Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně
15. února 2024
Text Skřivánek Jan | Datum 25.03.2021
Obraz Tryskání II, který se v Londýně prodal za více než 240 milionů korun, překonal čtyři měsíce staré malířovo české aukční maximum dvouapůlnásobně. Kupkův dosavadní rekord na zahraničních aukcích byl méně než třetinový.
V celkovém malířově top 10 je poměr děl dražených na aukcích v zahraničí a v Česku 6:4. Naposledy jsme tento přehled sestavovali na jaře 2019 (zde). Chybí v něm tedy aktuální rekord obrazu Tryskání II a obraz Divertimento II, který se loni na aukci Galerie Kodl prodal za 90,24 milionu korun. Zatímco o obrazech dražených na českých aukcích referujeme průběžně, některé zahraniční prodeje jsme touto formou zatím nepředstavovali.
V první desítce převažují díla z let těsně před či těsně po první světové válce. Najdeme zde dva obrazy z 30. let, avšak žádnou mladší práci z 40. či 50. let. Všechny obrazy až na jeden prošly světovými aukcemi v posledních deseti letech.
Velikost obrázků proporčně odpovídá jejich formátu. Zahraniční ceny jsou uváděny včetně DPH a dalších poplatků a jsou přepočítávány na koruny kurzem platným v daný den.
Obraz se prodal za téměř trojnásobek očekávané částky. Související Tryskání I je ve sbírce pražské Národní galerie, která obraz získala v roce 1946 za 50 tisíc korun z malířovy retrospektivy v Mánesu. Před sedmnácti lety byl obraz, který je největším Kupkovým abstraktním plátnem draženým za posledních víc jak pětadvacet let, neúspěšně nabízen za 250 tisíc liber. Více o tomto díle (zde), zpráva o průběhu aukce (zde).
2. František Kupka: Vzlet (Únik), 1914–19
olej na plátně, 75 × 85 cm
cena: 68 700 000 Kč, Stockholms Auktionswerk 15. 11. 2016
Oficiální odhad aukční síně počítal s překvapivě nízkou cenou kolem 20 milionů korun, několik českých zájemců však cenu vyhnali až na částku, která po tři roky byla Kupkovým rekordem. Obraz podle informací ART+ putoval do české sbírky (více zde). Původními majiteli obrazu byli švédští manželé Lundbergovi, kteří jej zakoupili na přelomu 60. a 70. let v Paříži. V roce 1968 byl obraz vystaven na Kupkově putovní retrospektivě, objevil se minimálně na výstavách v Amsterodamu a Praze. V katalogu pražské výstavy je dokonce barevně reprodukován (více zde).
Obraz ze soukromé švýcarské sbírky The Branco Weiss Collection se v červnu 2013 (více zde) na večerní aukci impresionistů a moderny v Londýně prodal za násobek předaukčního odhadu. Včetně DPH z provize a DPH spojené s dovozem díla do EU se cena vyšplhala na tehdy rekordních více než 62 milionnů korun (více zde).
Obraz byl nabízen v newyorské pobočce Sothebyʼs v rámci večerní aukce impresionistů a klasické moderny ve společnosti děl Vincenta van Gogha, Edvarda Muncha či Pabla Picassa (více zde). Prodávající jej získali v roce 1998 z Galerie Gmurzynska v Kolíně nad Rýnem (více zde). Cena odpovídá částce, za kterou byla o čtyři roky dříve v Praze dražena jiná varianta této kompozice pocházejí ze sbírky Jindřicha Waldese.
Obraz je druhou největší malbou z tzv. Série C, malířova stěžejního cyklu z druhé poloviny 30. let (více zde). I když předaukční odhad počítal jen s 15 až 22 miliony korun, dá se říct, že cena zůstala poněkud za očekáváním. Výrazně menší obraz Série C I se totiž o patnáct měsíců dříve v Praze prodal o 10 procent dráž (více zde). Na téže aukci impresionistů a klasické moderny byl nabízen ještě nově objevený Kupkův obraz Bílá na modré a červené.
Nejdražší dílo z pozůstalosti manželů Hascoeových. Čtyři další Kupkovy abstraktní oleje z jejich sbírky se v roce 2011 v Londýně prodaly za částky v rozmezí od 11 do 20 milionů korun (více zde). Byl mezi nimi i obraz Divertimento II, který je od loňského roku s cenou 90,24 milionu korun nejdražším dílem českých aukcí. V Londýně se tehdy prodal za necelých 16 milionů korun.
