Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně
15. února 2024
Text Koucká Tereza | Foto European Arts | Datum 13.04.2016
European Arts – Aukce European Arts v neděli 6. března představila téměř 300 uměleckých děl. Prodalo se více než čtyři pětiny z nich, dohromady za 70 milionů korun. Třináct položek našlo kupce za částky nad milion korun, osm desítek děl bylo prodáno v rozmezí od sto tisíc do milionu korun.
Ostře sledovanou položkou byl rozměrný obraz V červnu (Kraj) Josefa Čapka, který vystoupal z 11,2 na 17,51 milionu korun, což představuje malířův nový cenový rekord. Ten předchozí měl hodnotu 14,16 milionu korun a vydržel téměř devět let. Obraz z roku 1938 byl se svými 150 centimetry na délku jednou z největších Čapkových prací nabízených v aukci. Svým námětem i atmosférou jako by propojoval hravé dětské scény z 20. let a pozdější angažované obrazy cyklů Touha a Oheň.
Novými autorskými maximy jsou také ceny za díla Emila Artura Pittermann-Longena, Františka Tavíka Šimona a Otto Gutfreunda. V Pittermann-Longenově případě se o cenový rekord postarala svěží malba z roku 1919 s názvem Paříž, která byla vydražena s vysokým nárůstem za 1,1 milionu korun. Obraz se přitom na trh vrátil po necelých pěti letech, v říjnu 2011 se prodal za 780 tisíc korun.
František Tavík Šimon své dosavadní autorské maximum překonal malbou V manéži – Paříž, která získala nového majitele za 1,07 milionu korun (vyvolávací cena 683 tisíc). Zájem byl i o další nabízené plátno tohoto autora, letní idylu Dívky na pláži v Dalmácii z roku 1936, která se prodala za 397 tisíc korun.
Těsně pod milionem zůstala bronzová Hlava ženy od Otto Gutfreunda, pozdější odlitek podle plastiky z roku 1919. Cena 919 tisíc korun je však i tak nejen autorským rekordem, ale i jednou z nejvyšších cen za sochu na českém trhu. Před pěti lety byl tento odlitek aukční síní Meissner-Neumann neúspěšně nabízen za 517 tisíc, nyní jeho dražba startovala na částce 174 tisíc korun. Dramatická byla i dražba bronzu Emila Antoina Bourdella Chmura z autorovy pozůstalosti. Jeho cena se dostala z necelých 350 tisíc na více než 800 tisíc korun.
Potvrzením posunu Joži Uprky mezi milionové autory je cena 1,6 milionu korun za obraz Pouť u sv. Antonínka z roku 1917, který se v prosinci 2012 prodal s mírným nárůstem za 600 tisíc korun. Šlo tehdy o třetí nejvyšší cenu za Uprkovo dílo. Od té doby se za více než milion korun prodaly již tři jiné Uprkovy obrazy, což zjevně zvýšilo ochotu dražitelů přihazovat i na toto dílo.
Dalšími díly draženými za více než milion korun byly obrazy Václava Brožíka (2,3 milionu), Václava Radimského (1,99 milionu) či Václava Špály (1,3 a 1,02 milionu korun). Do kategorie milionových položek výrazně zasáhli i zahraniční autoři. Opakovaně nabízená říční krajina od Louise-Eugéna Boudina Touques z roku 1890 se prodala s nárůstem za 2,86 milionu, impresionisticky laděná krajina Francise Picabii za 2,05 milionu a přímořská krajina Gravelines Andrého Deraina za 1,2 milionu korun. Zájem byl i o zahraniční autory 19. století. Portrét tyrolského malíře Franze Defreggera a Toaleta od Henriho Fantina-Latoura se shodně prodaly za 1,18 milionu korun.
Ve středním cenovém pásmu dosáhly nových autorských maxim Viktor Barvitius, Vojtěch Bartoněk a Imre Weiner Kráľ. Od Barvitia se o rekord postaral raný obraz Přístav, který našel kupce za 509 tisíc korun, což je o dvě stě tisíc víc, než byl předchozí autorův rekord. Bartoněk své maximum vylepšil jen o 15 tisíc, na 410 tisíc korun. Obraz Domácí koncert se přitom od roku 2009, kdy se prodal za 60 tisíc korun, na trh vrátil již potřetí. Wiener Kráľův nový rekord za obraz Matka a dítě z roku 1942 má hodnotu 571 tisíc korun, platí jen pro český trh. V bratislavské aukční síni Art Invest se loni jeho obraz Idyla z Bretagne prodal dokonce za 3,2 milionu korun.
Úspěchem jsou rovněž ceny v rozmezí od 650 do 830 tisíc korun za díla Františka Kavána, Aloise Kalvody, Václava Jansy a Josefa Ullmanna. Ani v jednom případě se sice nejedná o rekord, v žebříčcích nejdražších děl jednotlivých autorů se však tyto obrazy vesměs zařadily na druhé až páté místo.
Z prací na papíře se nejdráže prodal raný akvarel Lekníny od Františka Kupky. Drobná práce, která se na podzim 2013 v Londýně prodala za 250 tisíc, nyní našla kupce za 670 tisíc korun. Součástí dražené kolekce bylo mimo jiné šestnáct kreseb Zdeňka Buriana, které byly prodány do jedné a většina z nich se dostala do rukou jednoho majitele. Ceny se pohybovaly od 20 do 160 tisíc korun.
Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024
V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...
15. února 2024Deset nejdražších mincí českých aukcí v roce 2023
Přestože bezmezný hlad posledních několika let po nákupu „čehokoliv“ z numismatického materiálu lehce ochladl a v některých oblastech, zejména u mincí běžných a méně vzácných v nižších cenových kategorií, je patrná stagnace, nebo i mírné poklesy, cen...
7. února 2024TOP 10 současného umění na domácích aukcích za rok 2023
Loňským žebříčkem nejdražších prodejů umělců a umělkyň narozených po roce 1960 nejvíce zahýbal konec roku. Za první desítku vydražených děl by hypotetický sběratel zaplatil 9,8 milionu korun, o 2,4 milionu více než v roce 2022. Na zlatý stupínek vyst...
2. února 202415. února 2024
7. února 2024
11. ledna 2023
10. prosince 2022
6. června 2019
23. listopadu 2022
24. listopadu 2021
29. ledna 2020