Tulipánová horečka podle Brueghela a další skvosty

Dorotheum Vídeň

Jakkoli společnost Dorotheum na konci března kvůli koronavirové krizi oznámila posunutí tradičního Classic Weeku z konce dubna na červen, prezentovala již některé z položek, o něž budou moci zájemci usilovat v rámci aukce obrazů starých mistrů.

Jan Brueghel mladší: Alegorie tulipánové horečky,  olej na desce, 25,5 x 35,5 cm, Dorotheum Vídeň, červen 2020 odhadní cena: 250 000 – 350 000 €
Jan Brueghel mladší: Alegorie tulipánové horečky
olej na desce, 25,5 x 35,5 cm
Dorotheum Vídeň, červen 2020
odhadní cena: 250 000 – 350 000 €
 
Jednou z nich bude například drobný olej Jana Brueghela mladšího, který reaguje v satirické podobě na dobové společenské téma: tulipánovou krizi v Nizozemí. Tu ve 30. letech 17. století způsobila nebývalá poptávka po cibulích těchto rostlin, zejména nově vyšlechtěných druhů výrazných barev s bílými pruhy. Až o mnoho později se zjistilo, že tuto zvláštnost nezpůsobilo křížení rostlin ale jeden z rostlinných virů. Ten zároveň postupně oslaboval cibule, až byly napadené tulipány neschopny květu. 
 
Protože se původně tulipány koncem 16. století do Nizozemí dostaly z Turecka, byl počet vyšlechtěných rostlin omezený a jejich cibule se prodávaly v dražbách i na burzách za velmi vysoké, někdy až astronomické ceny: mohly stát i více než 5 tisíc guldenů. Amsterodamské muzeum tulipánů pro názornost uvádí, že 3 tisíce guldenů byl roční plat bohatého obchodníka, 1600 guldenů pak v roce 1642 Rembrandtův honorář za monumentální a zřejmě nejznámější umělcův obraz Noční hlídka
 
Jan Brueghel mladší: Satira na tulipánovou horečku, kolem 1640, Frans Hals Museum, Haarlem
Jan Brueghel mladší: Satira na tulipánovou horečku, 1640,
olej na desce, 31 x 49 cm,
© Frans Hals Museum, Haarlem
 
Tulipány se staly symbolem luxusu a ukazatelem sociálního statutu. Pěstitelé jim proto dávali i příznačná jména: nejžádanějšími varietami byly Semper Augustus nebo Viceroy. Jelikož se smlouvy na dodání cibulí uzavíraly dopředu, kupující mohl na dalším obchodu velmi zbohatnout, nebo naopak ztratit téměř veškerý majetek. Na vrcholu tulipánové horečky, v roce 1637, nabídka začala převyšovat poptávku a ceny cibulí najednou výrazně klesly. Jednou z obětí tulipánových spekulací se stal i samotný Rembrandt.
 
Brueghel zobrazil překupníky nabízející květiny, vážící cibule, sjednávající obchody a počítající peníze v podobě opic. Námět přitom neztvárnil pouze jednou. Další malbu v podobném duchu má ve sbírkách například Muzeum Franse Halse v nizozemském Haarlemu. Oba obrazy zachycují kromě činností spojených s obchodem i opici, která na rostliny močí (vždy vpravo). Ta má být symbolem výsměchu této horečce, podle jiného výkladu může poukazovat na bezcennost rostlin po náhlém pádu jejich cen.
 
Jedním z holandských Brueghelových současníků, který tuto dějinnou záležitost, byť v odlišném duchu, také zachytil ve svém obraze, byl třeba Hendrik Gerritsz Pot. Téma ale rezonovalo i v dobové grafice. Dorotheum bude v červnu Brueghelovu malbu nabízet s odhadní cenou v rozmezí 250 až 350 tisíc eur bez provize.
 
 
Pieter Coecke van Aelst: Klanění tří králů, olej na desce, 112 x 75 cm, Dorotheum Vídeň, červen 2020, odhadní cena: 400 000 – 600 000 €

Pieter Coecke van Aelst: Klanění tří králů,
olej na desce, 112 x 75 cm,
Dorotheum Vídeň, červen 2020,
odhadní cena: 400 000 – 600 000 €

 

Vynikající ukázkou mistrovství vlámského malíře Pietera Coecka van Aelst, dvorního malíře římského císaře Karla V. a jednoho z prvních učitelů Pietera Brueghela staršího, který si po Coeckově smrti vzal jeho dceru, je nabízená deska Klanění. Coeckových obrazů bylo celosvětově v aukcích draženo zhruba šest desítek. Nejdražší malbou je rovněž Klanění, třídílný retábl se sv. Josefem a Baltasarem v postranních křídlech, který se před necelými dvěma lety na aukci Sotheby's prodal za 664 tisíc eur včetně provize, což zhruba odpovídá hornímu odhadu nyní nabízené desky.   

Na částku mezi 500 a 600 tisíci eury Dorotheum ocenilo i čtveřici pozdně gotických oltářních křídel s výjevy Kristových pašijí jihoněmecké provenience z doby kolem roku 1490. V aukci se objeví i díla Josého de Ribery (Sv. Dominik) nebo Anthonise van Dycka (více zde).


Související články

Nový investiční fond umění cílí na výnos 10 procent ročně

Nový investiční fond umění cílí na výnos 10 procent ročně

Vznik fondu Collectiv Art OPF

V Česku vznikl další investiční fond, který bude zhodnocovat prostředky investorů nákupem a prodejem uměleckých děl. Fond Collectiv Art OPF se zaměří převážně na české autory klasické moderny a poválečného umění. Nakupovat bude i díla mladých umělců....

12. prosince 2023
Dosud nevídaný Štyrský sahá poprvé na miliony eur

Dosud nevídaný Štyrský sahá poprvé na miliony eur

Sotheby's Paříž 6. 12. 2023

Milionových obrazů má Jindřich Štyrský na svém kontě již přes čtyři desítky, počítáno v českých korunách. V eurech však ještě žádný. Tuto situaci může zásadním způsobem změnit první prosincová středa, kdy se bude dražit autorovo vrcholně surrealistic...

5. prosince 2023
Monumentální Karlův most podle Černého

Monumentální Karlův most podle Černého

Galerie Kodl 26. 11. 2023

O Karlovi Černém bylo v prvním pololetí letošního roku na aukcích hodně slyšet. Nyní se na trh dostává plátno patřící k nejmonumentálnějším autorovým dílům, které kdy byly draženy v aukci. O Karlův most se začne bojovat na 4,5 milionu korun bez provi...

23. listopadu 2023
Zobrazit všechny

Další články

BRUEGHEL JAN mladší

Londýn: týden ve znamení starých mistrů

Londýn: týden ve znamení starých mistrů

12. července 2016


<