Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně
15. února 2024
Text Koucká Tereza | Foto Rijksmuseum | Datum 24.07.2019
Pod názvem Operation Nightwatch byl v červenci v amsterodamském Rijksmuseu zahájen největší průzkum Rembrandtova mistrovského díla, celosvětově známého pod nepůvodním názvem Noční hlídka.
Celá akce započala v Rijksmuseu 8. července. Obraz, který váží více než 330 kilogramů, byl přenesen do centrální Galerie slávy muzea a kolem něj byla vztyčena skleněná komora, uvnitř které pracují restaurátoři. Návštěvníci je mohou sledovat přímo při práci. První fáze, kterou budou moci návštěvníci vidět, je podrobné zkoumání obrazu pomocí 3D skeneru a digitálního mikroskopu.
Restaurátoři se nejprve snaží analyzovat současný stav obrazu a rozhodnout, jaké zásahy bude nadále potřebovat. Obraz byl ve své historii restaurován 25krát, tedy tolik restaurátorských zásahů je zdokumentovaných, bylo jich ale nejspíše o mnoho více. Převážně šlo o snímání starých znehodnocených laků, které obrazu na kráse nepřidávaly, a jejich nahrazení novými, několikeré nažehlování na nové plátno, ale také nezbytné retuše poškozené malby.
Průzkum plátna pomocí 3D skeneru, hodinové video, které bylo 23.7. přenášené živě, je možno zhlédnout zde
Právě to, jaké vlastně přesně zásahy v posledních 400 letech byly, a hlavně, jaké měly důsledky a vliv na současný stav plátna, je předmětem výzkumu. Zdá se například, že nažehlování obrazu na nové plátno s pomocí vosku a pryskyřice (tato technologie byla novým objevem ve 2. polovině 19. století), učiněné několikrát, naposledy v roce 1975, mohlo způsobit výrazné ztmavnutí plátna. Dřívější nažehlování a manipulace s ním pak byly nejspíše příčinou poškození malby samotné.
Ve dvacátém století bylo monumentální plátno terčem několika vandalských útoků: poškrábání nožem v roce 1911, velmi ničivého útoku stejným nástrojem v roce 1975, kdy pachatel kus obrazu úplně vyřízl. Tato událost iniciovala v témže roce poslední velké restaurování Noční hlídky. V roce 1990 její levou část pak údajný milovník umění postříkal kyselinou sírovou.
Ke změnám v obraze však nedochází jen vnějšími okolnostmi. V použitých materiálech nadále probíhají přirozené chemické procesy, které mají vliv na ztrátu barvy pigmentů, na postupný pokles kontrastů v tmavých částech obrazu a naopak zvyšování kontrastu mezi tmavými a světlými místy malby.
Návštěvníci muzea sledují restaurátory při práci
Restaurátoři chtějí také zkontrolovat, zda opravy z roku 1975 jsou v dobré kondici či bude nutné do nich opět zasáhnout. Současný výzkum také zjistí, zda kyselina sírová před třiceti lety poškodila pouze lak nebo zároveň i barevnou vrstvu. Po prvotním průzkumu a jeho vyhodnocení započne samotná fáze restaurování obrazu.
Na webových stránkách Rijksmusea je k dispozici aplikace, jejíž pomocí je možno obraz téměř dokonale poznat: dozvědět se o jeho vzniku a historii, o postavách na něm vyobrazených, o kompozici, předchozích restaurováních i jeho tajemstvích. Do aplikace je možno vstoupit zde.
zdroj: Rijksmuseum
Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024
V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...
15. února 2024Polský aukční trh s uměním 2023
Zatímco český aukční trh se ještě předloni vyšplhal na rekordní obrat, polské aukční síně zažívají už druhý rok v řadě poměrně silnou korekci. V roce 2021 se v Polsku vydražila díla celkem za rekordních 634 milionů zlotých (3,5 miliardy korun), loni...
9. února 2024Dekáda světově úspěšných surrealistek
Souhrnná zpráva respektovaného serveru Artnet sestavila žebříček dvaceti prodejně nejúspěšnějších tvůrkyň, které se buď programově nebo výrazově hlásily k surrealistickému výtvarnému názoru. Sezónu po sezóně rostla jak průměrná cena jejich děl, tak c...
18. ledna 202415. února 2024
13. února 2024
31. ledna 2024
16. ledna 2024