Hledám věčné gesto, které najde obdiv i za sto let
29. ledna 2024
Text Banzetová Michaela | Foto Archiv L. Drdové | Datum 21.04.2023
Na základě zkušenosti s vedením privátní galerie v Berlíně založila Lucie Drdová v roce 2012 Lucie Drdova Gallery se zaměřením na současné umění s pobočkami v Praze a Bruselu. V rámci galerijní a kurátorské činnosti připravila mimojiné výstavu Ronyho Plesla Stromy rostou z nebe, která se stala součástí oficiálního programu La Biennale di Venezia 2022.

Jste vystudovaná historička umění a úspěšná galeristka. Jakým uměním se vy sama obklopujete?
Nejdřív bych měla podotknout, že necítím potřebu umělecká díla vlastnit. Celý svůj profesní život jsem jimi obklopena – v ateliérech, na připravovaných výstavách, neustále chodím po galeriích, muzeích, veletrzích či kostelích. Mám menší kolekci děl od umělců, respektive přátel, se kterými jsem se osobně setkala a jejichž tvorbu sleduji mnoho let – tedy také od všech umělců a umělkyň, kteří jsou zastoupeni mojí galerií.
Ceníte si některého díla z jakéhokoliv důvodu více než ostatních?
Všech umělců a umělkyň, od kterých vlastním díla, si velmi cením. Ke každému se váže osobní příběh, a to je kvalita, která je nezaměnitelná a pro mě osobně nevyčíslitelná. Neumím si představit, že bych některé prodala. Objekt Moon Light od Pavly Scerankové jsem si koupila z čirého přátelství a obdivu dříve, než se otevřela galerie. Po fotografii Jirky Thýna From Now Everything Will Be Beautiful jsem toužila mnoho let a pak jsem ji dostala darem od svého tehdejšího partnera. Nemluvě o fotografii benátské katedrály svatého Marka otočené o 180 stupňů, kdy vyjadřuje zlatý řez, od Václava Kopeckého nebo Leçon de photographie Markéty Othové. Od stejné fotografky si vážím snímku vytvořeného společně s Adélou Svobodovou, který vznikl pro jejich společnou výstavu v galerii v roce 2017. Je to autorská interpretace fotografie, na které byla zachycena Charlotte Perriand ve slavné Chaise longue basculante B 306. Autorem snímku je Le Corbusier. V tomto případě je to Adéla zachycená Markétou.
Václav Kopecký: Between Document and MonumentObávám se, že to nedokážu slovy přesně vyjádřit. Je to spojení znalosti, oka, emoce, respektive dnes již vím, z velké části intuitivně, že je to výjimečné dílo. Osobnost umělce je naprosto zásadní – prvotně důležitější než jednotlivé práce je charakter autora a autenticita. Ne každá práce vás musí oslovit, ale osobnost vždy. Miluji také staré mistry a vždy si říkám, jaké by to bylo, kdybychom si mohli promluvit nad jejich tvorbou a usilováním.
Považujte se za sběratelku?
V profesionálním slova smyslu, tak jak sama referuji o sběratelích, se za ni považovat nemohu.
Uměleckou scénu ale sledujete kontinuálně. Co vás na ní v poslední době nejvíce zaujalo?
Sleduji dění v „globálních“ intencích neustále. Je to složité, protože některé výpovědi jsou pro mě důležité odborně, profesně, jiné jsou čistě osobní. Neustále se to mísí a vlastně to považuji za výhodu, protože dochází k neustálé komparaci. Také píši, což mi pomáhá tříbit bezprostřední dojmy, když musím následně racionálně analyzovat, co mě oslovilo.
Markéta Othová, Adéla Svobodová: autorská interpretace fotografie, na které byla zachycena Charlotte Perriand ve slavné Chaise longue basculante B 306, od Le CorbusierVaše galerie funguje již přes deset let. Proměnil se za tu dobu nějak váš vkus, co se preferovaného umění týče?
