Nový investiční fond umění cílí na výnos 10 procent ročně
12. prosince 2023
Text Vašátková Vendula | Foto Sothebyʼs | Datum 09.11.2018
V minulém roce se bohemika na zahraničních aukcích prodávala velmi dobře. Hned šest obrazů z první desítky měl v portfoliu aukční dům Sothebyʼs. Je proto jen logické, že do své již tradiční podzimní dražby A Different Perspective znovu zařadil řadu českých autorů.
František Foltýn, Kompozice, 1927, olej na plátně, 74 x 93 cm,
odhadní cena: 180 000-250 000 GBP, Sothebyʼs, Londýn, 13. 11. 2018
V souhrnu tato aukce představuje 82 artefaktů. Jde vesměs o díla evropských autorů, kteří nepatřili v rámci vývoje světového výtvarného umění za stylotvorné, nicméně jejich kvality jsou nepopiratelné a ceny postupem času již etablované. Celou pětinu z tohoto počtu představují díla českých výtvarníků, a jsou to právě oni v roli highlightů.
Nejvýše se druhé listopadové úterý bude vyvolávat velkoformátový abstraktní olej od Františka Foltýna z doby jeho desetiletého působení ve Francii. Obraz se na trhu objevil v roce 1992 v již zaniklém pařížském domu Briest, kde však tehdy nedosáhl ani své odhadní ceny (3-3,8 tisíc eur) a byl prodán za kladívkovou cenu 2,9 tisíc eur (19 tisíc FRF). Při posuzování parametrů obrazu za zmínku stojí jak účast na Foltýnově výstavě hned v roce 1930 v Galerii Quatre Chemins, kde byl použit na pozvánku (reprodukován je zde na výšku), tak i provenience této Kompozice. Vlastnil ji totiž Pierre Demarne (1924-1999), surrealistický malíř a umělecký kritik, který patřil do okruhu André Bretona (seznámili se roku 1947).
Foltýnova díla z druhé poloviny 20. let jsou mezi sběrateli velmi oblíbená, o čemž svědčí také úspěch několika prací z majetku malířky Anny Walinské, které se v posledních dvou letech uvolnily do oběhu v aukci v USA a nedlouho nato se obchodovaly v Čechách. V prosinci půjde pod licitátorské kladívko další z nich - stejnojmenné plátno Kompozice, jíž do svého podzimního portfolia zařadila opět Galerie Kodl s vyvolávací cenou 3,8 miliomu korun (odhad 4,5-6,5 milionu korun).
Toyen, U Černého slunce, 1951, olej na plátně, 40 x 50 cm,
odhadní cena: 100 000-150 000 GBP, Sothebyʼs, Londýn, 13. 11. 2018
O několik položek dříve než Foltýn se o zájem dražitelů bude ucházet rozměrově i obsahově komornější malba, které také vznikla v Paříži a rovněž rukou autora, který patří mezi nejdražší na českém trhu. Zde s odhadní cenou 100-150 tisíc liber představuje druhou nejvýše volanou práci.
Jde o zástupce nepočetného cyklu domovních znamení, které malířka Toyen zpracovávala na začátku 50. let. Autor monografie Toyen Karel Srp člení tuto raně poválečnou tvorbu do dvou větví: první okruh je určovaný signálním plátnem Čtyři živly. Tento obraz se mimochodem na jaře loňského roku příznačně v londýnské Sothebyʼs prodal za dvojnásobek odhadu za 11 milionu korun a je loňským 4. nejdražším bohemikem a zároveň dosud 7. nejdražší poválečnou Toyen (viz zde). Dále do něj spadají mimo jiné obrazy jako Zpěv dne nebo I kdyby bylo všechno napsáno. Druhou linií je právě série pražských domovních znamení (obrazy U Zlatého stromu, U Zlatého kola a U Černého slunce, v současnosti vše soukromé francouzské sbírky).
Dům U Černého slunce, Celetná 8, Staré město. Dříve také U Zlatého slunce či U Slunců. Dům byl renesančně a pozdně barokně přestavěn. Fasáda do Celetné ulice s vývěsním štítem je raně klasicistní. Domovní znamení se vyskytují v Praze ve větší míře od 15. století.
Karel Srp označuje periodu mezi lety 1948 až 1953 z uměleckého a lidského hlediska jako jednu z nejproblematičtějších. Obrazy z tohoto období dokonce považuje za "rozpačité", a to zejména vlivem autoričny potřeby vyrovnat se s gradující esoterickou orientací "vůdce" surrealistické skupiny André Bretona. Obrazu U Černého slunce byl poprvé vystaven již v roce 1953 v Galerii L´Etiole scellée a byl tehdy také poprvé reprodukovaná.
