TEFAF Maastricht 2017

Komentář k jednomu z nejnavštěvovanějších evropských veletrhů

Každý březen na deset dní ovládne nizozemské městečko Maastricht tradiční mezinárodní veletrh TEFAF, který patří k nejprestižnějším přehlídkám výtvarného umění a starožitností na evropském kontinentu. Loni jsme referovali o unikátních špercích dle Muchova návrhu, které se zde nabízely (více zde). Jaká atmosféra mezi návštěvníky a vystavovateli panovala letos, nám zprostředkoval galerista Jiří Židlický.

TEFAF Maastricht oslavil již třicetileté výročí existence. Tento nejprestižnější veletrh umění přivítal již první den 10 000 evropských návštěvníků. Výrazný vliv na nižší počet návštěvníků ze Spojených států amerických má konání TEFAFu v New Yorku, který se koná dvakrát ročně. Letos se na veletrhu v Maastrichtu prezentovalo celkem 280 vystavovatelů z celého světa.

           

 

 

 

 

 

 

 

Přestože těžištěm veletrhu je i nadále staré umění, stále více galerií přináší návštěvníkm i mladší autory. TEFAF Maastricht 2017.

Výjimečné artefakty se jako vždy prodávaly od prvního okamžiku. Lačnost sběratelů po starých mistrech byla např. zjevná v přeplněném stánku londýnské Colnaghi, která deset minut po otevření stánků prodala za sedmimístnou částku unikátní dřevořezbu Sv. Františka z Assisi z dílny španělského barokního sochaře Pedra de Mena y Medrano.

Pedro de Mena y Medrano: Svatý František z Assisi, vyřezávané a polychromované dřevo. Colnaghi.

Galerie dále nabízela Zátiší s ovocem od Bartolomea Cavarozziho, jež je jedním z nejdůležitějších objevů caravaggiovské malby za posledních sto let. Obraz byl získán teprve nedávno v jedné bostonské aukční síni, kde bylo mylně atribuováno Antonio de Peredovi s cenou 800.000 USD. Obraz nyní v Maastrichtu zakoupila za požadovanou částku 5 milionu eur privátní evropská nadace.                  Bartolomeo Cavarozzi: Zátiší s kdoulemi, jablky, hrozny, fíky a granátovými jablky,   olej na plátně, 87,5 x 117,6 cm. Colnaghi.  

Podobně úspěšní byli i londýnští obchodníci. Tomasso Brothers prodali vzácnou dřevěnou sošku Julia Caesara od Giambologni. Získal ji belgický zájemce za 1,5 milionu eur. I přes nižší účast sběratelů z amerického kontinentu, bylo za oceán několik cenných děl prodáno. Můžeme jmenovat například galerii Salamon & C, která prodala Dóžecí palác Federica Moji za 85.000 eur. Ozdobou soukromé americké sbírky se potom stal např. Autoportrét v turbanu od Walleranta Vaillanta, nabízený pařížskou galerii Canesso. Galerista Daniel Katz zase prodal Autoportrét z roku 1962 od významného chilského hyperrealisty Claudia Brava (1936-2011) za bezmála 200.000 liber soukromému subjektu z Velké Británie.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Domeček pro panenky, 1690 - 1710, ořechové dřevo, stříbro, porcelán, sklo, 196 x 150 x 57 cm. John Endlich Antiquairs.

V sekci uměleckého řemesla se podařil zajímavý obchod Nizozemci Johnu Endlichovi, když prodal barokní dům pro panenky za 2 miliony eur. Práce z let 1690-1710 byla vyrobena z exotických dřevin, součástí byla kolekce drobných čínských porcelánových váziček a 200 dokonale tvarovaných stříbrných miniatur. Tyto náročné artefakty, podobné pánským kabinetům kuriozit, byly většinou vyráběny pro manželky bohatých obchodníků. Amsterdamský starožitník Aronson se pak mohl radovat ze zdařilého prodeje neobyčejně krásné delftskou vázy z konce 17. století. Její původ je nutné hledat ve slavné keramické dílně De Witte Ster. Za ni byl nový vlastník ochoten zaplatit 250 000 Eur. Standardně jsou na TEFAFU silně zastoupeny starožitné šperky.

Diamantová tiára, 800 broušených diamantů, celkem 48 karátů. Hancocks.

Galerie Hancocks záhy informoval o několika úspěšných prodejích během prvního dne veletrhu. Úspěšná byla s diamantovou čelenkou, kterou se kdysi pyšnila Lady Spencer, teta princezny Diany. Podobně i letos se na veletrhu objevilo několik bohemik. Zatímco vídeňský Johannes Faber nabízel fotografie Josefa Sudka, tak pařížský Antoine Laurentin vystavoval dva menší kvaše (80 000 a 95 000 Eur) Františka Kupky, které nicméně nabízel již minulý rok na výstavě ve své pařížské galerii.

                                                                                                               Každoroční květinová aranžmá. TEFAF Maastricht 2017.

I když tržby obchodníkům oproti loňskému roku zjevně klesly, nebylo to na jejich náladě znát. Za sebe mohu říci, že každý milovník umění,nejenom toho starého, by měl alespoň jednou za život navštívit tento legendární veletrh, tradičně dekorovaný tisíci tulipány. Večer v Maastrichtu se všemi jeho restauracemi, seafoodem a champagnebary je v kombinaci se skvělým umění naprosto nepřekonatelným zážitkem.


Související články

Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně

Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně

Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024

V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...

15. února 2024
V Polsku dominují pováleční autoři za desítky milionů korun

V Polsku dominují pováleční autoři za desítky milionů korun

Polský aukční trh s uměním 2023

Zatímco český aukční trh se ještě předloni vyšplhal na rekordní obrat, polské aukční síně zažívají už druhý rok v řadě poměrně silnou korekci. V roce 2021 se v Polsku vydražila díla celkem za rekordních 634 milionů zlotých (3,5 miliardy korun), loni...

9. února 2024
Mezi nejprodávanější světové surrealistky se zařadila i Toyen

Mezi nejprodávanější světové surrealistky se zařadila i Toyen

Dekáda světově úspěšných surrealistek

Souhrnná zpráva respektovaného serveru Artnet sestavila žebříček dvaceti prodejně nejúspěšnějších tvůrkyň, které se buď programově nebo výrazově hlásily k surrealistickému výtvarnému názoru. Sezónu po sezóně rostla jak průměrná cena jejich děl, tak c...

18. ledna 2024
Zobrazit všechny

Další články


<