Šíma na papíře

European Arts 24. 9. 2017

Josef Šíma patří dlouhodobě mezi nejdražší české autory. Hned tři jeho plátna se loni prodala za částky nad 20 milionů korun a milionových cen dosahují i Šímovy práce na papíře. Nutno přitom zdůraznit, že se v jeho případě nejedná jen o malby na kartonu či lepence, ale též o kresby.  

Josef Šíma: Venuše s červenou parukou, Aventinum 1925,
14 ručně kolorovaných ilustrací, 9. výtisk z 30 autorských,
cena: 108 000 Kč, Adolf Loos Apartment and Gallery 26. 11. 2016 

 

Šíma byl nejen mimořádným koloristou, ale také bravurním kreslířem. Jeho kresby nejsou pouhými přípravnými studiemi – jakkoliv se s řadou motivů, které později rozpracovával v obrazech, poprvé setkáváme právě v jeho kresbách –, ale mají povahu finálních uměleckých děl. Šíma ilustroval řadu knih, zejména básnických sbírek, skoro nikdy však u něj nešlo o pouhou zakázkovou tvorbu. I jeho ilustrace jsou svébytnými díly, která jen volně reagují na text, který doprovázejí.

"Drahý pane doktore, co Vám mám napsat o ilustracích? Vždyť to ani žádné ilustrace nejsou. Ty kresby, které jsem Vám kreslil pro Delluca a pro Vaši Venuši, jsou právě jen kresby, ve kterých bych byl chtěl jen jiným způsobem opakovat atmosféru oněch věcí," napsal na toto téma sám Šíma v krátké poznámce pro časopis Rozpravy Aventina na konci roku 1925. "Je to, jako když si člověk dělá poznámky nebo vysvětluje. A ani to ne. Vysvětluje zní příliš pretenciosně. Nemám nic víc k vysvětlení a doprovodu. Jedině ještě to, že strašně rád kreslím. To je všecko."
 

Josef Šíma: Lidé v baru, Aventinum 1925,
9 ilustrací, 949. výtisk z 1000, bez přední strany vazby
cena: 840 Kč, Vltavín 20. 10. 2016 

 

Knihami, které Šíma ve své odpovědi zmiňuje, jsou soubor povídek Lidé z baru od francouzského filmového kritika Louise Delluca a sbírka básní Venuše s červenou parukou, jejímž autorem byl sám majitel nakladatelství Aventinum Otakar Štorch Marien, od jehož narození v září uplyne 120 let. Dohromady jde o pět desítek perokreseb, většinou lidských tváří a postav, které tu a tam doplňují detaily naznačující prostředí. Šímova kresba stojí na jemné a přesné obrysové lince, vedené dlouhými tahy bez přítlaku. Objemy nestínuje ani nešrafuje, plošnost kompozice rozbíjí maximálně několika barevnými akcenty.

"Úžasně citlivou a čistou, přímo stříbrnou linií (…) píše Šíma své výtvarné verše ženské rafinovanosti," chválil ilustrace k Venuši F. X. Šalda. Kniha, která vyšla v nákladu 600 kusů, z nichž prvních třicet Šíma osobně koloroval akvarelem, se občas objevuje v aukcích. Společnost Adolf Loos Apartment and Gallery například loni v listopadu výtisk č. 9 vydražila za 108 tisíc korun. Výtisky s vyššími pořadovými čísly však lze koupit již za částky od dvou tisíc korun.
 

Josef Šíma: Portrét Běly Kašparové, 1926,

Josef Šíma: Portrét Běly Kašparové, 1926,
kresba tuší na papíře, 98 x 55 cm,
cena: 1 242 000 Kč, European Arts 19. 3. 2017

 

Pokračováním spolupráce se Štorch Marienem bylo v prosinci 1927 album osmnácti kolorovaných leptů Paříž. Právě zde se poprvé setkáváme s motivy později rozpracovanými ve stěžejních obrazech ML, Mlno či Ve čtyři hodin odpoledne z let 1927–29. Celé album, které vyšlo v nákladu 120 výtisků, se podle ART+ v aukci objevilo dosud jen jednou, před sedmi lety se na aukci 1. Art Consulting prodalo za 384 tisíc korun. Poněkud odlišný charakter mají ilustrace ke sbírce Jaroslava Durycha Panenky, kterou Aventinum vydalo rovněž v roce 1927 a jejichž předlohy Šíma nevytvořil perem, ale tužkou. Jedenáct z původních patnácti Šímových kreseb se loni díky mimořádné dotaci Ministerstva kultury podařilo zakoupit Národní galerii. Celý soubor získala za necelých 1,8 milionu korun.
 

