Nizozemci

Arthouse Hejtmánek 22. 5. 2014

Z hlediska obratu představují staří mistři v rámci českého trhu s uměním poměrně okrajový segment. Podle analýzy ART+ se v minulých pěti letech na celkovém objemu českých aukcí podíleli pouhými třemi procenty. Vedle zástupců českého baroka se tuzemští sběratelé mohou nejčastěji setkat s díly holandských a vlámských mistrů. Jakkoliv jsou některé atribuce příliš ambiciózní, na kvalitě to nabízeným obrazům neubírá.

Situace na českém trhu do značné míry odpovídá mezinárodním trendům. Podle analýzy Clare McAndrew, vypracované pro letošní TEFAF, na staré mistry loni připadlo 10 procent celkového objemu trhu s uměním, přičemž do tohoto výsledků jsou počítány nejen aukce, ale i privátní prodeje. Staří mistři tak představují nejmenší ze sledovaných segmentů trhu. „Podobně jako sektor impresionistů trpí nedostatkem významných děl, špičkové kusy se na trhu objevují jen zřídka,“ konstatuje dále zpráva. I na mezinárodním trhu platí, že s kvalitní díla nizozemského umění jsou častější než například italské práce. 

 Willem Claesz. Heda: Zátiší se sklenicí bílého vína, stříbrným pohárem a jídlem / 1642–45
Willem Claesz. Heda: Zátiší se
sklenicí bílého vína, stříbrným
pohárem a jídlem / 1642–45
olej na dřevě / 79 x 60 cm
vyvolávací cena: 350 000 Kč (bez 24% provize) / Arthouse Hejtmánek 22. 5. 2014

 

Dominance Holanďanů a Vlámů je do značné míry dána historicky. Odhaduje se, že v průběhu 17. století, zlatého věku holandského malířství, vzniklo v severních provinciích 5 až 10 milionů obrazů. Ačkoliv se z nich dochovalo sotva jedno procento, je to víc než umění z jiných částí Evropy. Specifikem holandského a v menší míří i vlámského umění navíc je, že velká část děl byla od počátku určena k volnému prodeji, vznikala bez konkrétních objednávek pro umělecký trh. Rozkvět malířství tak souvisí se vzestupem buržoazie a vznikem početné střední třídy. Nad množstvím obrazů v příbytcích holandských měšťanů se opakovaně pozastavovali zahraniční návštěvníci.

Dlouhou tradici má i sběratelství starých Holanďanů. „Především obrazy holandských ,menších mistrů, nezřídka mimořádně kvalitní a sběratelsky zajímavé, se stávaly oblíbenou a víceméně i obligatorní náplní zdejších privátních obrazových kabinetů. Soubor obrazů holandské provenience, z nichž některé byly připsány autorům zvučných jmen, doplňovaly spíš ojedinělé ukázky výtvarné produkce starších fází nizozemského malířství,“ charakterizuje zájmy českých sběratelů na počátku 20. století v knize „Sobě, umění, přátelům“ Lubomír Slavíček. V Brně se také v polovině 20. let uskutečnily dvě specializované aukce zaměřené na staré holandské umění. Jeho oblibu u brněnských sběratelů dokládá i aktuální výstava Holland_retro_style v Moravské galerii, která představuje práce starých mistrů a jejich imitace či padělky z 19. století z původně soukromých sbírek, jež jsou dnes součástí fondů galerie.

Jan van Goyen: Městské opevnění u vody olej na dřevě
Jan van Goyen:
Městské opevnění u vody
olej na dřevě / 28,5 × 43,5 cm
cena: 1 898 000 Kč /
Meissner-Neumann 27. 5. 2006

 

