Poprvé přes sto

Galerie Kodl a Vltavín 1. 12. 2013

Aukce galerií Kodl a Vltavín, která se konala v neděli 1. prosince, vynesla téměř 124 milionů korun. Je to vůbec poprvé, kdy sběratelé na jediné aukci utratili víc jak sto milionů. Dosavadní rekord, který padl před rokem na aukci týchž galerií, byl 97 milionů korun (všechny ceny jsou uváděny včetně aukční provize).

Za více než milion korun se prodalo 25 děl, dalších 63 položek překonalo hranici sta tisíc korun. Galerie Vltavín měla úspěšnost 43 procent, Galerii Kodl se pak podařilo prodat víc jak čtyři pětiny z jí nabízených děl. 

Jindřich Štyrský: Akvárium / 1927
Jindřich Štyrský:
Akvárium / 1927 / olej
na plátn / 61 x 91 cm
cena: 9 360 000 Kč

 

Nejdražšími položkami aukce se podle očekávání staly obrazy Jindřicha Štyrského a Toyen. Z trojice nabízených děl se nejvíce bojovalo o nově objevenou artificialistickou malbu Akvárium od Jindřicha Štyrského. Obraz z roku 1927 byl dosud znám jen z historické černobílé fotografie. Podle Karla Srpa jde o dílo, „které může být zařazené do jakékoli sbírky evropského malířství, a vždy v ní bude mít výjimečné místo“. Dražba obrazu v původním rámu začínala na 6,6 milionech, čtveřice zájemců v sále a na telefonu však cenu rychle vyhnala až na 9,36 milionu korun.

S polovičním nárůstem, avšak za vyšší konečnou cenu se prodal druhý Štyrského obraz, o deset let mladší Všední probuzení. Obraz, který byl mnohokrát vystavován a publikován nový majitel získal za 12,24 milionu korun. Jen o jeden příhoz níže, za 12 milionů korun se prodal obraz Ztroskotání ve snu od Toyen. Dosažená cena je šestou nejvyšší za malířčino dílo, obrazu nicméně možná trochu uškodilo, že na trh se vrátil po relativně krátké době. Před čtyřmi lety byl neúspěšně nabízen za notně nadsazených 17,6 milionu korun. 

Vojtěch Hynais: Ležící akt / 1912
Vojtěch Hynais:
Ležící akt / 1912 / olej
na plátně / 47 x 75 cm
cena: 3 840 000 Kč

 

Z dalších milionových položek je třeba zmínit hlavně několik výrazných děl umění dlouhého 19. století. Nejvíce se bojovalo o nevelký Ležící akt od Vojtěcha Hynaise z roku 1912. Z vyvolávací ceny 960 tisíc se dostal až na 3,84 milionu korun. Dva stylizované ženské portréty od Alfonse Muchy se prodaly shodně za 4,44 milionu korun každý. Za 3,12 milionu odešel historický výjev od hrobu Rabiho Löwa od Jaroslava Čermáka, za 1,92 milionu Horská krajina s vodopádem od Adolfa Kosárka a za 1,56 milionu Odpočívající Bretoňka od Václava Brožíka. Z děl z přelomu století lze do této kategorie zařadit ještě pozoruhodné Podzimní červánky od Jakuba Schikanedera (6,12 milionu), krajinu Z Giverny od Václava Radimského (2,64 milionu) a Sběračku klasů od Antonína Hudečka (1,2 milionu korun). V Radimského případu je dosažená cena autorovým novým aukčním rekordem. 

Václav Radimský: Z Giverny
Václav Radimský:
Z Giverny / 1900
olej na plátně /
81 x 117 cm
cena: 2 640 000 Kč

 

Klasickou modernu reprezentovala zejména trojice zátiší Emila Filly. Nejdražší z nich, Zátiší s kartou a dýmkou z roku 1914 se prodalo za 8,4 milionu korun. Nejdražším obrazem nabízeným galerií Vltavín – ostatní jmenovaná díla dražila Galerie Kodl – byl drobný triptych od Josefa Šímy Krajina v Auvergne z roku 1953, který se prodal za 2,52 milionu korun. Za stejnou částku odešla i krajina od Jindřicha Pruchy, kterou jsme představovali v listopadovém čísle Art+Antiques. Dosažená cena je v tomto případě malířovým novým aukčním rekordem.

Autorskými rekordy jsou rovněž ceny za obrazy Miloše Jiránka a Adolfa Hoffmeistera. Jiránkův Zámek v Nových Dvorech se na trh vrátil po pěti letech a s cenou 900 tisíc korun překonal sám sebe. V listopadu 2008 byl Galerií Kodl vydražen za 780 tisíc korun. Hoffmeisterův obraz Krajina s anděly je vynikající a ojedinělou ukázkou umělcova malířského díla, v aukcích byly dosud nabízeny jen jeho práce na papíře. Z vyvolávací ceny 324 tisíc se dostal až 720 tisíc korun (podrobněji o tomto díle zde).

Miloš Jiránek: Zámek v Nových Dvorech
Miloš Jiránek: Zámek v Nových Dvorech /
po 1900 / olej na
plátně / 70 x 96 cm
cena: 900 000 Kč

 

Nabídce poválečného umění stejně jako na jarní aukci obou galerií vévodila rozměrná hyperrealistická malba od Theodora Pištěka. Obraz Pozdní odpoledne se prodal za 2,04 milionu korun. Na trojnásobek vyvolávací ceny, na konečných 468 tisíc korun se dostal obraz Ateliér, dílo Jiřího Johna z počátku 60. let.

Osobní výběr z této aukce pro nás komentovala Magdalena Juříková (zde).

 


Související články

Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně

Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně

Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024

V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...

15. února 2024
56 milionů za deset mincí

56 milionů za deset mincí

Deset nejdražších mincí českých aukcí v roce 2023

Přestože bezmezný hlad posledních několika let po nákupu „čehokoliv“ z numismatického materiálu lehce ochladl a v některých oblastech, zejména u mincí běžných a méně vzácných v nižších cenových kategorií, je patrná stagnace, nebo i mírné poklesy, cen...

7. února 2024
Nejdražší současný umělec aneb třímilionový klik pro Kovaříka

Nejdražší současný umělec aneb třímilionový klik pro Kovaříka

TOP 10 současného umění na domácích aukcích za rok 2023

Loňským žebříčkem nejdražších prodejů umělců a umělkyň narozených po roce 1960 nejvíce zahýbal konec roku. Za první desítku vydražených děl by hypotetický sběratel zaplatil 9,8 milionu korun, o 2,4 milionu více než v roce 2022. Na zlatý stupínek vyst...

2. února 2024
Zobrazit všechny

Další články


<