Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně
15. února 2024
Text Koucká Tereza | Foto European Arts | Datum 09.06.2016
European Arts – Aukce European Arts v neděli 15. května v Grégrově sále Obecního domu vynesla přes 62 milionů korun. Nového majitele získaly více než dvě třetiny z 288 nabízených děl moderního a poválečného umění. Nad milion korun se prodalo třináct prací (sedm domácích a šest zahraničních), nad sto tisíc korun pak dalších 54 obrazů (všechny ceny včetně provize).
Emil Filla: Sedící dívka, 1934 |
Nejdražší položkou aukce se stal opakovaně dražený obraz Sedící dívka od Emila Filly. Na jaře 2011 byl neúspěšně nabízen za 6 milionů korun, o rok později se za stejných podmínek prodal za vyvolávací cenu. Nyní tento akt z roku 1934 vystoupal z 6,46 na téměř 8,2 milionu korun.
S půlmilionovým nárůstem se prodal tísnivý bezejmenný olej Františka Janouška z konce 30. let pocházející ze sbírky malíře Zdeňka Sklenáře. Vystoupal na 5,34 milionu, a o deset tisíc korun tak překonal tři roky starý malířův aukční rekord. Nutno dodat, že dosavadní cenové maximum patřilo obrazu, který je přibližně třikrát větší než nyní vydražená malba.
František Janoušek: Bez názvu, kolem 1938 |
Podobně těsně, o třicet tisíc, překonal šest let starý rekord Antonína Hudečka obraz Na jezu, který se prodal s nárůstem o čtvrt milionu za konečných 2,61 milionu korun. I toto dílo v minulosti aukcemi již dvakrát prošlo, a to v letech 2010 a 2013. Za vyvolávací cenu 3,1 milionu korun našel kupce obraz Žito od Antonína Slavíčka. Také v tomto případě šlo o opakovaný prodej, před sedmi lety stál tento olej z roku 1908 o třetinu méně.
Úplným nováčkem na trhu byl naopak oboustranný obraz Josefa Čapka Konvalinky/Vesnický hřbitov ze začátku 20. let, který se prodal za 3,35 milionu korun, jeden příhoz nad minimální podání. Geometrizující krajina na zadní straně plátna byla objevena až letos po sejmutí černé přemalby. Poprvé byl obraz veřejnosti představen v dubnu na jarním veletrhu Antique, kde byla jeho cena odhadována na 4,5 až 7 milionů korun.
Josef Čapek: Venkovský hřbitov / Konvalinky, 1921 |
Položkou, o kterou se nejvíce bojovalo, se stala koláž Jindřicha Štyrského Stěhovací kabinet, která více než čtyřnásobně předčila vyvolávací cenu. Začínala na částce 298 tisíc a vyšplhala se téměř na 1,4 milionu korun. Jde tak letos již o druhou Štyrského milionovou koláž, rekord v této kategorii nadále patří koláži Marion – Forget me not, která se v roce 2009 prodala za 1,74 milionu korun.
Úspěchem je cena 3,04 milionu korun za obraz Mikuláše Medka Pokus o portrét Wernera von Brauna z roku 1969. Za částky nad tři miliony korun byly dosud draženy jen časnější či výrazně rozměrnější Medkovy práce.
Jindřich Štyrský: Stěhovací kabinet, 1934 |
Ze zahraničních děl milionovou hranici překonaly obrazy Francise Picabii, Andrého Lhota, Bernarda Buffeta a Julese Pascina a kresby Amedea Modiglianiho a Henriho Matisse. Domácí aukční maximum zaznamenal André Lhote, jehož Harlekýn z počátku 30. let našel kupce za 2,55 milionu, a Bernard Buffet, jehož malba Le Phare z roku 1980 se prodala za 2,61 milionu korun. Pro Buffetovo dílo z 80. let je dosažená cena úspěchem i ve světovém kontextu, zde je aukční maximum kolem 27 tisíc eur.
Krajina Francise Picabii z doby kolem roku 1900 se prodala za 1,62 milionu korun, což odpovídá zahraničním cenám. Svůj první úspěch na českém trhu zaznamenal Jules Pascin (Julius Mordechaj Pincas) známý především svými portréty spoře oděných žen. Takový je i obraz Dívka v bílé košilce, který byl vydražen za 1,49 milionu korun.
