Nový investiční fond umění cílí na výnos 10 procent ročně
12. prosince 2023
Text Skřivánek Jan | Datum 05.10.2015
České ateliérové sklo se na aukcích výrazněji prodává teprve poslední tři čtyři roky. Rekordní byl rok 2013, kdy sběratelé za díla z této kategorie utratili téměř šest milionů korun a kdy se socha Siluety města III od dvojice Stanislav Libenský – Jaroslava Brychtová prodala za 1,32 milionu korun. Tento autorský cenový rekord by za pár týdnů mohl padnout.
Dvojice Libenský–Brychtová patří mezi nejdražší a nejvyhledávanější autory i na světovém trhu. Za částky převyšující v přepočtu milion korun byly vydraženy již dvě desítky jejich děl. Zatím naposled se tak stalo letos v dubnu, kdy se na aukci francouzské aukční síně Audhuy’s v Nancy prodaly plastiky Horizont a Oči pyramidy za 60 a 48 tisíc eur (1,6 a 1,3 milionu korun). Historické maximum drží monumentální sklobetonová vitráž Oheň a sklo I z let 1959–61, která měla být v září 2011 v Německu vydražena za 335 tisíc eur (8,3 milionu korun). Protějšková vitráž Oheň a sklo II však na téže aukci aukční síně Dr. Fischer v Heilbronnu zůstala neprodána. Obě desky o rozměrech 160 na 260 cm původně zdobily vstupní halu administrativní budovy podniku Jablonex v Jablonci nad Nisou. Na trh se dostaly na jaře 2011 po krachu podniku a rozprodeji jeho továrního areálu. Dnes jsou obě vitráže ve sbírce majitele sklářské společnosti Lasvit Leona Jakimiče a mají se stát jedním z centrálních kusů expozice chystaného muzea českého skla ZIBA v bývalé Živnobance na pražských Příkopech. V propagačních materiálech muzea se uvádí, že cena tohoto díla je dva miliony dolarů (40–48 milionů korun).
Právě ZIBA bude v říjnu místem konání výstavy Křehká síla skla a následné aukce, kterou připravila společnost Dorotheum a na které bude mimo jiné nabízena představovaná plastika Prostor II z roku 1993. Podle Miroslava Zíky, experta Dorothea, patří série Prostory z počátku 90. let mezi nejznámější díla z vrcholného období tvorby Libenského–Brychtové. A jak připomíná, Prostor II je dokonce na obálce jejich největší monografie, která v roce 2002 vyšla v nakladatelství Gallery. Nabízený odlitek vznikl jen rok po prvním, který bývá uváděn s datací 1991–92. „Byl zhotoven pro jednu prestižní zahraniční galerii, kde se nalézal doposud. Nyní se galerie rozhodla dílo prodat a skrze jednoho obchodníka se mně dílo podařilo získat do aukce,“ dodává Zíka.
U takto velkých plastik samotná technologická náročnost téměř vylučuje výrobu neautorizovaných replik a padělků, starší kusy nicméně bývají ceněny výše než ty pozdější. Dobová praxe byla taková, že autoři zhotovovali nové odlitky průběžně, když původní prodali či se vyskytlo vícero zájemců. Na trhu se ale objevují i plastiky odlité až po smrti Stanislava Libenského, který zemřel v únoru 2002. To samo o sobě není problém, citelně však chybějí informace o rozsahu jednotlivých edic. Katya Heller, spolumajitelka newyorské Heller Gallery, která Libenského a Brychtovou ve Spojených státech víc než třicet let zastupuje, letos na jaře v americkém Art & Antiques vzpomínala, že požadavek na zpracování souborného katalogu a přesné číslování jednotlivých odlitků autoři v 90. letech vnímali téměř jako urážku. „Nikdy jsme neměli možnost pracovat svobodně, a tak se nenecháme svazovat nějakou evidencí,“ parafrázuje Heller jejich odpověď. Syn Jaroslavy Brychtové Jaroslav Zahradník vysvětluje, že ze strany autorů byla snaha dodržovat pravidlo pěti odlitků. „Pořadí v edici se na sochu nevyznačovalo, ale důležitá je datace. Buď je tam jen jedno datum – to znamená rok prvního zhotovení. Nebo dvě – tedy, kdy vznikl model a kdy byl odlit tento konkrétní kus,“ dodává.