Galerie funguje, ale od počátku roku 2021 bez výstavního programu. V současné době se víc věnuji kurátorským projektům a píši. Nemyslím si, že se mé preference proměnily. Neustále hledám to samé, ale umělecké výpovědi jsou logicky jiné a reagují na soudobou společnost a nedávné události. Přiznávám, že osobní citlivost se mění, ale to neovlivňuje profesionální vhled, spíš hloubku zájmu.
Pro poslední ročník Benátského bienále jste ve spolupráci s Ronym Pleslem připravila výstavu nazvanou Trees Grow from the Sky. Na začátku dubna byla jeho stejnojměnná výstava otevřena na Kampě. Jaké byly mezinárodní ohlasy a na co se můžeme těšit v Praze?
Spolupráce s Ronym znamená již dvouletou cestu, která byla a je obrovskou vzájemnou ambicí, a současně jsme za ni oba lidsky velice vděční. Osobně to byl významný mezník. Když mi bylo téměř třicet, otevírala jsem galerii, a o deset let později jsem se stala kurátorkou mezinárodního projektu na Benátském bienále v oficiální sekci Collateral Events. Bylo to neuvěřitelné množství práce a úsilí celého týmu. Stěží věřit, že s ročním odstupem instalujeme stejný projekt v Museu Kampa spolu s Ronyho novými pracemi, které jsou sice intimnějšího charakteru, ale daleko odvážnější v dikci volné plastiky v médiu skla.
Rony Plesl: Instalace Trees Grow from the SkyMáte za dobu své praxe v uměleckém obchodu nějakou radu, kterou byste dala ať již začínajícím či stávajícím sběratelům současného umění?
Trénujte oko! Pokud nemáte čas studovat a získávat širší vědomosti, ale chcete se oblasti současného umění věnovat, choďte na výstavy, bienále, navštěvujte ateliéry, získejte bezprostřední kontakt a věřím, že se relativně rychle zorientujete ve vlastních preferencích, postupně jistě navnímáte důležitost odbornosti a vaše hledání se sofistikuje.
Jaké projekty v blízké budoucnosti chystáte?
Aktuálně pracuji na dalším ročníku mezinárodního sochařského parku a výstav současného umění pro zámek v jihočeské Bechyni. Loňská sezóna vznikla ve spolupráci s berlínskou König Galerie a letos jsme oslovili italskou Galleria Continua. Je to zcela radostná záležitost, protože pocházím z jihočeského kraje a s majitelkou panství Nicole Stava se známe mnoho let. O to víc mě oslovila společná úvaha o tom, jak zprostředkovat nejkvalitnější současné umění v našem regionu, a především vytvořit z Bechyně s jejím geniem loci novou kulturní a uměleckou destinaci.
Rozhovor se sběratelem Jaroslavem Pulicarem
Jaroslav Pulicar je známým fotografem, který se rovněž rád obklopuje uměním. Od roku 2009 proto provozuje Galerii 34, která se nachází přímo v jeho brněnském bytě. Byt/galerie, kde prezentuje další fotografy, je přístupná během vernisáže a po domluvě...
29. ledna 2024Rozhovor se sběratelem Daliborem Jandou
Numismatice se zpěvák Dalibor Janda věnuje již řadu let. Ve své sbírce má mimo jiné řadu střeleckých medailí a mincí. V loňském roce dokonce vydal publikaci o rakouských stříbrných střeleckých medailích a mincích. „Neustále mi vadilo, že neexistuje k...
4. ledna 2024Rozhovor se sběratelem Robertem Runtákem
Sběratel Robert Runták už shromáždil na 2500 děl od pěti set převážně českých a slovenských umělců. Zaměřuje se hlavně na mladé současné autory. V roce 2019 otevřel multifunkční kulturní centrum Telegraph v kompletně zrekonstruované budově poblíž olo...
13. prosince 202329. ledna 2024
13. prosince 2023
29. ledna 2024
13. prosince 2023