Josef Šíma: Paříž

Josef Šíma: Paříž, Aventinum 1927,
18 kolorovaných leptů, 31. výtisk ze 120
cena: 225 000 Kč, Galerie Lazarská 28. 4. 2016 

 

Období let 1925–27 bylo dobou, kdy se Šíma kresbě věnoval nejintenzivněji. Dva roky téměř nemaloval a nevystavoval, o to velkolepější pak ale byl jeho návrat k malbě v roce 1927. V tomto roce se stal také členem skupiny Vysoká hra a začal pracovat na ilustracích k básnické sbírce Ztracený ráj Jeana Jouveho (ilustrované vydání vyšlo nakonec až v roce 1938). Svou nejnovější tvorbu Šíma představil v březnu 1928 v Aventinské mansardě. V souvislosti s jeho kresbami tehdy Karel Teige ve svém úvodním slově poznamenal: "Tyto kresby a rytiny jsou vždy samy o sobě působivými básněmi. Chvějivá a neurčitá, letmá a těkavá linie těchto kouzelných skizz svědčí o nadmíru vyspělé malířské a kreslířské kultuře, a přece jejich okřídlená jemnost nemá do sebe nic staromistrovského ani kaligrafického."

 

Josef Šíma: Podobizna ženy, 1926,
 

 

Josef Šíma: Podobizna ženy, 1926,
tuš, akvarel na papíře, 71 x 61 cm,
cena: 800 000 Kč (+24% provize), European Arts 24. 9. 2017

 

Dívčí portrét, který bude na své zářijové aukci nabízet společnost European Arts, je datován rokem 1926 a stylově navazuje na ilustrace z Venuše s červenou parukou. O provenienci a historii díla bohužel aukční síň nic bližšího neuvádí a poměrně lakonický je tentokrát i posudek Karla Srpa. Můžeme však ocitovat jeho komentář k Šímovu kresebnému portrétu malířky Běly Kašparové ze stejného roku, který stejná aukční síň v březnu vydražila za 1,24 milionu korun: "Kresba nese všechny znaky Šímova úspěšně se rozvíjejícího stylu ze druhé poloviny dvacátých let, který přinesl značné výrazové vylehčení díky vztahu tušové kresby, uplatňující jen lehkou linii, a průzračného akvarelu. Šíma byl skvělý portrétista, jemuž stačilo jen pár tahů, aby vyjádřil celou osobnost, a zároveň ji zasadil do naznačeného prostředí, postiženého jen několika prolínajícími se prostorovými plány."

Nyní nabízená kresba, která je o něco menšího formátu než v březnu dražený portrét, bude startovat na 800 tisících korun (bez aukční provize). Cenový rekord v kategorii Šímových prací na papíře drží kombinovaná technika Kompas (akvarel, uhel a tempera na papíře). Metrová kolorovaná kresba z roku 1928 se loni na aukci společnosti Arthouse Hejtmánek prodala za 3,84 milionu korun.
 

Josef Šíma: Kompas (Boussole), 1928,
 

 

Josef Šíma: Kompas (Boussole), 1928,

kombinovaná technika na papíře, 98,5 x 67 cm,
cena:
 3 844 000 Kč, Arthouse Hejtmánek 1. 12. 2016

 

 


Související články

Nový investiční fond umění cílí na výnos 10 procent ročně

Nový investiční fond umění cílí na výnos 10 procent ročně

Vznik fondu Collectiv Art OPF

V Česku vznikl další investiční fond, který bude zhodnocovat prostředky investorů nákupem a prodejem uměleckých děl. Fond Collectiv Art OPF se zaměří převážně na české autory klasické moderny a poválečného umění. Nakupovat bude i díla mladých umělců....

12. prosince 2023
Dosud nevídaný Štyrský sahá poprvé na miliony eur

Dosud nevídaný Štyrský sahá poprvé na miliony eur

Sotheby's Paříž 6. 12. 2023

Milionových obrazů má Jindřich Štyrský na svém kontě již přes čtyři desítky, počítáno v českých korunách. V eurech však ještě žádný. Tuto situaci může zásadním způsobem změnit první prosincová středa, kdy se bude dražit autorovo vrcholně surrealistic...

5. prosince 2023
Monumentální Karlův most podle Černého

Monumentální Karlův most podle Černého

Galerie Kodl 26. 11. 2023

O Karlovi Černém bylo v prvním pololetí letošního roku na aukcích hodně slyšet. Nyní se na trh dostává plátno patřící k nejmonumentálnějším autorovým dílům, které kdy byly draženy v aukci. O Karlův most se začne bojovat na 4,5 milionu korun bez provi...

23. listopadu 2023
Zobrazit všechny

Další články

Šíma Josef

Osm Šímů v jedné aukci

Osm Šímů v jedné aukci

29. listopadu 2023

Kupka, Sýkora, Šíma, Mucha a další stálice

Kupka, Sýkora, Šíma, Mucha a další stálice

1. září 2021

Od Muchy po Medka

Od Muchy po Medka

20. ledna 2021

European Arts

Piskač za 15 milionů a další úspěchy

Piskač za 15 milionů a další úspěchy

24. května 2021

Lebeda z Karlových Varů

Lebeda z Karlových Varů

14. května 2021

Špálův květinový květen

Špálův květinový květen

11. května 2021


<