O českou aukční premiéru šlo i v případě kreseb Amedea Modiglianiho a Henriho Matisse. Obě vystavované a publikované práce, které se na naše území dostaly až v posledních letech, se prodaly s mírnými nárůsty za 2,17 a 1,99 milionu korun. Rekordem domácího trhu je i cena 956 tisíc korun za signovaný a číslovaný sítotisk (13/15) Andyho Warhola Edward Kennedy z roku 1980. Podobná práce se na českém trhu ještě neobjevila, na Slovensku jsou Warholovy grafiky draženy poměrně pravidelně.
André Lhote: Harlekýn, kolem 1930 |
Z malířů přelomu 19. a 20. století se bojovalo o díla Jindřicha Pruchy, Antonína Hudečka či Bohuslava Dvořáka. O Pruchův obraz Z Kameniček (U Filipova) se utkalo několik zájemců na telefonu a jeho cenu navýšili na 708 tisíc korun. Hudečkova Krajina pod Ostašem z roku 1912 se prodala za 360 tisíc a drobný obraz Za humny Bohuslava Dvořáka vystoupal po souboji zájemce v sále a na telefonu z 62 na 174 tisíc korun. Za vyvolávací, ale přesto vysoké ceny byly vydraženy obrazy Karla Špillara (857 tisíc), Otakara Lebedy (435 tisíc) či Gustava Macouna (186 tisíc korun). Z meziválečných krajin se tradičně dobře prodával Otakar Kubín (621 a 472 tisíc) a zaujal také Slovák Miloš Alexandr Bazovský (460 a 372 tisíc korun).
Dobře se prodala řada děl umění 40. a začátku 50. let, jmenovitě obrazy Josefa Šímy (683 tisíc), Jana Baucha (671 tisíc), Františka Hudečka (621, 323 a 273 tisíc), Václava Zykmunda (608 tisíc), Zdeňka Sklenáře (584 tisíc), Aléna Diviše (216 tisíc), Františka Grosse (137 tisíc) a Bohumíra Matala (161 a 124 tisíc korun). Díla Františka Hudečka a Bohumíra Matala přitom zaznamenala nárůsty v řádu několikanásobků vyvolávacích cen.
Henri Matisse: Nu en buste, 1919–20 |
Zájem byl i o práce na papíře. Vedle již jmenovaných milionových položek se nejdráže prodaly dva akvarely německých expresionistů Ericha Heckela (919 tisíc) a Christiana Rohlfse (534 tisíc korun). Oba autoři u nás byli nabízeni teprve podruhé a jejich práce se prodaly s důstojnými nárůsty oproti minimálnímu podání. Z českého umění se nejdráže prodala kolorovaná kresba od Toyen, která našla kupce za vyvolávací cenu 323 tisíc korun. Urputně se bojovalo o opakovaně dražený akvarel Fuenterrabia od Bedřicha Feuersteina, který vystoupal z 87 na 310 tisíc korun, více než trojnásobek ceny, za kterou byl prodán v roce 2012. Standardním výsledkem jsou ceny 248 a 223 tisíc za dva kvaše Františka Tichého.
Z poválečného umění dosáhli na solidní částky Jiří John se svými Nerosty (571 tisíc), Květa Válová s olejem Cesta do nebe (224 tisíc) či Libor Fára s asambláží Reliéf 77 (124 tisíc korun). V oblasti současného umění nejvíce zaujal Ivan Exner, jehož malba na dřevě Padlé stromy se prodala za 447 tisíc korun. Novým autorským rekordem je cena 199 tisíc korun za opakovaně dražený obraz Jiřího Anderleho Adam a Eva. Dobré výsledky, ač šlo o minimální podání, zaznamenali Jan Kristofori a Ladislav Maria Wagner (oba 186 tisíc korun). Z umělců mladší generace uspěli ještě Krištof Kintera, Lubomír Typlt nebo Martin Šárovec.
Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024
V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...
15. února 2024Deset nejdražších mincí českých aukcí v roce 2023
Přestože bezmezný hlad posledních několika let po nákupu „čehokoliv“ z numismatického materiálu lehce ochladl a v některých oblastech, zejména u mincí běžných a méně vzácných v nižších cenových kategorií, je patrná stagnace, nebo i mírné poklesy, cen...
7. února 2024TOP 10 současného umění na domácích aukcích za rok 2023
Loňským žebříčkem nejdražších prodejů umělců a umělkyň narozených po roce 1960 nejvíce zahýbal konec roku. Za první desítku vydražených děl by hypotetický sběratel zaplatil 9,8 milionu korun, o 2,4 milionu více než v roce 2022. Na zlatý stupínek vyst...
2. února 202415. února 2024
7. února 2024
4. září 2017
16. května 2016
20. října 2023
9. srpna 2023
31. prosince 2021