmenované příznačně Skákající kůň (Springendes Pferd) skončilo na 2,5 milionech liber.
Sběratelé skulptur měli daný večer u Christie’s dvě lákadla od Alberta Giacomettiho. Bronzová, 109 cm vysoká soška Ženy benátské (Femme de Venise V) skončila na průměrných 6,4 milionu liber. Souboj se ale strhl o Hlavu Diega (Tête de Diego sur socle), kterou vydražil Dimitri Mavrommatis za 3 miliony liber. O bronzovou sošku provedenou i s podstavcem v tmavě hnědé patině na místě projevil zájem i londýnský obchodník Simon Theobald.
Surrealismus, který chcete
Středeční večer ale nebyl o věrně vyvedených krajinách či soškách. Patřil jednoznačně surrealismu. Aukční katalog lákal na „dosud nejsilnější a nejcennější aukci surrealistického umění“. A nelhal. Nejzásadnější díla dal do dražby osmdesátiletý belgický sběratel Pierre Salik, který s poslední době rozprodává velkou část svého uměleckého bohatství.
Lákavý Magrittův olej Až přijde čas (Quand l’heure sonnera) našel budoucího majitele za 4,3 milionu liber. Magrittovi se dále dařilo s kvašem Suvenýr z cesty (Souvenir de Voyage), který skončil na čtyřnásobku původního odhadu a připsal si bezmála 2,7 milionu liber. Následovaly ho Magrittův Terapeut (La Thérapeute) a Těžké svaly (Les muscles célestes) s konečnými cenovkami 2 a 1,7 milionu liber. Aby Magritta nebylo náhodou málo (celkem se za večer dražil devětkrát), u Christie’s vydražili ještě kvaš s názvem Společníci strachu (Les compagnons de la peur) za 4,1 milionu liber.
Co by to ale bylo za surrealistický večer bez Juana Miróa. Olej s názvem L'Oiseau au plumage déployé vole vers l'arbre argenté z roku 1953 našel za 9,2 milionu liber nového majitele v americkém sběrateli přihazujícím po telefonu. Částka byla ale vzápětí pokořena u dalšího Miróova plátna Malba (Ženy, Měsíc, ptáci). Souboj o něj svedli galeristé David Nahmad a William Acquavella. Z licitace nakonec vítězně odešel zástupce Sotheby’s z Tel Avivu. Nabídl 15,5 milionu liber, což představuje Španělův rekord za dílo z padesátých let. Další Miró, tentokráte s ještě komplexnějším názvem L'Oiseau s'envole vers la zone où le duvet pousse sur les collines encerclées d'or, předvedl dvojnásobek původního odhadu a skončil na 5,7 milionu liber.
Kromě zcela jasného signálu směrem k trhu s díly Joana Miróa stojí za pozornost nebývalý zájem o surrealismus ze strany asijských sběratelů umění. Všechna nabídnutá díla od Ernsta, Magritta a Delvauxa by měla putovat do Asie. Plátna od Marca Chagalla putovala naopak zpět domů do Moskvy.
Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024
V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...
15. února 2024Polský aukční trh s uměním 2023
Zatímco český aukční trh se ještě předloni vyšplhal na rekordní obrat, polské aukční síně zažívají už druhý rok v řadě poměrně silnou korekci. V roce 2021 se v Polsku vydražila díla celkem za rekordních 634 milionů zlotých (3,5 miliardy korun), loni...
9. února 2024Dekáda světově úspěšných surrealistek
Souhrnná zpráva respektovaného serveru Artnet sestavila žebříček dvaceti prodejně nejúspěšnějších tvůrkyň, které se buď programově nebo výrazově hlásily k surrealistickému výtvarnému názoru. Sezónu po sezóně rostla jak průměrná cena jejich děl, tak c...
18. ledna 202415. února 2024
24. dubna 2015
24. března 2015
8. února 2015