Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně
15. února 2024
Text Machková Magda | Datum 04.07.2022
Celosvětové konkurenční prostředí tlačí i trh s uměním k zavádění nových formátů tak, aby se maximalizoval účinek aukční nabídky. Proto aučkní dům Christie's připravila sérii na sebe navazujících dražeb v londýnské centrále na King Street a pařížské pobočce na Avenue Matignon. Sběratelé na nich musí bedlivě sledovat časový posun a měnu, v níž se draží.
Pod vizuálně zajímavým logem 20/21 se již v březnu tohoto roku konal mezikontinentální kulturní dialog Šanghaj – Londýn, a to s tržbami kolem 249 milionů liber (asi 7,2 miliardy korun vč. poplatků). Na přelomu června a července se trasa zkrátila jen na pár stovek kilometrů přes Lamanšský průliv, ale komerční očekávání na obou stranách Kanálu jsou možná ještě vyšší. Pořadatelé nahustili kombinaci sálových a on-line aukcí na téma evropské moderny, poválečného umění i současných trendů do několika dnů, úvodní tři přehlídky v úterý 28. června, dvě v Londýně a jedna v Paříži, si obrazně předávaly štafetový kolík v rozmezí pouhých tří hodin.
Zahajovací sólo patřilo dvaceti dílům Marka Chagalla z jeho osobního majetku, která se na uměleckém trhu objevila vůbec poprvé. Zájem o typické průzračné barvy a specifickou ikonografii zahrnující obrazy lásky, krajiny a domova byl stoprocentní, vyčísleno v librách za 9,8 milionu (přes 280 milionů korun vč. poplatků). Nejlépe si vedl více než metrový obraz Malíř a novomanželé ve třech barvách z posledního roku autorova života, který se prodal za více než 1,6 milionu liber. Ještě druhé motivicky podobné plátno Ženich, nevěsta a houslista ze 70. let se dostal přes 1,3 milionu liber, další čtyři položky nad 500 tisíc liber. Pokračování věnované Chagallovým tiskům a knihám probíhalo na on-line platformě do posledního červena.
Pomyslný druhý úsek štafety „běžela“ již početně obsáhlejší nabídka klasické moderny i mileniální postmoderny s 90% prodejností v celkové hodnotě necelých 181 milionů liber (přes 5,2 miliardy korun vč. poplatků). Oba Monetové naplnili odhady pořadatelů a jak metrové plátno s Waterlooským mostem (1904), tak Lekníny (1907) se vydražily za více než 30 milionů liber. Jen s malým odstupem za ikonickým impresionistou se poněkud překvapivě umístil abstraktně-figurální experiment Yvese Kleina z roku 1960 v autorově patentované barevné škále Antropometrie v modré epoše (ANT 124). Více než třímetrový papírový pás vyztužený plátnem s otisky ženského těla se na trhu objevil premiérově a hned získal třetí příčku v rámci úterní nabídky, za více než 27 milionů liber. V posledních letech rozporuplné úspěchy angažovaného umělce Jeffa Koonse na této aukci zhodnotil dánský sběratel, galerista a mecenáš Jens Faurschou, který koupil Balónkovou opici ve variantě magenta za více než 10 milionů liber. Vytěžek aukce poputuje na humanitární pomoc na Ukrajině.
Londýnští licitátoři pak poslali zdravici do Paříže, kde si pětadvacet položek převážně francouzských tvůrců také nevedlo špatně. Na celkovém obratu necelých 17 milionů eur (přibližně 422 milionů korun vč. poplatků) se téměř 2,1 miliony eur podílela Malba 143x202 stodvouletého malíře a sochaře Pierra Soulage, která se naposledy představila před osmačtyřiceti lety, čtyři roky po svém vzniku. Oproti londýnské modré malbě se na kontinentu představil Yves Klein trojrozměrným objektem Houbové skulptury v růžové (SE 207). Jeden ze sedmi dokončených exemplářů v charakteristické barvě se prodal za částku přes 2 miliony eur.
O den později, ve středu 29. června, se série aukcí vrátila na skok do britské metropole na dražbu obrazů, plastik a kreseb napříč evropskými školami 20. století. Některé vysoké částky se u francouzských modernistů čekaly, například Gauguinův Pohled na Rouen za necelé 2 miliony liber nebo Picassův Sedící ženský akt z pařížského období kolem 1901 za 882 tisíc liber, jiné, na první pohled méně sběratelsky atraktivní, kusy naopak překvapily. Mezi nimi i raný signovaný Otakar Kubín s kubo-expresionistickou kompozicí Dům. Plátno s krátkou provenienční historií z italské Boloni se pohybovalo mezi 20 a 30 tisíci librami, finální prodejní cena nakonec vyrostla téměř sedminásobně na bezmála 145 tisíc liber (přibližně 4,17 milionu korun vč. poplatků). Celkem se u Christie´s London utratilo v tento den téměř 15 milionů liber (kolem 431 milionů korun vč. poplatků).
Následovalo sto pět děl z kategorie poválečného a současného umění opět v pařížské pobočce (za celkem 9,3 milion eur) a o finále štafety se podělila obě hlavní města 30. června: Londýn zakončením on-line aukce Chagallovy ilustrátorské práce (přes 1 milion liber) a Paříž aukcí dobového mobiláře z designového apartmánu od architekta a návrháře Alberta Pinta (celkem necelých 23 milionů eur).
Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024
V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...
15. února 2024Polský aukční trh s uměním 2023
Zatímco český aukční trh se ještě předloni vyšplhal na rekordní obrat, polské aukční síně zažívají už druhý rok v řadě poměrně silnou korekci. V roce 2021 se v Polsku vydražila díla celkem za rekordních 634 milionů zlotých (3,5 miliardy korun), loni...
9. února 2024Dekáda světově úspěšných surrealistek
Souhrnná zpráva respektovaného serveru Artnet sestavila žebříček dvaceti prodejně nejúspěšnějších tvůrkyň, které se buď programově nebo výrazově hlásily k surrealistickému výtvarnému názoru. Sezónu po sezóně rostla jak průměrná cena jejich děl, tak c...
18. ledna 202415. února 2024
15. února 2024
7. února 2024
28. dubna 2021