Komplikovanější je situace v případě menších a snáze reprodukovatelných prací, jako je slavný Polibek z roku 1958. Toto komorní dílo, které má na výšku sotva 16 cm, je jednou z prvních společných realizací Libenského a Brychtové zhotovených technikou tavení skla do formy. Odlitků existuje velké množství, různého stáří, barvy skloviny i kvality. Zatímco rané verze z přelomu 50. a 60. let stojí na kontrastu hladkých ploch a hrubého neopracovaného materiálu, pozdější odlitky tyto plastické a optické kvality postrádají. „Do budoucna snad nebude neužitečné ptát se po příčině akceptovatelnosti takové míry deformity, jaká postihla Polibek a jaká by u děl bronzových nebo sádrových nebyla nikdy přijatelná, a to ani ze strany sběratelů, natož znalců,“ napsal loni pro internetový časopis Československé sklo sběratel Jan Opela. Jaroslav Zahradník doplňuje, že autoři neměli kontrolu nad modelem a odlitky se v továrním provozu běžně vyráběly bez jejich souhlasu jako firemní suvenýr pro nejrůznější příležitosti.
V posledních čtyřech letech českými aukcemi prošlo již pět odlitků Polibku. Nejdráže se prodal hned ten první: V květnu 2012 byl na aukci aukčního domu Sýpka vydražen za 444 tisíc korun. Zatím asi nejkvalitnější verzi z počátku 60. let, navíc s potvrzenou proveniencí, nabídla stejná aukční síň loni v únoru. Za 384 tisíc korun ji do svých sbírek získalo pražské Uměleckoprůmyslové muzeum. Na světovém trhu se ceny Polibku pohybují od 5 do 22 tisíc eur (130–590 tisíc korun), přičemž v posledních pěti letech byl v Německu a Spojených státech nabízen sedmkrát. Bez kupce zůstaly jen dva odlitky.
Jedinými díly svým formátem srovnatelnými s Prostorem II draženými na českých aukcích byly v úvodu zmiňované Siluety města III z roku 1989 a T-Hlava, odlitek z roku 2010 podle modelu z roku 1997. Siluety města III byly poprvé nabízeny již v září 2008, s cenou 1,7 milionu korun však zůstaly na aukci společnosti Wox Art nevydraženy. Prodaly se až o pět let později na aukci Dorothea za sníženou vyvolávací cenu 1,32 milionu korun. Antickou přilbici připomínající T-Hlavu nabízela v listopadu 2010 společnost Prague Auctions, při ceně 700 tisíc korun ale kupce rovněž nenašla. Dražba Prostoru II bude startovat na částce 950 tisíc korun (bez aukční provize) a na překonání autorského rekordu tak bude potřeba aspoň tří příhozů. Vzhledem k významu díla, růstu cen poválečného umění v poslední době i speciálnímu formátu aukce by bylo překvapením, kdyby na rekord nedošlo.
V Česku vznikl další investiční fond, který bude zhodnocovat prostředky investorů nákupem a prodejem uměleckých děl. Fond Collectiv Art OPF se zaměří převážně na české autory klasické moderny a poválečného umění. Nakupovat bude i díla mladých umělců....
12. prosince 2023Milionových obrazů má Jindřich Štyrský na svém kontě již přes čtyři desítky, počítáno v českých korunách. V eurech však ještě žádný. Tuto situaci může zásadním způsobem změnit první prosincová středa, kdy se bude dražit autorovo vrcholně surrealistic...
5. prosince 2023O Karlovi Černém bylo v prvním pololetí letošního roku na aukcích hodně slyšet. Nyní se na trh dostává plátno patřící k nejmonumentálnějším autorovým dílům, které kdy byly draženy v aukci. O Karlův most se začne bojovat na 4,5 milionu korun bez provi...
23. listopadu 202312. prosince 2023
5. prosince 2023
23. listopadu 2023
22. června 2020
16. března 2020
20. září 2017
7. června 2022
22. ledna 2021
21. prosince 2020