Letošní první Burian startuje na necelém milionu korun

Galerie Dolmen 23. 2. 2022

Díla Zdeňka Buriana jsou na domácích aukcích poměrně častými hosty. Nestává se ale příliš hojně, aby se kupci mohli utkat o originál předlohy pro obálku některé z mnoha knih, ke kterým tento všestranný umělec vytvořil dokonalé ilustrace. Jeden z nich bude ve středu dražit Galerie Dolmen. 


Zdeněk Burian: Trosečníci z Vlaštovky, 1947, olej na plátně, 50 x 35 cm, vyvolávací cena: 680 000 Kč (+ 24% provize) Galerie Dolmen 23. 2. 2022

 

Zdeněk Burian: Trosečníci z Vlaštovky, 1947,
olej na plátně, 50 x 35 cm,
vyvolávací cena: 680 000 Kč (+ 24% provize)
Galerie Dolmen 23. 2. 2022

 

Knižní ilustrace byla hlavním oborem tohoto výjimečného autodidakta (na Akademii v Praze strávil pouze jeden rok). Jeho tvorba v této kategorii je neobyčejně rozsáhlá. Suverénně ovládal velkou škálu technik, kterou pro předlohy k ilustracím používal, ať již šlo o kresby, kvaše, tempery nebo oleje. Excelentní jsou především jeho monochromní kvaše ze 30. a 40. let a také kresby perem, které doprovázely celou řadu vydání dobrodružné literatury (J. Verne, E. Štorch, J. Foglar, K. May, J. London, R. Kipling, R. L. Stevenson, A. Ransome). Pro Ransomovy knihy vytvořil řadu kvašů do vnitřních částí knih, většina z nich měla monochromatický charakter. Naopak předlohy pro obálky provedl barevně a v olejomalbě.

To je i případ originálu knižní obálky, který s vyvolávací cenu 843 tisíc korun včetně aukční provize bude ve středu dražit Galerie Dolmen. Olej pochází ze druhé poloviny 40. let a měl být předlohou pro přebal knihy Arthura Ransoma Trosečníci z Vlaštovky. Burian vytvořil ilustrace pro celou ediční řadu těchto dobrodružných Ransomových románů, které mělo v plánu vydat nakladatelství Hokr v letech 1947 a 1948. Po roce 1948, kdy komunistický režim malá vydavatelství cíleně likvidoval, však už k uskutečnění celého vydavatelského záměru nedošlo. Stačily vyjít pouze tituly Boj o ostrov, Holubí pošta, Nechtěli jsme na moře a Tábor u tajuplného moře.

Vydání se nedočkaly ani Zamrzlá loď kapitána Flinta, Trosečníci z Vlaštovky, Petr Kachna a Klub Lysek. S Burianovými doprovodnými ilustracemi se tak stalo až v roce 2015, kdy nakladatelství Albatros vydalo Trosečníky z Vlaštovky a postupně (kromě reedice dalších) také všechny zbývající tituly. Byly tak poprvé od doby svého vzniku použity původní Burianovy ilustrace v takové šíři, v jaké je malíř pro knihy ve 40. letech minulého století vytvořil.

 

Nové a doposud jediné vydání knihy s použitím původních Burianových návrhů, Albatros 2015

 

Nové a doposud jediné vydání knihy s použitím původních Burianových ilustrací,
Albatros 2015
 
Příkladem nikdy nevydané obálky, která se před pár lety objevila na trhu, může být i malba na dřevěné desce, kterou Burian zpracoval na počátku 40. let pro obálku knihy F. H. Burnettové Malý Lord. Soubor pro autora poměrně netypických ilustrací byl proveden v médiu malby a nikdy nebyl v souvislosti s knihou vydán.  
 
Ačkoliv nejde vždy o tu nejkvalitnější polohu autorovy tvorby, jsou na trhu nejvíce ceněny a oblíbeny právě jeho olejomalby. V posledních několika letech, možná i v souvislosti s několika  výstavami autorových děl, byl oběh Burianových prací na trhu výraznější (nejvíce se to projevilo v roce 2019, kdy byly draženy obsáhlé konvoluty tušových kreseb) a ceny jeho maleb rostly.
 
Rok 2017 byl rekordní nikoli v počtu děl, ale v celkové sumě vydané za autorovy práce. Tehdy to za rok bylo více než 13 milionů korun včetně aukční provize, nejvíce v historii domácích aukcí. Na trhu se totiž objevil velký počet olejomaleb, které dosáhly na milionové ceny. Převažují mezi nimi práce z 50. a 60. let, kdy se Burian věnoval rekonstrukcím pravěkých dějin a zoologickým a paleontologickým námětům.
 
 
Zdeněk Burian: Tygr ussurijský, 1966, olej na plátně, 74,5 x 94,5 cm,  European Arts 24. 9. 2017, cena: 3 100 000 Kč

 

Zdeněk Burian: Tygr ussurijský, 1966,
olej na plátně, 74,5 x 94,5 cm, 
European Arts 24. 9. 2017,
cena: 3 100 000 Kč
 
Celkem cena za Burianovu malbu vystoupala nad milion korun už osmkrát. Vůbec poprvé tomu bylo v roce 2016 v případě velkoformátového obrazu Návrat z rybolovu u Galerie Kodl, který zpracovával autorovu celoživotně oblíbenou tematiku Tichomoří (2,58 milionu korun). Následoval úspěšný rok 2017, kdy padlo u European Arts také dosavadní umělcovo maximum za plátno Tygr ussurijský (3,1 milionu korun). Nyní nabízená malba Trosečníci z Vlaštovky je první Burianovou prací draženou v letošním roce. 
 
Vstupte do databáze Artplus.cz
 

 

 


Související články

Nový investiční fond umění cílí na výnos 10 procent ročně

Nový investiční fond umění cílí na výnos 10 procent ročně

Vznik fondu Collectiv Art OPF

V Česku vznikl další investiční fond, který bude zhodnocovat prostředky investorů nákupem a prodejem uměleckých děl. Fond Collectiv Art OPF se zaměří převážně na české autory klasické moderny a poválečného umění. Nakupovat bude i díla mladých umělců....

12. prosince 2023
Dosud nevídaný Štyrský sahá poprvé na miliony eur

Dosud nevídaný Štyrský sahá poprvé na miliony eur

Sotheby's Paříž 6. 12. 2023

Milionových obrazů má Jindřich Štyrský na svém kontě již přes čtyři desítky, počítáno v českých korunách. V eurech však ještě žádný. Tuto situaci může zásadním způsobem změnit první prosincová středa, kdy se bude dražit autorovo vrcholně surrealistic...

5. prosince 2023
Monumentální Karlův most podle Černého

Monumentální Karlův most podle Černého

Galerie Kodl 26. 11. 2023

O Karlovi Černém bylo v prvním pololetí letošního roku na aukcích hodně slyšet. Nyní se na trh dostává plátno patřící k nejmonumentálnějším autorovým dílům, které kdy byly draženy v aukci. O Karlův most se začne bojovat na 4,5 milionu korun bez provi...

23. listopadu 2023
Zobrazit všechny

Další články


<