Roky nevystavovaný olej ze soukromé lucemburské sbírky získal zájemce z České republiky, který se tak stal teprve druhým majitelem této rané abstrakce (více zde). "Pokud jde o mistrovské dílo, stává se trh globálnějším a zaznamenáváme poptávky z jiných míst naší planety, kde špičkoví sběratelé vyhledávají díla nejvyšší kvality. Jako příklad lze uvést dílo Františka Kupky Formes allongées, během jehož prodeje v říjnu bylo šest aktivních zájemců: čtyři byli české národnosti, jeden švýcarské a poslední zájemce byl Američan," komentoval tento prodej v Ročence ART+ Paul Nyzam z pařížské pobočky Christieʼs.
Obraz je nejstarším zástupcem v našem přehledu, trhem prošel před více než třiceti lety. Uváděná cena vychází z databáze artprice, kde však chybí údaj o konečné ceně ve francouzských francích i o výši provize aukční síně. K přepočtu byla použita cena v amerických dolarech a fixní směný kurz vůči československé koruně stanovený v květnu 1990. Obraz jsem měli možnost vidět před třemi lety na Kupkově retrospektivě ve Valdštejnské jízdárně, kde byl vystaven bez bližší identifikace jako zápůjčka ze soukromé sbírky.
Dosažení cena byla před dvěma lety velkým překvapením, aukční síň před aukcí počítala s přibližně čtvrtinovou cenou. K vysoké ceně této drobné malby přibližně formátu A3 přispěla její návaznost na obraz Katedrála z let 1912–1913, který je chloubou Musea Kampa, a také vynikající provenience díla, kterou uvádí přípis přímo v pravém dolním rohu obrazu: "Kupka à mon ami Arnould-Grémilly". Louis Arnould-Grémilly byl v letech po první světové válce hlavním propagátorem Kupky jako vůdčí osobnosti orfismu. U příležitosti malířovy první samostatné výstavy v galerii nakladatele Jacquese Povolozkého v červnu 1921 pronesl přednášku Orfismus a pokus F. Kupky, která v následujícím roce vyšla knižně jako úvodní text Kupkovy první francouzské monografie. Tato kniha se před rokem a půl na aukci European Arts prodala za 136 tisíc korun.
František Kupka: Bílá na modré a červené, kolem 1934,
olej na plátně, 72 × 80 cm,
cena: 25 000 000 Kč, Christie’s Londýn 27. 2. 2018
Obraz byl nabízen na aukci Christieʼs v Londýně spolu s plátnem Série C III (Élévation), které v našem přehledu figuruje na páté příčce. Obě malby byly vystaveny na umělcově retrospektivě v pražském Mánesu v roce 1946, na dalších velkých Kupkových výstavách však již chyběly. Obraz Série C III byl hojně publikován, Bílá na modré a červené je však do značné míry objevem. Nabízena byla s odhadem 400 až 600 tisíc liber, cena na sále vystoupala ještě o 50 tisíc liber výše. Včetně aukční provize a dalších poplatků za ni vítěz aukce zaplatil téměř 25 milionů korun. Na podzim vyšlo najevo, že kupcem byl rakouský sběratel českého umění Ivo Rotter.
Cenám Kupkových abstraktních obrazů jsme se podrobně věnovali také v listopadu 2016 a na jaře 2012.
Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024
V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...
15. února 2024Polský aukční trh s uměním 2023
Zatímco český aukční trh se ještě předloni vyšplhal na rekordní obrat, polské aukční síně zažívají už druhý rok v řadě poměrně silnou korekci. V roce 2021 se v Polsku vydražila díla celkem za rekordních 634 milionů zlotých (3,5 miliardy korun), loni...
9. února 2024Dekáda světově úspěšných surrealistek
Souhrnná zpráva respektovaného serveru Artnet sestavila žebříček dvaceti prodejně nejúspěšnějších tvůrkyň, které se buď programově nebo výrazově hlásily k surrealistickému výtvarnému názoru. Sezónu po sezóně rostla jak průměrná cena jejich děl, tak c...
18. ledna 202415. února 2024
13. února 2024
7. února 2024
5. února 2024
23. ledna 2024
11. listopadu 2023
1. března 2023