Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně
15. února 2024
Text Koucká Tereza | Datum 12.11.2018
Kolekci sta prací na papíře nabídla ve své specializované večerní aukci ve čtvrtek 8. listopadu aukční síň European Arts. Prodáno bylo celkem 63 děl, tedy téměř dvě třetiny, dohromady za více než 8,7 milionu korun. Průměrná cena jedné práce tak byla zhruba 138 tisíc korun. Nad milion korun se dostaly dvě položky, nad hranicí sta tisíce korun bylo vydraženo dalších 11 kreseb.
Jindřich Štyrský: Zima, 1933, akvarel na papíře, 24,8 x 35 cm,
cena: 1 860 000 Kč, European Arts 8. 11. 2018
Průměr výrazně zvýšily dvě nejdražší práce, Zima Jindřicha Štyrského a Stavění sněhuláka od Josefa Lady. Štyrského akvarel Zima z cyklu čtyř ročních období, který vytvořil v roce 1933 v duchu svých starších artificielních prací, měl odhadní cenu až 2,5 milionu korun. Na tu kresba ze sbírky umělcova přítele, architekta Víta Obrtela, sice nedosáhla, ale částka 1,86 milionu korun, kterou nabídl dražitel na telefonu, přesto znamená nový autorský rekord v kategorii prací na papíře. Ten předchozí ve výši 1,56 milionu korun patřil kresbě Srdeční krajinka ze stejného cyklu, která se na jaře prodala na aukci Galerie Kodl.
Pokud bychom chtěli spočítat všechny malby s motivem stavění sněhuláka od Josefa Lady, které prošly trhem, bylo by jich minimálně kolem dvaceti. Aukce přinesla další variantu tohoto námětu, kvaš z roku 1945. Konečná cena 1,67 milionu korun je výsledkem licitace několika zájemců v sále a na telefonu. V rámci Ladových nejdražších maleb tato cena stačí až na sedmou pozici. Odhad počítal s horní hranicí až 2,4 milionu korun, což odpovídá cenovému rekordu za jednotlivý Ladův kvaš.
Josef Šíma: Dívka, 1926, tuš a akvarel na papíře, 57,5 x 46 cm,
cena: 558 000 Kč, European Arts 8. 11. 2018
Třetím nejdražším dílem večera byla s cenou 558 tisíc korun rozměrná tušová kresba Josefa Šímy Dívka z poloviny 20. let. Je to další z jeho minimalistických kresebných portrétů pocházejících z roku 1926, stejná aukční síň již dříve dražila portrét malířky Běly Kašparové nebo podobiznu neurčené ženy, přičemž za obě tyto kresby sběratelé nabídli více.
Horní odhad poměrně výrazně překročila kubistická kresba Emila Filly s názvem Polopostava muže z let 1914 až 1915. Tušovou skicu s proveniencí z autorovy rodiny, později restituovanou z Národní galerie, získal nový majitel za 521 tisíc korun.
Dokladem politické angažovanosti Josefa Čapka je satirická kresba My chceme mít většinu z konce 30. let. Hlouček pánů s příbory se chystá porcovat velkou rybu, do níž je schován tvar tehdejšího Československa. Autorův přípis zní: "Proti tříštění, volební reforma, koaliční idealismus, a vůbec v zájmu té ryby." Tato kombinovaná technika, tuš a běloba na papíře, odešla za 471 tisíc korun.
Emil Filla: Polopostava muže, 1914–15,
tužka a akvarel na papíře, 58 x 44 cm,
cena: 520 800 Kč, European Arts 8. 11. 2018
Z poválečných děl se v aukci objevilo společné dílo manželů Kolářových, chiasmáž s asambláží z konce 80. let s názvem Christian Morgenstern, jíž každý z tvůrců vtiskl specifika své umělecké práce. Jiří Kolář je autorem podkladu, Běla Kolářová pak dílo dotvořila poskládáním hrotů per. Očekávaného rozmezí odhadu 500 až 700 tisíc ale dílo nedosáhlo, nový majitel jej získal za 471 tisíc korun.
Ze staršího umění byla zajímavá nabídka dvou velkoformátových protějškových uhlových kreseb Julia Mařáka s detailně propracovanými lesními interiéry. Dráže, za bezmála 149 tisíc, se prodal Les II, Les I stál necelých na 118 tisíc korun.
Běla a Jiří Kolářovi: Christian Morgenstern, 1989,
asambláž na chiasmáži, 50 x 36 cm,
cena: 471 200 Kč, European Arts 8. 11. 2018
Velmi dobře se v aukci prosadily také fotografie, které tvořily celou třetinu nabídky. K nejdražším patřily zejména práce Josefa Sudka. Velkoformátová bromostříbrná fotografie Příval světla do Seminářské zahrady ze sbírky Sudkova přítele Rudolfa Gabriela byla prodána za více než 104 tisíc korun. Uspěla také trojice fotografií panoramatických formátů z 50. a 60. let, které se prodaly za částky od 65 do 69 tisíc korun. Dobře se prodaly i Židle u rybníka z roku 1946 (72 tisíc) nebo čtveřice fotografií z cyklu Zmizelé sochy, který vznikal v beskydské rezervaci Mionší (43 až 47 tisíc korun). Práce Františka Drtikola reprezentovaly především portréty. Nejdražší z nich, Portrét dámy s perlami z doby kolem roku 1920, z aukce odešel s cenou 67 tisíc korun.
Zcela bez povšimnutí naopak zůstaly práce Vlastislava Hofmana z umělcovy pozůstalosti, ať již šlo o několik propracovaných scénických návrhů, nebo akvarel Krajina z doby kole roku 1917.
Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024
V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...
15. února 2024Deset nejdražších mincí českých aukcí v roce 2023
Přestože bezmezný hlad posledních několika let po nákupu „čehokoliv“ z numismatického materiálu lehce ochladl a v některých oblastech, zejména u mincí běžných a méně vzácných v nižších cenových kategorií, je patrná stagnace, nebo i mírné poklesy, cen...
7. února 2024TOP 10 současného umění na domácích aukcích za rok 2023
Loňským žebříčkem nejdražších prodejů umělců a umělkyň narozených po roce 1960 nejvíce zahýbal konec roku. Za první desítku vydražených děl by hypotetický sběratel zaplatil 9,8 milionu korun, o 2,4 milionu více než v roce 2022. Na zlatý stupínek vyst...
2. února 202415. února 2024
7. února 2024
18. července 2019
21. prosince 2018
19. března 2018
29. listopadu 2023
1. září 2021
20. ledna 2021