Nejdražším dílem z této kategorie, které prošlo v posledních letech českými aukcemi, je krajina Městské opevnění u vody, která se v květnu 2006 na aukci společnosti Meissner-Neumann prodala jako dílo slavného Jana van Goyen za 1,9 milionu korun. Goyena jako autora malby identifikuje starý přípis na zadní straně desky, když však byl obraz o rok dřív prezentován na výstavě Holandská krajinomalba 17. století v Moravské galerii, byl zde uveden jako práce jednoho z Goyenových následovníků van der Hulsta. Podobně rozporovat by nejspíš šlo i atribuce tří dalších Goyenových krajin, které byly na českých aukcích nabízeny v minulých pěti letech, stejně jako připsaní obrazů Janu Steenovi, Davidu Teniersovi, Joosi de Moomper či Janu Brueghelovi staršímu. Milovníci starých mistrů jsou však na pochybnosti ohledně autorského určení zvyklí a jméno uvedené v katalogu pro ně nebývá tím hlavní, podle čeho se rozhodují. Druhým nejdražším dílem nizozemského umění u nás je ostatně anonymní Posmívání se Kristu od některého z utrechtských následovníků Caravaggia. Působivý obraz z první poloviny 17. století před třemi lety na aukci Galerie Arcimboldo, respektive Arthouse Hejtmánek vylétl ze sto tisíc až na 1,7 milionu korun.

Na své květnové aukci bude Arthouse Hejtmánek nabízet reprodukované Zátiší se sklenicí bílého vína, stříbrným pohárem a jídlem, které aukční katalog uvádí jako práci z dílny jednoho z nejvýznamnějších malířů zátiší Willema Claesz. Hedy (1594–1682). V Haarlemu působící malíř se proslavil tzv. snídaňovými zátišími v tlumených barvách. Hedovy obrazy se dočkaly znovuobjevení a vzkříšení sběratelského zájmu v 60. letech 19. století a je se s nimi možné setkat v řadě velkých muzeí. Obraz, který se do České republiky dostal z Rakouska, je opatřen technologickou zprávou vídeňského restaurátora Manfreda Schreinera a uměleckohistorickým posudkem od Martiny Brunner-Bulstové, spoluatorky souborného katalogu Hedova souputníka Pietera Claesze. Malbu datuje do první poloviny 40. let 17. století a předpokládá, že vzniklo v Hedově dílně či v jeho bezprostředním okruhu. 

Willem Claesz Heda (okruh): Zátiší na stole
Willem Claesz Heda (okruh):
Zátiší na stole / olej na dubové desce / 37,5 x 57,5 cm
cena: 504 000 Kč / Adolf Loos Apartment and Gallery
19. 10. 2011

 

Malířův pět let starý aukční rekord má hodnotu 850 tisíc liber. Mezi díly považovanými za mistrovy vlastnoruční práce a dílenskými malbami jsou však dramatické cenové rozdíly. Oceňována je také náročnost kompozice a samozřejmě kvalita provedení malby. Obraz Zátiší se sklenicí bílého vína, stříbrným pohárem a jídlem bude startovat na částce 350 tisíc korun (bez aukční provize), což odpovídá cenám na světovém trhu. Půjde již o druhé dílo připsané Hedovi nabízené na českých aukcích. Před třemi lety se na aukci společnosti Adolf Loos Apartment and Gallery menší Zátiší na stole prodalo za půl milionu korun. Stejně jako nyní, i tehdy šlo o dílo získané v evropském uměleckém obchodě.

 


Související články

Nový investiční fond umění cílí na výnos 10 procent ročně

Nový investiční fond umění cílí na výnos 10 procent ročně

Vznik fondu Collectiv Art OPF

V Česku vznikl další investiční fond, který bude zhodnocovat prostředky investorů nákupem a prodejem uměleckých děl. Fond Collectiv Art OPF se zaměří převážně na české autory klasické moderny a poválečného umění. Nakupovat bude i díla mladých umělců....

12. prosince 2023
Dosud nevídaný Štyrský sahá poprvé na miliony eur

Dosud nevídaný Štyrský sahá poprvé na miliony eur

Sotheby's Paříž 6. 12. 2023

Milionových obrazů má Jindřich Štyrský na svém kontě již přes čtyři desítky, počítáno v českých korunách. V eurech však ještě žádný. Tuto situaci může zásadním způsobem změnit první prosincová středa, kdy se bude dražit autorovo vrcholně surrealistic...

5. prosince 2023
Monumentální Karlův most podle Černého

Monumentální Karlův most podle Černého

Galerie Kodl 26. 11. 2023

O Karlovi Černém bylo v prvním pololetí letošního roku na aukcích hodně slyšet. Nyní se na trh dostává plátno patřící k nejmonumentálnějším autorovým dílům, které kdy byly draženy v aukci. O Karlův most se začne bojovat na 4,5 milionu korun bez provi...

23. listopadu 2023
Zobrazit všechny

Další články


<