Vlažní staří mistři, úspěšné staré mistryně
15. února 2024
Text Banzetová Michaela | Datum 03.10.2023
Na trhu s uměním pořád platí, že značka umělce prodává. V poslední době se ale začínají do dění v aukcích promítat změny ve společenských a kulturních normách. „Otevřely se brány diverzitě a genderové fluiditě. Nové mízy se chopili spekulativní dealeři i trh umění,“ říká Veronika Lukášová, fotografka a sběratelka, která se podílí na fungování online aukční databáze Art Market Research.
Díky podílu na fungování online aukční databáze Art Market Research máte přehled i o současných sběratelských trendech. Jaký je teď zrovna na vzestupu?
Umění má zvláštní kvalitu v tom, že jeho hodnota neodráží materiál, ale myšlenku nebo kult umělce. Hodnota je ukotvená v kulturním kontextu a historii. Cena je uvedena v číslech. Tento paradox je raketovým pohonem trhu umění. A čím vyšší objektivní hodnota, tím nedostupnější cena. Současný trh umění je o průsečíku lidských emocí a kapitalismu. Uvedu příklad. Naše společnost Art Market Research (AMR) sleduje (kvantifikuje) trendy v umění a sběratelství skrze veřejně dostupné výsledky (ceny) aukčního prodeje. Protipólem je společnost Artfacts, která se snaží kvantifikovat kulturní hodnotu pomocí systému bodující aktivity umělce a prestiž institucí, kde má umělec výstavy. Tyto světy (hodnoty a ceny) jsou ale naprosto provázané.
Dá se to ilustrovat na nějakém příkladu?
V roce 2017 prodal aukční dům Christie's "posledního Leonarda" - olejovou malbu na dřevěné desce o velikosti 65,7 x 45,7 cm - obraz Salvator Mundi od Da Vinciho. Kontroverzní obraz ze sbírky ruského miliardáře Ryboleva hodnotil panel expertů, ne všichni přiřkli autorství Leonardovi, někteří se klonili k názoru, že obraz byl vytvořen v Leonardově studiu, ale umělec sám na něm udělal minimum. Můj oblíbený americký kritik Jerry Salz, shrnul svoje podezření do věty: „Vždyť to ale ani není dobrý obraz!“ Leonardova Mona Lisa je nejznámější obraz na světě, a protože Leonardo se zabýval zkoumáním přírodního světa, hydrauliky a mechanického inženýrství pro arsenál milánského vévody Ludovica Sforzy, na světě existuje jen dvacet jeho maleb. Logicky byl tedy prodej obrazu Salvatora Mundi, i přes všechnu kontroverzi, ojedinělou událostí. Prodejní odhad 100 milionů dolarů byl překonán více než čtyřnásobně. Obraz si domů odvezl korunní princ Saudské Arábie Mohammed bin Salman Al Saud. V roce 2022 měl být obraz hlavním magnetem pro návštěvníky franšízy Louvru v Abu Dhabi. Zdá se ale, že princ se rozhodl Salvatora zatím nechat v ložnici, jako to dřív dělal Napoleon Bonaparte s Monou Lisou, protože se po něm slehla zem.
Objevují se podobné situace i u jiných autorů?
Tento příběh ilustruje důležitý fakt - značka prodává. Přesně takto funguje trh zavedených umělců, kteří vytvořili objemný ouvre, a jejichž díla se periodicky objevují na trhu - Warhol, Picasso, Albers, Bourgeouis, deKooning, Pollock. Tento status quo ale nabourává dění za poslední dekádu. Trh umění začal reflektovat změny ve společenských a kulturních normách. Ty vedou k otevřenější diskuzi o tom, který umělec má kulturní hodnoty, začali se propagovat historicky nedocenění umělci. V tomto klubu je hodně ženských umělkyň od renesance po současnost, umělci fungující mimo kánon západoevropské tradice – např. středoafričtí umělci nebo indonéští umělci. Otevřely se brány diverzitě a genderové fluiditě. Nové mízy se chopili spekulativní dealeři i trh umění. Bombastický nástup tzv. red chip art (také se tomu říká wet paint art) reprezentuje mezinárodní umělce narozené v 90. letech a později. Aukční dům Philips je inkubátorem nových jmen na sekundárním trhu. Před dvěma lety nebylo neobvyklé, když prodejní cena vystoupala minimálně na desetinásobek ceny odhadu u umělců poprvé vstupujících na aukční trh. Tento extrém se zklidnil, ale nový umělci pořád táhnou.
Co ještě se na aukcích objevuje a nebylo v jejich nabídce dříve tak obvyklé?
Další zajímavým trendem je zvyšující se zájem o přírodní artefakty, což mě samozřejmě nadmíru zajímá. Kostry dinosaurů, meteority, vzácné fosilie. Jsou to takové, řekla bych, dokonalé „ready-mades“. Jak v umění tak v jiných sběratelských kategoriích, táhne touha mít unikát. Nemít ve sbírce jen Warhola, ale mít Warholovu velikou Marilyn. Analogicky tedy nemít jen nějakou prehistorickou kostru, ale když už tak Tyranosaura Rex. Aukční domy si těchto věcí dobře všímají a pro svoji klientelu jsou schopni najít ty nejúžasnější zkamenělé třešinky na dortu. Vědecká obec šílí, protože takovou kostru už nebudou nikdy mít k dispozici pro výzkum. A meteority - to je na další článek. Ceny u nich doslova rostou - jak jinak - než astronomicky.
Sotheby’s Masters Week a Christie’s Classic Week, New York leden/únor 2024
V New Yorku se začátek kalendářního roku již tradičně nesl v duchu starých mistrů. Dva nejsilnější hráči na aukčním trhu, Sotheby’s a Christie’s, si připravili série dražeb, v nichž se našly tisícidolarové i milionové položky. Do rozpačitých konečnýc...
15. února 2024Polský aukční trh s uměním 2023
Zatímco český aukční trh se ještě předloni vyšplhal na rekordní obrat, polské aukční síně zažívají už druhý rok v řadě poměrně silnou korekci. V roce 2021 se v Polsku vydražila díla celkem za rekordních 634 milionů zlotých (3,5 miliardy korun), loni...
9. února 2024Dekáda světově úspěšných surrealistek
Souhrnná zpráva respektovaného serveru Artnet sestavila žebříček dvaceti prodejně nejúspěšnějších tvůrkyň, které se buď programově nebo výrazově hlásily k surrealistickému výtvarnému názoru. Sezónu po sezóně rostla jak průměrná cena jejich děl, tak c...
18. ledna 202415. února 2024
29. ledna 2024
13. prosince 2023
29. ledna 2024
13. prosince 2023