Emil Filla, Zátiší s hruškami, 1922, olej a tempera na překližce, 45 x 58 cm,
odhadní cena: 60 000-80 000 GBP, Sothebyʼs, Londýn, 13. 11. 2018
Před rokem se na aukci A Differrent Perspective nejvíce bojovalo o monumentální poválečné figurální dílo Emila Filly, které se nakonec s cenou 729 tisíc liber stalo suverénním vítězem kategorií bohemik roku 2017 (více o aukci zde) a také historicky prvním autorovým obrazem, který vystoupal nad hranici 20 milionů korun. Letos rekordní ceny alespoň u tohoto malíře očekávat v Londýně nelze. Fillovo stolní zátiší již má jednu aukci za sebou, když se jej před patnácti lety s cenou 1,44 milionu korun v Dorotheu Praha nepodařilo prodat, a to přestože byl umístěn na obálku aukčního katalogu.
Kolorovaná kresba s největší pravděpodobností vznikla při Gutfreundově tvůrčím uvažováním v souvislosti s jeho slavnou kubistickou plastikou Celista z let 1912-13. Katalog uvádí původ z evropského privátního muzea a nikterak konzervativní odhadní cenu v přepočtu 280-420 tisíc korun.
Jiří Sopko, Hlava s cihlou, akryl na plátně, 44 x 60 cm,
odhadní cena: 18 000-25 000 GBP, Sothebyʼs, Londýn, 13. 11. 2018
Ambiciózní cenu nasadila Sothebyʼs také v případě plátna středního rozměru od Jiřího Sopka. Motivací snad byl jeho ani ne rok starý prodej v Arthouse Hejtmánek, kde se malířova Přebíračka vyšplhala ze 120 tisíců na kladívkových půl milionu korun a zformovala tak nový autorský rekord.
Aukci v Londýně budou otevírat dvě díla Jana Kubíčka, obě z pozůstalosti autora. První plátno s názvem Abstrakce - kontrast linií a barev pochází ze závěru šedesátých let a je nasazeno s odhadní cenou 10-15 tisíc liber. Jako položka číslo 2 se pak bude dražit o téměř dvacet let mladší trojice maleb. Cenové prvenství drží v případě tohoto autora necelý rok kolínský aukční dům Lempertz, který minulý prosinec prodal čtyřdílný Kubíčkův obraz s provizí za téměř 50 tisíc eur.
Jan Kubíček: Triptych, 1987-88, akryl na plátně, každý 70 x 70 cm,
odhadní cena: 15 000-20 000 GBP, Sothebyʼs, Londýn, 13. 11. 2018
Mezi další nabízená jména patří třeba Otakar Kubín (Jarní krajina z 20. let, odhadní cena 15-20 tisíc liber), Miloš Urbásek (koláž, 60. léta, odhadní cena 6-8 tisíc liber) nebo Pravoslav Kotík (z roku 1964, odhadní cena 5-7 tisíc liber). Dvěmi kolážemi je zastoupen Jiří Kolář (Bez názvu, odhadní cena 3-5 tisíc liber, a Pocta Albersovi, odhadní cena 5-7 tisíc liber) a dokonce čtyři položky představuje tvorba Františka Zdeňka Eberleho. Jde o dva akty, interiérovou scénu a párové portréty, přičemž tři těchto maleb se datují do závěrečného obdobé po druhé světové válce a všechny jsou zařazeny do autorova soupisu děl.
V Česku vznikl další investiční fond, který bude zhodnocovat prostředky investorů nákupem a prodejem uměleckých děl. Fond Collectiv Art OPF se zaměří převážně na české autory klasické moderny a poválečného umění. Nakupovat bude i díla mladých umělců....
12. prosince 2023Milionových obrazů má Jindřich Štyrský na svém kontě již přes čtyři desítky, počítáno v českých korunách. V eurech však ještě žádný. Tuto situaci může zásadním způsobem změnit první prosincová středa, kdy se bude dražit autorovo vrcholně surrealistic...
5. prosince 2023O Karlovi Černém bylo v prvním pololetí letošního roku na aukcích hodně slyšet. Nyní se na trh dostává plátno patřící k nejmonumentálnějším autorovým dílům, které kdy byly draženy v aukci. O Karlův most se začne bojovat na 4,5 milionu korun bez provi...
23. listopadu 202312. prosince 2023
5. prosince 2023
23. listopadu 2023
15. února 2024
10. srpna 2022
25. března 2022
28. července 2021